Gå til innhold
Arkivverket

[#79088] Knud Jörgensen Kleven på Trana i Skei/Sparbu


Gjest Björn Kämpe
 Del

Recommended Posts

Gjest Björn Kämpe

Hej! Jag har sett att andra har haft frågor om denne mans härkomst. Han finns 1801 i Trondheim som ogift, 24 år, och färgarsven (7797). Han finns fr o m tidigast 1804 på Trana i Sparbu då sonen Johan Eilert föds den 3/3. Hans hustru heter Hanna Malena Olsdatter, född c:a 1782 och död på Trana 1853 7/3 (70 1/3 år gl). Knud Jörgensen Kleven var född c:a 1779 och dog 1843 22/8 på Trana (64 1/2 år gl). Paret får på denna Tranaplass 9 barn, 7 söner och 2 döttrar och hade enligt Sparbuboka en dotter f 1799 (som då torde vara hennes). Någon som har några upplysningar om detta pars härkomst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Kämpe

Tack Ann-Mary! Det var alltså så att han redan bor på Trana vid giftet och att han arbetar som farger. Jag antar att det finns en gård Wang på Verdal, varför Hanna inte ska bli svår att hitta i 1801 års folkräkning! Jag antar att detta inte leder mig närmare till hans födelseort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Kämpe

Apropå Hanna Olsdatter Wang så är det sannolikt den Hana Wang, 20 år, som 1801 är piga i Baklandet/Trondheim hos Gunder Ulstad. Det torde sannolikt vara något fel vad gäller Sparbubokas uppgifter om en dotter Elen Marta f 1799 - hon borde ju ha funnits med 1801! Kan hon vara född senare och ev i Levanger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Gjest Björn Kämpe

Två steg närmare - fadern var alltså regements sadelmakare. Då var det ju inte så rart att det var två militärer som vittnen när hon gifte sig! Tack Ann-Mary!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Kämpe

Denna Elsebe må ha dött ganska snart för 1801 är han gift med Marta Jonsdatter och de bor då på Östvold och har en hemmavarande dotter Anne Maria. Detta med Utreder betyder sannoligt att han var sadelmakare för officerare/löjtnanten vid dragonreg.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Denne datteren Anna Maria er 30 år i 1801.(Født ca 1771/1772?) Hun er vel kanskje Martha sin datter? Lenke Ole Wang ble jo gift med Elsebe i 1781.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Kämpe

Ja, sannolikt hennes dotter, som drabbades av ödet att ta hand om sina åldriga föräldrar. Det var ju rart att han även blev Stiger efter att ha varit sadelmaker så länge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.