Gå til innhold
Arkivverket

[#79075] Slekten Hvedings våpenskjold


Gjest A. Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest A. Martinsen

Jeg leter etter en beskrivelse eller en avbildning/tegning av våpenskjoldet til slekten Hveding i Nordland. Jeg har hørt at det skal finnes.Takk for hjelpen.André M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Tatt på sparket mener jeg å huske at det finnes omtalt flere segl med forskjellige våpenskjold for personer med slektsnavn Hveding. Har du sjekket mulige våpenskjold Hveding i Hans Krags Norsk heraldisk mønstring, H.L.Løvenskiolds Heraldisk nøkkel og Nissen & Aases Segl i Universitetsbiblioteket i Trondheim? Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Martinsen

Ad (4):Ja, jeg har mistenkt at der finnes forskjellige våpener i slekten(e) Hveding. Det er ikke bekreftet at våpenet som lenken i innlegg (2) viser til, tilhører den nordlandske slekt eller slektsgren Hveding, eller for den saks skyld hvilken Hveding-slekt det tilhører. Jeg skal anskaffe bøkene som du nevner. Den sistnevnte finnes vel forøvrig som e-bok i Digitalarkivet, mener jeg å huske.Takk for svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

I boken Slekten Hveding er det et segl. Det er Skjold og hjelm. I skjoldet ei kvinne med aks og anker. Over skjoldet en hjelm med 6 aks. Brukt 1756. Riksarkivets seglsamling står det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest A. Martinsen

Ad (8):Takk for det. Tydelig er avbildningen eller seglavtrykket ikke, men man ser godt motivet: en matronelignende kvinne o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.