Gå til innhold
Arkivverket
Gjest A. Martinsen

[#79075] Slekten Hvedings våpenskjold

Recommended Posts

Gjest A. Martinsen

Jeg leter etter en beskrivelse eller en avbildning/tegning av våpenskjoldet til slekten Hveding i Nordland. Jeg har hørt at det skal finnes.Takk for hjelpen.André M.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars Ove Wangensteen

Se side 26 her: Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest A. Martinsen

Takk skal du ha, Lars Wangensteen. Flott side, forresten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans Cappelen

Tatt på sparket mener jeg å huske at det finnes omtalt flere segl med forskjellige våpenskjold for personer med slektsnavn Hveding. Har du sjekket mulige våpenskjold Hveding i Hans Krags Norsk heraldisk mønstring, H.L.Løvenskiolds Heraldisk nøkkel og Nissen & Aases Segl i Universitetsbiblioteket i Trondheim? Hilsen Hans

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest A. Martinsen

Ad (4):Ja, jeg har mistenkt at der finnes forskjellige våpener i slekten(e) Hveding. Det er ikke bekreftet at våpenet som lenken i innlegg (2) viser til, tilhører den nordlandske slekt eller slektsgren Hveding, eller for den saks skyld hvilken Hveding-slekt det tilhører. Jeg skal anskaffe bøkene som du nevner. Den sistnevnte finnes vel forøvrig som e-bok i Digitalarkivet, mener jeg å huske.Takk for svaret.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje E Skrolsvik

I boken Slekten Hveding er det et segl. Det er Skjold og hjelm. I skjoldet ei kvinne med aks og anker. Over skjoldet en hjelm med 6 aks. Brukt 1756. Riksarkivets seglsamling står det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest A. Martinsen

Ad (6):Takk. Jeg skal undersøke det nærmere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje E Skrolsvik

Her er en ikke god kopi:

bilete9583.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest A. Martinsen

Ad (8):Takk for det. Tydelig er avbildningen eller seglavtrykket ikke, men man ser godt motivet: en matronelignende kvinne o.s.v.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.