Gå til innhold
Arkivverket

[#79097] Problemer folketellinger digitalarkivet


Gjest karl johnny sommer
 Del

Recommended Posts

Gjest karl johnny sommer

Har lagt inn 'Firefox' som ny nettleser.Tross dette kommer jeg ikke inn på landssøk (hele landet) 1801? Er det fortsatt problemer ? Hva er problemet?Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi har hatt store problemer med hovedserveren til digitalarkivet de siste ukene. Den har tilsynelatende helt umotivert stanset 1-4 ganger i døgnet. Vi har forsøkt å finne årsaken, men det har ikke latt seg finne noen enkel forklaring.Fredag 18. juni flyttet vi innholdet på hovedserveren over på en av de andre serverne, og døpte denne om, slik at den skulle overta funksjonen til den gamle hovedserveren. Det ser ut til å ha gått bra, bortsett fra at en del lenker/pekere synes å svikte.Så vidt jeg kan se fungerer folketellingene på prestegjeldsnivå, men det kommer feilmelding om man forsøker seg på landsdekkende søk.Vi skal selvsagt forsøke å få alle lenker/pekere rettet, men jeg er redd vi må inn i neste uke før det kan skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Jeg har i hele dag hatt problemer med å søke i folketellingene på prestegjeldsnivå også. Gjelder det flere enn meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Har to muligheter,Explorer og Opera. Når jeg bruker Internet Explorer får jeg feil-melding på folketellingene,men med Opera går det greit !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvorfor ikke bruke denne istedet for Digitalarkivet når en skal søke landsomfattende i folketellinger:LenkeHar du ikke linken for hånden er det bare å skrive inn RHD i søkefeltet på google(på Startsiden), og så går resten av seg selv. Jeg må innrømme at jeg ofte bruker folketellingene fra Registrering for Historiske data, og ofte heller enn Digitalarkivet. Mye enklere å søke der når en skal søke etter folk som har bodd på flere steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Har kuttet ut Explorer for flere år siden, alt for treg. Firefox er noe av det beste som fins, så for meg går det helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ja Otto. Men dette er jo planlagt uka ut. Nærmest en boikott av IE. Forstår heller ikke hvorfor den ene nettleseren skal være så mye bedre enn den andre ? Jeg har brukt Express ver.8 i 7 måneder uten uhell, før nå. Hva er det som skjer ? Det er i alle fall ting som ikke skjer. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

