Gå til innhold
Arkivverket

[#79077] Slekten Zahls våpenskjold


Gjest A. Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest A. Martinsen

Jeg leter etter en beskrivelse eller en avbildning/tegning av våpenskjoldet til slekten Zahl i Nordland.Takk for hjelpen.André M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

HeiHva får deg til å tro at der skal finnes et våpenskjold for Zahl-slekten. Jeg har forsket på Zahl-slekten i en mannsalder uten å finne opplysninger som tilsier at det skal finnes.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Martinsen

Ad (2):Når noen spør om hvorvidt slekten X har f.eks. et våpenskjold, så er det formodentlig fordi vedkommende ikke vet det eller ikke har grunnlag for å tro det ene eller det annet om det. Da svarer du selvsagt ikke den spørrende: 'Hva får deg til å tro' osv. Dette bør du forstå.Takk for svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Hei heiJeg beklager veldig at jeg brukte feil formulering av svaret, det var på ingen måte ment som noe provoserende. Som sagt så har jeg forsket på Zahl-slekten i mange mange år og var derfor veldig interssert i om du hadde funnet noe som sier at der finnes et våpenskjold. Som sagt så er jeg veldig opptatt av nye opplysninger om Zahl-slekten. Jeg beklager igjen mitt ordvalg og håper med dette at jeg har rettet opp noe.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(1:) Når det spørres etter ev. avbildning av våpenskjoldet til slekten Zahl i Nordland, er det fordi det er funnet tegn som tyder på at Zahl-slekten har et adelig opphav ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

HeiVel hvis man ikke behøver å være adelig for å ha våpenskjold så skal jeg være med. Når det gjelder Zahl-slekten så har jeg ikke funnet noe våpenskjold av denne slekten.Når det gjelder om Zahl-slekten er adelig så har det vært mange rykter uten noe dokumentasjon på det. Det er vel enda ikke kommet noen bekreftelse hvem som var den første Zahlen som kom til Norge, At slekten er fra Danmark kan vel tenkes, men noen dokumentasjon på det savner jeg.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvis dere vil finne et våpenskjold for slekten, bør eller kan dere starte med å finne segl etter slektens medlemmer.Og slike segl kan jo alltids finnes.Start altså med leting etter segl. Var noen av de første i slekten borgere, så er jo muligheten for å finne segl gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg trodde det lå i begrepet 'våpenskjold' at det bare var adelige som hadde slike. Er det slik, Tore, at også 'ikke adelige' kunne benytte våpenskjold 'med rette' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Andrè !Tidliger Hon Norsk Konsul i Anchorage, Alaska, Anton Zahl Meyer ga i 2007 ut en bok: 'Leines Landet i Leirfjord - Landet, folket og historien. ISBN 978-82-303-0858-5. Der har han en slektstavle som starter med Lensmann Niels Jensøn Zahl,f 1651, og som han sier kom til Leines i 1679, og var sønnesønn av Sorenskriver Niels Jensøn Zahl i Vadsø. Kapitel 10 i boken omhandler Zahlfamilien i Nord Norge. I denne boken er det også avbildet ett Våpen, som han sier er våpenet til Zahl. Se vedlegg (håper det virker?) Mvh Jan Erling

bilete9576.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Andrè ! Burde vel også nevnt at det er oppgitt ett Valgspråk: 'Gud og min rett' Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(11:) Kan følgende personer også være sønnesønner av sorenskriver Niels Jenssøn Saell (Zahl ?) i Vadsø ? : - Hans Jenssøn Zahl (Sahl/Salanus) (c1610?-et1651), Sogneprest i Herøy, Sunnmøre 1642-1651 - Helvig Jensdatter Zahl (c1625?-1653 Christiania), g. i 1649 m. handelsborger, kemner, borgermester i Christiania, Niels Christensen Solgaard fra Holstebro, DK - ukjent, far til Niels Zahl, igjen far til Anne Margrethe Nilsdatter Zahl (c1710-c1790), g. 1733 m. Ole Hanssøn, handelsmann og skipper i Nordvigen, Herøy, Alstahaug, og ev. også Bereth Zahl, g. i 1738 m. Hans Hanssøn, bror av Ole (over).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Martinsen

Ad (11):Jan Erling Haugland, mange takk for opplysningene og avbildningen av våpenskjoldet. Morsomt er det også at slekten synes å ha et «valgspråk». Jeg skal skaffe meg denne boken og undersøke alt nærmere.Takk også til alle andre som har svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

