Gå til innhold
Arkivverket

[#79097] Problemer folketellinger digitalarkivet


Gjest karl johnny sommer
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Biberg Kristensen

Det bør heller ikke være noen hemmelighet at målet til Microsoft ikke er å lage best mulig produkter, men å tjene mest mulig penger. Det viser seg da også gang på gang at fri og åpen programvare utviklet på ideelt grunnlag kjører i sirkler rundt MS-greiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(25) Astrid, nei det var ikke noe forsøk på å svare deg. Det var kun et synspunkt på en som aldri har vært borti Microsoft og Windows. Har alltid blitt frarådet å bruke produkter fra dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Vil det da si at absolutt alle søk i databaser på DA fungerer for deg og ikke for oss andre?Jeg trodde jeg hadde forstått at dette berodde på hvilken nettleser man bruker. Men det er mulig jeg har missforstått,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det skal jeg ikke påstå. Da må jeg i tilfelle sjekke alle.Jeg hadde Linux før og nå iMac og Mac Book.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Personlig har jeg på mine maskiner ikke problem med å oppgradere til IE8 fra mange tidligere versjoner. Så at mange får problemer forstår imidlertid, men min erfaring er at en PC er ikke en PC. De er alle ulike avhengig av merke og leverandør og firma som leverer dette ut til oss private kunder.Men innenfor den hobby jeg driver, ser jeg også at mange mennesker har problemer med å foreta oppdateringer og oppgraderinger. Det er derfor jeg oogså reagerte påå den enkle konklusjonen at brukerne skulle skifte til andre program. Det er ikke løsningen for disse brukerne som knapt tør foreta en vanlig oppdatering. Dette er ikke datamennesker, men kanskje ihendige og dyktige slektsgranskere som har sin styrke i å bl.a.. tolke kirkkebøker, skifter og andre som for oss andre er vanskelig stoff.Derfor har jeg sterke reaksjoner på personer som sier at det er bare å installere eller opppgradere. Det er ikkke bare!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Vil takke Otto Jørgensen for et meget godt svar, for det er nemlig slik det er. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Otto Jørgensen.Du har sikkert rett i at at en PC ikke er en PC, men avhenger av merke, leverandør, firma etc, Min nåværende PC kjøpt for vel tre år siden, led av 'barnesykdommer' som f. eks at det ene og andre program sluttet å virke. Men jeg tror ikke det var PCen som skapte disse forviklingene, men derimot Windows Vista som ble lagt inn der. Disse forviklingene er borte nå, siden i fjor sommer da jeg ikke visste annen råd enn å oppsøke forhandleren her byen. IE 8 viste seg umulig å legge inn - det endte med konfigurasjon av trinn 3 som aldri ble fullført. Det ble umulig å gjøre noe med dette - ifølge forhandleren - og jeg er blitt stående ved IE 7.Når det gjelder nettleser - nøden fikk meg meg meg til å laste ned Opera på lørdag, det gikk utrolig lett, og samtidig fikk jeg komme inn i de databaser som som jeg trenger å oppsøke i forbindelse med det jeg nå driver med. Det samme gjelder Firefox idag - lett å installere og bruke.Jeg er ifølge min alder ikke datakyndig, men pkukker opp noe her og der som er nyttig. Det er derfor viktig - mener jeg - at de som virkelig er kyndig, hjelper oss som ikke har den kunnskap som trengs.Jeg har lovet meg selv å være mer flink til å spørre når det oppstår problemer jeg ikke klarer takle ut fra mine ringe kunnskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Jeg har kjørt pc som amatør siden DOS-tiden. Når har jeg både XP og Vista. XP blir vel skiftet ut når den dør,men jeg har ikke hatt problemer med Vista eller tidligere versjoner. MS7 kommer vel på neste maskin elller muligens er det da MS8.Jeg kjørte tidligere Netscape men gikk over til IE og kjører nå IE8 og alle har vært uten problemer. Installerer jeg et probgram passer jeg på at det også blir avinstallert og ikke bare slettet. Tømmer papirkassen gjevnlig og også alle internett filer, cookies, oppdaterer automatisk alle programvarer etc.Muligens har jeg vært heldig med valg av PC-merke. Eneste feil jeg har hatt av betydninge er HD-feil, men det kommer med tiden på de alle maskiner. Men da har man sørget for sikkerhetskopi av viktige filer. Tar aldri sikkerhetskiopier av programvare. Der kjører jeg originale CD-er (disketter i gamle dager) :_)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.