Gå til innhold
Arkivverket

[#79063] Tor Halmrast. Hvem var han gift med og av hvilket opphav er han?


Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Tor Halmrast hadde eireskap i Doglo i Furnes (Vang). Han eide i 1624 2 1/2 skinn i egen gård, og 1/2 skinn i Doglo. I 1615 eide han 1 1/2 skinn i Halmrast og 1 hud i Løken samt 1/2 hud i Dagerudt = Doglo?. Hvem han var gift med er helt usikkert men noen sier at det kunne ha vært en datter av Egidius Gjevle. Jeg har sett antydet at Tor var sønn av Halvor Larsen Doglo.Så vidt jeg kan se, er ingen av barna til Tor oppkalt etter folk på Doglo.Doglo var på denne tiden, eller mere korrekt hadde vært oppdelt i flere garder enn det etter hvert ble på 1600-tallet.Min grunn for å ta opp igjen saken nå var at Svein Arnolf Bjørndal startet en debatt om 'Kompliserte søskenbarnsforhold i Vågå' 1668'. Der er Halmrast nevnt. Tor Halmrast har barn med navn som muligens kunne indikere en forbindelse til Vågå?Er det noen som har ytterligere opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Skiftet i (2) er på Nordre Halmrast mens Tor(d) var på Søndre Halmrast. Samme skifte som jeg har nevnt i tema 78889.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Det er vel bygdeboka for Furnes som oppgir at Tor(d) var sønn av Halvor Larsen? Husker ikke om det var oppgitt noen argumenter for forbindelsen.Hvem er det som knytter kona til Gjevle? Hvis det hadde vært tilfelle vil jeg tro at en så dreven forsker som Svein-Erik Ødegaard hadde sørget for å få henne med i bygdeboka under GjevleHvis det bare er eiendom som binder Tor(d) til Doglo kan han vel like gjerne være fra noen av de andre gardene han eide noe i.Det som er nevnt i tema 78889. dvs en evt Gudbrandsdalsforbindelse, har vel intet med Tor(d) å gjøre - man må skille mellom Nordre og Søndre Halmrast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Dyhren

Svein Erik Ødegaard skriver i Vestoppland Slektshistorisk Tidsskrift nr. 2/1994 om Egidius-navnet. Han mener 'Den mest nærliggende løsning er at Tord Halmrast var gift med ei datter av Egidius Gjevle. Men jeg understreker at dette mer har karakteren av å være en begrunnet hypotese.' Antakelsen stammer et pantebrev utstett i 1648 der Oluf Tordsen Halmrast, Guttorm Tordsen Isegrim, Egidius Tordsen Bjørge (94 år i 1664) og Tore Tordsdatter Narum solgte 6 1/2 skind i Løken.Med utgangspunkt i navnebruk kan Tord Halmrast hustru like gjerne ha vært ei Guttormsdtr. Dette også utfra at Guttorm Pedersen Hvamstad, som antas å være en generasjon yngre, i odelskattelisten for 1624 eide 2 1/2 skind i (s.) Halmrast i likhet med Tord Halmrast.I skiftet i 1620 etter Tord Eriksen Bjølstad og hans hustru Maren Guttormsdtr. arvet yngste datter Randi gift med Amund Svendsen Harildstad 1 s. i (s.) Halmrast (Ættesoge for Gudbrandsdalen bind III s. 43). Kan Guttorm-navnet være et utgangspunkt for godset i (s.) Halmrast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det er greit å understreke at denne Tor Halmrast var på søndre Halmrast, mens Brattfolket eide deler i nordre Halmrast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.