HeiNår det gjeller boken til Anton Meyer så er det en del feil som det er tatt opp med han om. Lensmann Niels Jensen på Leines var ikke av Zahl-slekt. I hans skifte finnes det en del sølvtøy merket N.J.S. som betyr Niels Jen søn. Denne S-en har ingen ting med Sahl (Zahl) og gjøre, men forkortelse for Søn. Derimot var hans andre kone av Zahl slekt (kanskje også hans første kone da Zahl navnet følges av barna). Anne Margrethe Nilsdatter Zahl (kona til Ole Hansen) var ikke datter av Nils Jensen, men en helt annen Nils iflg. statsarkivar Alf Kiil. Jeg har gjennomgått Alf Kiil's sitt privatarkiv som er enormt stort, der finnes enkelte notater om Zahl, bl.a om at faren til Berit Jensdatter Zahl gift med Hans Hansen (broren til Ole Hansen) og kona til Ole Hansen Anne Margrethe Zahl hadde andre foreldre. Denne presten på Herøy på Møre var viseprest i 1641/42 og han skal være sønn av Jens Sahl som var sogneprest i Dollerup sokn i Nord-Jylland. I ei liste over eksamenkanidater ved Roskilde domsskole 1624 finnes det latinske navnet Johannes Salius og man mener at det er indendisk med Herøypresten. Mange hevder også at handelsmannen Hans Olsen (far til Ole Hansen) var av Zahl-slekt, men han har aldri brukt Zahl i navnet sitt i pante og tingbøker, heller ikke Nils Jensen på Leines. Jeg må bare beklage min skepsis til dette Zahl-våpnet som det referer til, jeg har ikke funnet det noen andre plasser. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Martinsen

Ad (15):Jeg er enig i at man bør finne mulig kildebelegg e.l. for våpenskjoldet som Anton Z. Meyer har fremstilt i boken. Iallfall for meg skurrer det når den ene Zahl-gransker aldri har sett noe i nærheten av et segl tilhørende denne slekten, mens den annen Zahl-gransker nærmest trekker opp av hatten et detaljert våpenskjold. Jeg skal henvende meg til forfatteren for å spørre om hvorfra han har dette våpenskjoldet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Vedr. dette våpenskjoldet publ. i den omt. bok av A. M., kan jeg ikke se at det er noe som der knytter dette til noen av de slektene som brukte Zahl navn på Helgeland. - Det man vet, er at mange som reiste ut, gjerne brukte navnet på sitt hjemsted som et tillegg til sitt egentlige navn. - Man vet da også at svært mange embetsmenn i Norge, gjerne var dansker. - At noen etterkommere av noen som kom fra et sted som hette Zahl, kan ha havnet på Helgeland, er vel ikke utenkelig. --Dersom noen skulle ta kontakt med forfatteren av den omt. bok, er det en sak på side 122 som sikkert flere enn jeg gjerne skulle hatt en avklaring på. - Det anføres at Lensm. Nils Jensen på Leines og hans 2 kone skulle ha hatt en sønn Ole Nilsen og det henvises til at det av protokollene fremgikk at han var født utenfor ektesk. - Det kunne da ha vært av interesse å få avklart hvilke protokoller dette var. --Denne Ole Nilsen, skulle enl. boken ha vært far til Hans Olsen, f. omkr. 1645 og som kom til Nordvika. -- Nu vet man at en sønn av Lensm. Nils Jensen, Jens Nilsen på Hov, blev g.m. en dr. av Hans Olsen på Nordvika, Maren Hansdr. - De skulle da bli (halv) søskenbarn og om så var, måtte vel ha skaffet seg 'Kongebrev'. - Jeg forsøkte en gang å lese meg igjennom alle publ. Kongebrev, men fant ingenting der. -- Så er det vel litt påtagelig at det i etterslekten til Hans Olsen på Nordvika, ikke er noen Nils. Dette samtidig som de andre navnene går igjen ved oppkalning. --Det nevnes at noen forsøker å 'fuske' ved å hevde at Kjøpmann Hans Olsen i Nordvika kom fra Trondhjem. - Det man vet, er at han var Trondhjemsborger. -Det anføres i et innlegg over her, at Lensm. Nils Jensen ikke var Zahl. - Vel, det man vet, er at enkelte etterkommere fra begge hans ektesk. brukte Zahl-navn. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Hei - her bare noen raske ord om at det ikke er noe særpreg ved personlige og private våpenskjold at innehaveren er adelig av noe slag. Flertallet av slekter og enkeltpersoner med våpenskjold i de norske heraldikkbøkene, er ikke adelige i form av fyrsteadlete, rangadelige eller andre adelskategorier. Se både min bok Norske slektsvåpen, Hans Krags Norsk heraldisk mønstring, Løvenskiolds Heraldisk nøkkel og Nissen & Aases Segl i ...Trondheim.Se mer om bl.a. norske og andre bønders våpenskjold i min artikkel om heraldikk i slektsforsking i nest siste hefte av Slekt og data.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Våpenet i innlegg 11 synes jeg ser litt 'moderne' ut, men det er bare en følelse jeg har.Det kan jo godt være at slekten i Alaska (eller hvor de holder til) har laget seg et slektsvåpen i nyere tid. Jeg lurer forresten på om det er en hare som er avbildet, eller kanskje ei geit/bukk? Den andre figuren er ikke god å tolke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.