Gå til innhold
Arkivverket

[#79096] Søren Nielsen, Ullern, Aker. opphav


Gjest Harald Linde-Nielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Linde-Nielsen

Søren Nielsen: første jeg kan finne er i kirkebok for Aker 22/7 1798. Oppgis å være far til Anne Olsdatter’s uekte tvillinger, Halvor og Anders. Er her forpakter på øvre Ullern gårdVed Folketellingen 1801 var han 34 år og gårdbruker på Ulleren øvre i Aker. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=f18010218&gardpostnr=160#nedre>LenkeHan var da gift med Berthe Iversdatter,21 år, og hadde datteren Anne Martia, 2 år.Berthe Marie Iversdatter var fra Vilberg i Eidsvoll. De må ha giftet seg 1797-1800.Søren Nielsen døde i Kristiania 19.05.1829, 63 1/2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Hans.Jeg tror jeg kan ha funnet Søren døpt 20. august 1769 med foreldre Niels Hansen og Cathrine Sørensdatter Nord-Lie: Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 9 (1765-1785), Fødte og døpte 1769, side 43. Permanent sidelenke: LenkeAldersangivelsen ved folketellinger er ikke alltid etterrettelige..Vennlig hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

Tusen takk for hjelpen. Er mange kirkebøker i dette området området, men påfallende få med navnet Søren.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Aksel Horvei

Søren Nielsen ble stadsveier i Christiania og hans etterkommere tok Nielsen som slektsnavn. Han var ubetinget 'kondisjonert', så sannsynligvis var aldersangivelsene rimelig sikre. Når Jørgen Gløersen: 'Dødsfall i Norge 1826 - 1840' sier at han var 63 1/2 år da han døde, kan han umulig være født i 1769. Dessuten var det vel ingen som ble konfirmert bare 13 1/2 år gamle? Slektsgransker Bernt G. Bielke søkte etter Søren Nielsens opphav i mange år, men måtte gi opp.I slektsbibelen etter sønnesønnen, Otto Vilhelm Emil Nielsen (1847 - 1910), står det 'født antagelig i Danmark, hvorfra han i Begyndelsen af 1800-Aarene kom til Norge som Bestyrer el. Forvalter [hos Baron Wedel-Jarlsberg] af Bærums Jernverk'.Forøvrig oppga Regine Tostensdatter 23/1 1799 Søren Nielsen som far til hennes sønn Niels. Det opplyses at han nå er gift, men at leiermålet fant sted før han giftet seg.Mvh Aksel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

Interresant. Har hørt om Bielkes søken, selv om det ikke hindrer meg fra å lete videre. Håper jeg kommer over papirer som kan kaste lys over denne saken. Tilgang til andre medier kan jo gi et svakt håp å finne noe han har oversett...Kjenner du til hvor denne slektsibelen er å finne?Det ser ut til at du har rett med hensyn til alder ved dåp og konfirmasjon. Alder ved folketelling mot alder ved død i 1829 (63 1/2 år ser ut til å stemme).mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Aksel Horvei

Min kone arvet bibelen etter sin far som igjen arvet den etter sin far som arvet den etter sin far, Otto Vilhelm Emil Nielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

Takk for ny informasjon, Ketil.Søren Nielsens posisjon sier meg at det bør finnes arkivert dokumenter fra Bærums Verk og Ullern gård. Spørsmålet er bare hvor?Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.