Gå til innhold
Arkivverket

[#79101] Til Amerika - Hvor ble de av etter 1910 ?


Gjest Tor Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Mathisen

Et svensk ektepar kom til Brønnøy i 1870. Han het Per Nilsson f. 1825 i Flatnor, Offerdal i Jemtland. Der giftet han seg i 1846 med Barbro Jonsdtr. f. 1826. De fikk mange barn født i Bøle i Offerdal, før ferden gikk til Norge.I 1882 reiste de til Amerika. Bosted Nelson Park Twp., Marshall Co. MN. De kalte seg Peter og Barbara Nelson. Siste spor er at de levde i 1910. Kan noen hjelpe med hvor og når de døde ??Jeg tar med noen av barna som ikke er funnet. De reiste til Amerika sammen med foreldra i 1882.* Sigrid f. 1866 Bøle * Erik f. 1869 Bøle * Oluf Andreas f. 1874 Mosheim Brønnøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Datteren Sigrid bruker navnet Sarah i USA. Erik endret til Erick, mens Oluf bruker muligens Olof (svensk versjon).Minnesota Territorial and State Censuses, 1849-1905Census Date: 1 May 1885 County: Marshall Locality: Nelson Park

bilete9591.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Har du fødselsdatoer på Sigrid, Erik og Oluf/Olof? Kan muligens finne de i 1900 tellinga da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Kan være Barbara? Feilskriving/tolkning av etternavn? Fant ingen Barbara Wilson i 1910 tellingen.WILSON, BARBRYDate of Birth: na Place of Birth: na Mother Maiden Name: na certid# 1910-MN-007223Date of Death: 02 Jul 1910 County of Death: MARSHALL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Peter Nelson??? Fant heller ingen Peter Wilson i 1910 tellingen. Tellingsdato var 15. april. Men det må sjekkes nærmere om dette er Peter Nelson.WILSON, PETERDate of Birth: na Place of Birth: na Mother Maiden Name: na certid# 1910-MN-007221Date of Death: 16 May 1910 County of Death: MARSHALL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

NELSON,Date of Birth: na Place of Birth: na Mother Maiden Name: na certid# 1918-MN-009622Date of Death: 08 Mar 1918 County of Death: MARSHALL-Kan dette være en av de? Eller er det et barn som ikke hadde fått navn ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Takk til Hanne Line. Margaret har kanskje noen innspill å komme med som kan være til hjelp, men hun er bortreist i helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Innlegg 4 og 5 er nok veldig 'tvilsomme'...Hvis de ikke døde i Marshall county, så har de nok bodd hos et av barna eller på et sykehus. De var jo allerede 84 år i 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Fra FS Minnesota Deaths and Burials 1835 - 1990 Name: Barbra Nelson Gender: Female Burial Date: 04 Jul 1910 Burial Place: Salem Cem. Death Date: 02 Jul 1910 Death Place: Nilson Park, Marshall, Minnesota Age: 84 Birth Date: 1826 Father's Name: Jon Larson Mother's Name: Anna EricksonDette er nok den samme som Hanne fant i (4), ser ut som dette er den Tor søker etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Hei. Lars har nok funnet den rette. Barbros foreldre var Jon Larsson og Anna Eriksdtr. Foreldra til Per (Peter) het Nils Andersson og Ingeborg Olofsdtr.I innlegg (2) finnes en oversikt over familien. Den eldste, Emma (38), kan jeg ikke se. Derimot har jeg Ingeborg f. 1847 som den eldste. Vet ikke mer om henne enn at hun var med da de kom til Brønnøy i 1870.Videre Jon. Født 1849 d. 1920-årene. g. ca. 1892 med Lina. Bosted Marshall Co.Anna f. 1852. Siste opplysning at hun var i Brønnøy i 1875.Nils f. 1855 d. 1911 g. ca. 1889 Brita Erika. Bosted Marshall Co.Christina (26) har jeg ikke, men Kirsten f. 1858. Hun ble gift i Brønnøy, og jeg skal komme med mer om henne senere i dag.Peter - kalt Per i Sverige. f. 1865 d. 1945. Han kalte seg Peter Nilsson. Gift to ganger. Bosted Marshall Co., seinere Cannon City, Rice Co. MN.De tre yngste vet jeg, innlegg (1), ikke noe mer om etter at de kom til Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Kirsten f. 1858 ble gift i Brønnøy i 1879 med John Kristian Hagerup Henriksen f. 1858 fra Brønnøy. De fikk dattera Hendora Barbara (kalt Dora) f. 1882 Brønnøysund. Året etter reiste de til Amerika. Jeg ser at Kristine også er brukt om Kirsten. Hun døde trolig ca. 1886 og John ca. 1890.Dora døde i 1939. Hun ble adoptert etter foreldrene døde av Hallvard Jakobsen Roalkvam. Dora g. 1927 Coon Valley, Vernon Co. WI med Sevart J. Ihle. Bosted Coon Vally.Ut fra lista i innlegg 2, stemmer det med antall barn. Emma nevnes å være 38 år, og det harmonerer med f. 1847, hvor barnet som kom til verden i Sverige het Ingeborg.Christina, 26 år, er temmelig nær Kirsten f. 1858. Men hun hadde stiftet familie da hun kom til Amerika. Hvorfor står hun da sammen med foreldrene ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Hei igjen. Var litt rask i innlegg 11. Jon og Dora er kommet med ser jeg nå. De nevnes til slutt i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

NELSON, JOHNDate of Birth: na Place of Birth: na Mother Maiden Name: na certid# 1924-MN-007534Date of Death: 27 Aug 1924 County of Death: MARSHALL add comment (0)-NELSON, JOHNDate of Birth: na Place of Birth: na Mother Maiden Name: na certid# 1922-MN-007236Date of Death: 22 Dec 1922 County of Death: MARSHALL-Men det er kanskje derfor du har oppført han som død i 1920-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Takk til Hanne Line. Da har vi alle barna på plass. Åtte av dem skulle være i live i 1910. Bare Kirsten (Christina) var da død. Ja, det er ikke så godt å si hvilken John er 'vår'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Hei! Ifølge FS (samme database som i (9)) døde John 8. oktober 1927 i Warren, Marshall. Oppgitt alder 76 år, ektefelle Lena, far Peter, mor Barbara. mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Bra Lars. Tok ikke med den John S. Nelson, da det ikke var oppgitt noe mellomnavn her. Skal tydeligvis ikke utelukke noen. Og jeg sjekket ikke FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Hei. Jeg er tilbake fra hytta. Fantastik hva Hanne og Lars har funnet! Tusen takk!Hvor i FS finner du døde i Minnesota? Helt fantastik med mye opplysninger! Ser du Per/Peters død der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

hei!FS har en ny pilottjeneste der de legger ut mange databaser fortløpende. Lenke Jeg har ikke funnet Peter i den databasen jeg nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Emma (Ingeborg) kan vaere g. Gust Johnson, bosted Marshall County Minnesota? I 1900 sier det f. Sept. 1847 Sverige! Hun er i live i 1920 som enke. Ser du døde i MN for Emma Johnson? Hun ble f. 30 sept. 1847.Men Emma er med i 1885 hos foreldra! Tror dere at alle barna er nevnt i 1885 men ikke bor der? (NB Christina er med ogsaa og er gift med John Hendricks). Emma Johnson utv. 1886 ifølge census 1900, 1910, 1920. Hun har to barn Mary og Oscar (fra 1895 census).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.