Gå til innhold
Arkivverket

[#79084] Johan Frideric Brandt og Kirsti Jonsdatter Herdal fra Slidre i Valdres


Gjest Ellinor Simensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellinor Simensen

Johan Frideric Brandt og Kirsti Jonsdatter Herdal giftet seg i Slidre 10. Oktober 1736.Noen som vet når de ble født og når de døde?Har funnet 4 barn: Sophie Elisabeth født 1737 (min ane), Ragnille Maria født 1739, Jonas Andreas født 1742 og Margarethe Dorothea født 1744.Har vanskelig med å lese/tyde kirkebøkene for Slidre 1724 - 1814, så det er mulig det finnes flere barn.Noen som har opplysninger om disse personene?Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Slektsforum: Utdrag fra innlegg :Slekten kom til Norge med dennes sønnesønn Johan Frederich Brandt 1694 - 1769, klokker i Slidre. - Christine Wielbann ? ...Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Jonas Andreas Brandt giftet seg 10 okt 1773 med Berit Nilsdr: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9381&idx_id=9381&uid=ny&idx_side=-502>LenkeJonas Andreas Brandt,født 1742,ble gravlagt 29 okt 1809: LenkeSophie Elisabeth Brandt,født 1737, ble gravlagt i feb 1788,50 år gammel.: LenkeFra FS: Ragnild Maria Brandt ,giftet seg 12 juli 1759 med Ole Torstensen: LenkeMargaretha Dorthea Brandt giftet seg 20 okt 1768,med Joger Michelsen: Lenke En etterkommer som ble pastor i Amerika: Pastor Nils Brandts erindringer.N. Brandts erindringer fra hans første aar i Amerika, og spurgte, ... prest Dominicus Brandt, hvis søn Johan Fredrik var den første Brandt i Valders. ...: Lenke Brandt&source=bl&ots=EqcoYfk8Ip&sig=-p8GUBsaZ_0vB7Z3UKRbzAjBiaw&hl=no&ei=GoYbTNLmEMyfOMS1seEK&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CBUQ6AEwAA Remedies and rituals: folk medicine in Norway and the New Land Av Kathleen Stokker .. married Anne Brandt (1812-84), the sister of famous pioneer pastor Nils Brandt ... been a schoolteacher and church klokker (deacon) in Vestre Slidre, ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Simensen

Jeg har lest kirkebøkene for Slidre 'opp og ned' på jakt etter etterkommere av Ole Jonassen Brandt og Eli Andersdatter.Ole Jonassen Brandt og Eli Andersdatter giftet seg i Vestre Slidre 4. Juni 1807 og skal tilsammen ha fått 11 barn; 5 gutter og 6 jenter.Jeg har funnet: Ole (født 1818), Johan (født 1819), Elisabeth (født 1822) og Nils (født 1824).Det skal i tillegg være en Anne (Anna født i 1812), men henne har jeg ikke klart å finne. Heller ikke de øvrige barna.Noen som har mer informasjon om disse personene?mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Om du går på www.valdresslekt.no og søker i databsen på kirkebøkene finner du flere som er født før 1814. Dessuten er det flere som er registrert på Familysearch.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

John,21 des 1807: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=500221864818&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Oppl&juris2=Oppl&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Oppland&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeKirkeboken,venstre side: LenkeAnne,3 juli 1810: LenkeKirkeboken,høyre side: LenkeAnders,18 aug 1812: LenkeKirkeboken,venstre side. LenkeBerit,14 okt 1814: LenkeKirkeboken,venstre side: LenkeKirsti,døpt 9 aug 1816: LenkeKirkeboken,høyre side: LenkeOle,4 jan 1818: LenkeKirkeboken,venstre side: LenkeJohan,9 des 1819: LenkeKirkeboken,venstre,øverst: LenkeElisabeth,13 aug 1821: LenkeKirkeboken,høyre side: LenkeNils,døpt 17 mars 1824: LenkeKirkeboken,venstre side: LenkeIngebor,27 okt 1825: LenkeKirkeboken,høyre side: LenkeMarthe,21 juni 1828: LenkeKirkeboken,høyre side:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Simensen

