Gå til innhold
Arkivverket

[#79081] Frederik Kristian Johnsen fra Trondhjem - på Helgeland 1848


Gjest Knut Skorpen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Skorpen

'Frederik Kristian Johnsen fra Trondhjem, tjener i Drevatn,' vart i 1848 far til Johan Petter på Steinmoen i daverande Hemnes sokn.Permanent sidelenke: LenkeEtter lokal tradisjon var Frederik Kristian steinhoggar, og han arbeidde (sidan?) med hogging av kvernsteinar i Selbu og på restaureringa av Nidarosdomen. Sonen Johan Petter Fredrikson tok på 1880-talet til som steinhoggar i Elsfjorden, og han skal ha lært arbeidet av faren. Dei må i så fall ha hatt kontakt, sjølv om foreldra ikkje var gifte.Eg leiter no etter spor etter steinhoggar Frederik Kristian Jonson, for evt å kunne sjå om vi kan bekrefte tradisjonen som knyt han til Selbu eller Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Hei. Kanhende dette gjelder bare for meg, men jeg forstår ikke helt hva det er du spør om,eller hva du leter etter... Vil du 'forenkle' litt??? mvh BVA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

14.jan 1819 blir det født tvillinger i Trondheim. Far er Jon Olsen,og det ene barnet heter Frederich Christian. Dette er vel en kandidat?Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A11 (1815-1821), Fødte og døpte 1819, side 134-135. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16329&idx_id=16329&uid=ny&idx_side=-68>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Jo, ein kandidat. Hadde eg funne Frerdrik Kristian i ei folketeljing, kunne eg eliminert denne bort - eller stødd oppunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.