For meg som har nyoppdaterte versjoner av Firefox og Opera så funker heller ikke de for meg....Dette er et lite mysterium at en ikke kan bruke IE....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Det som nærmest ligger bak min reaksjon, er at jeg er temmelig sikker på at veldig veldig mange av brukerne her er IE bruker, ja til og med med gamle versjoner av IE.Og for mange er det bare teoretiske personer som tror at det er så lett å få alle disse til å skifte til annen nettleser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Til (9): Jeg opplever ikke såpass som et halvt sekunds ventetid noen gang. Men skal dette være subjektiv konkurranse om hvem som har den beste nettleseren ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Ja jeg er helt enig med Arne B. Kristiansen og Otto Jørgensen i dette. Med det samme, så vil jeg også nevne folketellingen 1801. Vet ikke hvorfor den ble forandret, for det var jo mye lettere å søke på den tidligere mens den var slik som folketellingene i 1865, 1875 og 1900, men allting må jo forandres i dag. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Merkelig er det, jeg var inne på 1801 tellingen for Bjelland Vest Agder på fredag, og jeg bruker Firefox som nettleser. Da trådde virusskanneren min automatisk inn, hvor jeg fekk beskjed om å lukke programmet. Lørdag gjorde jeg det samme, ingen problemer, men da jeg drog fram 1801 for Lindås i Hordaland, var det samme balubaen igjen. Har prøvd begge i dag, uten problemer, ja en klør seg i hodet når en får slike beskjeder, en skjønner lite, og hvorfor. Det hadde vært greit å vite hva som skjær.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Siste melding fra Digitalarkivet: 'Ikkje bruk Internet Explorer! Ver gild å ta i bruk ein annan nettlesar, så som nyare utgåver av Firefox, Opera, Chrome eller Safari'. Nå er jo folk i Noreg van med monopoler, men at landets sentrale digitalarkiv skal begrense bruken av Internet Explorer er vel å gå et skritt for langt ? Eller er det en bekreftelse av mangel på tekniske kunnskaper hos supportgruppen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 16. Jeg tror det er snakk om en midlertidig henstilling til man har fått ordnet opp i problemene. Nå kan man si mye om Internet Explorer og egnethet, men de fleste større nettsteder(/-systemer), inkludert Digitalarkivet, vil sørge for at systemet fungerer uansett hvilken nettleser man bruker.Vi får smøre oss med tålmodighet...DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Det var hyggelig å høre herr Hoelseth ! Spørsmålet er ellers om de eksisterende problemene delvis skyldes virus, og om noen av Digitalarkivets brukere har erfart spredning av disse virusene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Jeg går ut fra at alle som bruker digitalarkivet er så seriøse at de har antivirusprogrammer og at også Digitalarkivet har det. Jeg er vel mer bekymret for at DA ikke klarer å hanske med IE. På den andre side er også vi brukere slappe ved at vi ikke oppdaterer IE til siste versjon. Det skjer tross alt automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Denne diskusjonen tror jeg vi bare kan avslutte. En god løsning ser ut til å være å ha mange nettlesere på maskinen. Det er bare å gå inn å begynne å laste ned de forskjellige til man ikke gidder mer. Kan sikkert finne 50 stykker, så da bør man være dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Vi skal vel også hugse at DA ikkje er ei vanleg IT-bedrift med 8-10 konsulentar som sit klar til å hoppe inn og finne ut av alle dei merkelege tinga som vi veit kan skje i eit datasystem. Her er begrensa ressursar, og dermed må vi forvente at det kan ta tid å identifisere den vesle datanissen som har teke seg til rette i maskineriet, og i mellomtida får vi gjere som best vi kan - eg brukar vanlegvis IE og det er ikkje noko problem for meg å gjere det på dei fleste sider no og, samtidig som eg har Firefox liggande klar når eg skal inn på søk i DA.DA har alltid vore, er nok enno, og vil vel i overskueleg framtid vere eit ektefødt barn av nokre få framsynte entusiastar som såg at dette kunne bli eit framtidsretta prosjekt, og som har drive det fram dit det er i dag med ein god porsjon idealisme.Dette bør vi ikkje gløyme - alternativet hadde vore filmrullane på fjernlån, og det ligg ikkje langt tilbake i tid heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg kjøpte meg ny PC for vel tre år siden. Programvaren som fulgte med, var Windows Vista og nettleser IE 7. Ifjor sommer kom meldingen fra Windows om at jeg burde laste ned IE 8, hvilket jeg gjorde, men det mislyktes fullstendig - to ganger forsøkte jeg, men det gikk ikke i det hele tatt. Innstalleringen lot seg ikke fullføre. Heller ikke forhandleren med verksted her i byen klarte å gi noen noen annen forklaring enn at IE 8 av en eller annen grunn ikke passet sammen med med Windows Vista.Som en gammel dame på 72 vet jeg ikke så mye om data, men for meg gikk nedlastning av Opera på lørdag og Firefox idag temmelig smertefritt, og jeg obdserverer at søk i disse nettleserne fungerer og det går raskt ved søk i enkeltdatabaser i DA fungerer i begge nettlesere (NB det er gitt melding om at landsdekkende søk i FT fungerer ikke ifølge forsiden på DA).Jeg har lenge hatt problemer med IE 7 som eneste nettleser når det gjelder DA. Søk i 1801 tok enormt lang tid, ofte avbrutt. Stadig tilbakemeldig: Kan ikke vises i Interner Explorer.Derfor ble jeg overrasket over at Opera og Firefox klarer dt samme på få sekunder.Hva er forklaringen, om noen der ute vet og skjønner noe av dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg vet ingen ting om IE fordi jeg aldri har hatt eller eid et eneste Windows-program. Jeg har Firefox og Safari og er godt hjulpet. Begge nettleserne er gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.