Kjære Ann-Mary!Hva kan jeg si? Du er en 'knupp' og jeg takker deg så mye for all den hjelpen du har gitt meg.Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Simensen

Har nå funnet ut at Johan Frederic Brandt var gift med Maren Pedersdatter Theiste fra Hafslo i Sunnhordland før han giftet seg med Kirsti Jonsdatter fra Slidre. Imidlertid døde hans første kone allerede i 1732 og Johan Frederic ser da ut til å ha reist til Valdres.Han fikk sønnen Dominicus født 19 Juni 1729 i Hafslo som igjen giftet seg seg med Birthe Olsdatter i juli 1755 i Nykirken i Bergen. Sammen fikk de datteren Maren Kierstine døpt 23 januar 1756 i den samme kirke. Dominicus må også ha dødd ganske ung, da hans enke giftet seg igjen i 1763.Maren Kierstine fikk 5 barn. I sitt første ekteskap med Jens Amundsen - også kalt Wrede - hadde hun Ananias (født 1779), Birthe (født 1783), Maren Oline (født 1788) og Jens (født 1790).Hun giftet seg så med Martinus Rasmussen og fikk sønnen Rasmus i 1792.Så langt alt greit. Det jeg lurer på er om noen vet hvor det ble av disse barna og om de eventuelt hadde noen etterkommere.Håper på svar.Med vennlig hilsen Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hei Ellinor,Berre for å korrigera; Hafslo ligg ikkje i Sunnhordland, men i indre Sogn, sidan 1964 ein del av Luster kommune.Elles lurer eg på kvar du har funne dødsfallet til Mari ''Maren'' Pedersdotter Teiste, 1732?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Simensen

Hei Lars.Javel, så vet jeg det :)Maren Pedersdatter Theiste døde 10. februar 1732 i Hafslo, Sogn og Fjordane.Kilde: Gravlagde i deler av Sogn og Fjordane 1669 - 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Ellinor for spennande opplysningar!Dødsfallsprotokollane for Hafslo manglar heilt fram til 1755, so eg tok ein kikk på den nemnde basen, og det syner seg at Maren Theiste døydde i LÆRDAL i 1732. Det tyder soleis på at Johan Fredrik Brandt og Maren må ha butt i Lærdal den korte tidi dei budde i lag.Eg kan elles leggja til at Maren Theiste i 1722 var busett i København, og det var jo nettopp der ho gifte seg med Johan Fredrik Brandt i 1726!Elles vert det stadfest gjennom ymse skifte frå Hafslo at Maren og Johan Fredrik Brandt ikkje fekk fleire born enn den eine sonen Dominicus!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Simensen

Hei Lars!Jeg har opplysninger om at sønnen Dominicus giftet seg med Birthe Olsdatter 2 Juli 1755 i Nykirken i Bergen.De fikk datteren Maren Kierstine døpt i Nykirken i Bergen 23 Januar 1756, død i Bergen 1795.Etter hva jeg kan se giftet Maren Kierstine seg med matros Jens Amundsen 5 November 1755.Ved første barns fødsel står han oppført som Jens Amundsen. Ved barn nr. 2, 3 og 4 med navnet Jens Wrede. Samme mann?Jens Wrede må ha dødd engang mellom 1790 og 1792, da Maren Kierstine giftet seg igjen med Martinus Rasmussen 5 Februar 1792. De fikk sønnen Rasmus 17 November 1792.Dette er så langt jeg har kommet med etterkommerne etter Johan Frederic Brandt i Bergen og omegn.Har du flere opplysninger om disse, vil jeg være takknemlig om du delte dem med meg.Fant du forresten frem på web-siden til Alsnissen?Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.