Gå til innhold
Arkivverket

[#79073] Folketellinger


Gjest Bjørg Hukkelberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Hukkelberg

Har digitalarkivet endra 'inngangssida' til folketellingene? Savner linjene der du kan starte søk over Alle område. Nå må jeg inn på hvert fylke for å søke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Liker ikke at det nå er blitt som 1801-tellinga ! Har funnet mange med å søke på 1900-tellinga ved å starte med ca.fødselsår,og fødested,deretter etternavn beg.på. Veldig greit når en ikke var helt sikker på hvilket navn personer med to fornavn var skrevet inn med.Sånn som det er nå,finner jeg ut at det ikke går an å starte med fødselsår på landsdekkende søk,det er dumt ! Blir nok å savne det gamle systemet,selv om man venner seg til det meste etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Nå må jeg ta forbehold om at jeg IKKE har satt meg inn i alle finesser, men dersom denne forandringen betyr at jeg ikke separat kan velge å søke etter noen i bare kilden folketelling 1900, folketelling 1865 og så videre, men nå enten må søke folketelling 1900 for Trøgstad, folketelling 1865 for Askim eller alle databaser i ett og samme søk - ja, da jeg kan jeg ikke forstå annet enn at dette er et dårligere tilbud: Og hvordan utfører jeg nå den 'gamle typen' søk med fornavn begynner med for eksempel [ck][h]rist[ij]a for alle christian, christjan, kristiane med videre i én og samme jafs?Hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Nettopp det jeg også lurer på ?? Veldig dumt hvis man må ta et valg på prestegjeld først. Om en person er født i et prestegjeld f.eks.rundt 1860,kan vedkommede være en helt annen plass i 1900.Og sånn som jeg forstår det,MÅ man begynne med navnet først.Etternavnet er jo ofte et helt annet (spesielt for kvinner hvis de er gifte) og fornavnet kan være feilskrevet. Synes ikke den nye søkemåten er blitt til det bedre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Kristiansen

På framsida så opplyses det at FT er igang igjen, men jeg får bare meldingen 'Feil' hver gang jeg prøver å søke, så helt OK er det ennå ikke.Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ang. tema 79069 i går fikk jeg til å søke på yrke i FT 1900, men i dag får jeg det ikke til? Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Oppdatert nyhetsmelding på framsiden.Vi må se utover i neste uke om/når vi får landsomfattende søk på plass igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg bruker Internet Explorer. Blir bedt om å bruke en annen nettleser. Ja, jeg har tilgang til andre, men kan ikke med dem. Tror faktisk at 95% av listemedlemmene har Explorer, da den følger med Windows. Hva gjør vi da. ut neste uke ? Jeg har noen ganger prøvd Globalt søk uten å lykkes, hvis det skulle være en mulighet ? (Tidsavgrensinger i Globalt søk har ikke passet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg har også Internet Explorer og jeg har ikke noen planer om å gå over til en annen nettleser i første omgang. Tror også at mesteparten bruker denne nettleseren. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Når det gjelder nettlesere så har jeg ikke brukt annen enn Firefox de siste årene, og jeg vil aldri gå tilbake til Explorer.På min besøksstaistikk på min hjemmeside får jeg daglig rapport om mye forskjellig, blant annet hvilken nettleser besøkende benytter. Jeg tror resultatet er representativt for DAs brukere, da det stort sett er de som bruker min hjemmeside.Resultatet er: Explorer 54% (ikke så rart da alle maskiner leveres med det), Firefox 36%, Safari 4%, Chrome 3%, Opera 1,5%.Min påstand er derfor at Firefox er den absolutt beste nettleseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ang. det denne debatten egentlig er om.Se debatt fra 2009, og det burde vel ha gått lang nok tid nå til at noe burde ha skjedd. Ihvertfall burde det ha kommet en videre forklaring på hva som skjer eller ikke skjer. Lenke Knudsen&nr=12&antinnlegg=4&startnr=&antall=&spraak=n#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg forstår ikke hvorfor ikke den største nettleseren ikke bør brukes ?. Jeg får startet filen, men ikke søkt i feltene. Hvorfor skulle alle andre nettlesere anbefales ? Det blir uutholdelig å være uten folketellinger og emigrantprotokoller ei hel uke ! Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg får den delvis til å fungere ved å velge neste når fremdriftsmåleren står i 'stampe' Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg forstår ikke problemet (14 og 15)I mange dager har jeg kunnet bruke alle funksjoner på DA. At DA nå skriver Lenke viser jo bare at IE ikke er egnet.Hvorfor da ikke skifte nettleser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hvis dette bare er midlertidig så kommer ikke jeg til å gjøre noen forandringer. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Vi er vanedyr, det er sikkert. Eg har alltid brukt IE, men har gått over til Firefox i ettermiddag, og alt fungerer fint. Bruksmåten er veldig lik IE, så eg merkar lite til endringa. Somme veit kanskje ikkje korleis dei skal skifte, kanskje Lars Ove lagar ei lita oppskrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er et utmerket søkested for Folketellinger i Registreringssentral for Historiske Data:LenkeJeg bruker nesten alltid denne når jeg skal søke i folketelling hvor jeg skal ta landsomfattende søk for 1865, 1875 eller 1900. Ofte bruker jeg denne når jeg skal søke i bare ett fylke også. Hvis man ikke har linken er det bare å skrive RHD på Google på Startsiden, og så kommer en frem til det en skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Anne Lise, gode råd er dyre. Hvor dyrt er dette ? Jeg betaler i første omgang med tusen takk. Skjermbildet ser fint ut, og det virker med Internet Express ! Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.