Gå til innhold
Arkivverket

[#79108] ukjent far(greve?) til pike født i mai 1788 i Karlshamn stadsforsamling


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Jeg har holdt på i relativt lang tid å forsøke å finne far til piken, Maria Charlotta, som ble født den 28. mai i 1788 og døpt 30. mai, som uekte barn.Jeg håper rett og slett på å få hjelp til å søke etter hvor hennes mor Catharina Ekegren(Anna Catharina Ekegren) befant seg da hun ble gravid i tiden 24. august til 12. september i 1787. Jeg har søkt mye i Karlshamn uten resultat så hun må ha flyttet inn til Karlshamn i september.Jeg scanner inn en del opplysninger omkring personene for å kunne få et overblikk om disse.

bilete9592.5.1788.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Første funn av mor jungfrun Anna C. Ekegren i Karlshamn siden mantallet i 1769 da hun bodde hos sine foreldre, som pigen Anna i hus no. no. 16

bilete9593.9.1787.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Det eneste sikre sporet jeg har utenfor Karlshamn mellom mantall i 1769 og kommunion 16.9.1787 er ifr husforhør hos øversten og ridderen Hans Ehrenstråle på hans herregård Hallsnes i Ramkvilla fs. i Småland. Se her:

bilete9594. i småland.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Det var ikke så lett å få til, men jeg sender over bilde fra kirkens regnskap ifra 1790 som viser at hun betalte en bot til kirken på 32 specie.

bilete9596.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Her kommer husforhørslengden ifra Ramkvilla fs. hvor Anna C. Ekegren var i tjeneste fra 1778-1779 hos riddaren og øversten Hans Ehrenstråle på hans herregård.

bilete9603.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Innføringen i fødselboken for Anna Catharina Ekegren i Øja fs. i Kronobergs len er svakt leselig og derfor unnlater jeg å scanne inn her. 19. oktober 1753 Christnades et oekta barn uti Tørnåkra Millange(Mellom på norsk) vid navn Anna Catharina. Fadd: Jon Nilsson i Ustaryd, h.(hustru) Britta i HøkarydForeldrenes navn fremkom ikke i fødselsboken. Grunnen fremkommer her i inscannede vedlegg:

bilete9605.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Anna Catharina Ekegrens morfar var nemndmannen og bonden Nils Ericsson på gården Millang i Tørnåkra by i Kinnevald herred. Hennes foreldre Magnus Ekegren og mor Catharina Nilsdotter flyttet i 1754 med sin datter til Karlshamn stad hvor de ble boende til sin død og fikk flere barn.Datteren Maria Charlotta, som brukte navnet Maria Nilsdotter Grönström i 1813 da hun møtte sin kommende mann i området Karlskrona Amiralitets fs. fortalte at hun var brev Pipers datter. Historien har vesert opp igjennom årene i nordre Bohuslen og i slekten i Norge, men det har aldri fremkommet et fornavn. Det virker som om det har vært holdt et slags lokk på saken av Maria selv om hun fortalte noe om det.De som er interessert i å sette seg mer inn i saken og gjerne hjelpe til kan lese mine innlegg med nr. 68631 og 69605 i dette forum og mitt innlegg om portrettlikhet i slektsforum.Jeg håper en eller annen kan lime disse innleggene inn i dette forum eller instruere meg om hvordan jeg selv gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

For å gjenta så er det viktigste nå å finne ut hvor Anna Catharina Ekegren var i tjeneste fra 1780 etter at hun forlot Hallsnes herregård til hun går til nattverd i Karlshamn stadsfs. den 16.9.1787 maks 22 dager etter at hun gjennomførte sit samleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Så fint at du holder oss oppdatert om din ane. Jeg kan dessverre ikke hjelpe til med noe, men jeg har fulgt med i denne saken og skjønner at du har lagt mye arbeid i dette ... :)Hilsen fra Marianne Solli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Takk for innlegget Marianne! Du har kommentert mine innlegg tidligere på en svært positiv måte. Dersom du ikke har sett mitt innlegg i slektsforum under kilder og metode så har jeg også skrevet noe om temaet portrettlikhet m.m. i den senere tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Beklager. Jeg ser nå at det spørsmålet blir diskutert i debatt nr 68631, som du viser til i innlegg 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Ifølge mitt innlegg nr. 8 avsluttet Anna Catharina Ekegren sin tjeneste hos øversten Ehrenstråle i 1779 og det står anført ad Carlshamn. Hun flyttet tydeligvis på ett eller annet tidspunkt i 1779 til Carlshamn, men hun kan ikke ha blitt i Carlshamn året ut da hun ikke fremkommer i mantallslengden for 1780, datert i slutten av 1779 eller i kommunionboken samme år. Hun kan i prinsippet ha vært i tjeneste i länene sørøst for Stockholm og ned til Ystad i Malmö fs. ifra 1780 og frem til hun dukker opp igjen i Karlshamn i kommunionboken den 16.9.1787.Det at hun gjennom historien ble knyttet til grev Piper(Carl Gustaf Piper, f.1737) og at jeg selv også har inkludert greven Eric Ruuth, f. 1746, har fått meg til å søke i områdene der disse har hatt sitt virke og bosted. Hva har jeg funnet?Ifra januar i 1787 bodde begge grevene ganske nær hverandre i Stockholm. Carl Gustaf Piper bodde ifølge husforhørslengden i Jakob fs., i Qvarteret Jacob Större, pr. 19.1.1787. (GID 1625.76600 AI:13 i Genline) og ingen ved navn Anna Eller Catharina var i tjeneste på daværende tidspunkt. Anna Stina Decker var i tjeneste, men det var en annen kvinne. Anna Stina var også i tjeneste hos familien Piper pr. 17.1.1786. Pr. Januar i 1785(Gid 1625.7.4900 i Genline AI:13). var en pike Anna i tjeneste, men hun kan være identisk med Anna Stina så der ligger en utfordring.Grevefamilien Piper og Ruuth var nær bekjente og to av sønnen til Piper ble gift med døttrene til Ruuth.Greven Eric Ruuth tilhørte ifra januar 1787 og frem til 1790 qvarteret Skanzen i Klara fs. og bodde i No. 71 med sin familie og tjenestefolk. Tre av tjenestefolkene kan med sikkerhet sies å ha blitt med fra slottet Marsvinsholm i Balkåkra fs. i Skåne. Mantallet i No. 77 er daatert i desember i 1789 så det er tre år etter at han flyttet ifra Marsvinsholm. Det finnes også navn ved Susanne og Catharina på begge steder, slik at disse kan også ha fulgt med til Stockholm.Ett av mine tynne holdepunkt er at ved mantallet, datert 14.10.1786 var hushållerska Anna og Margaretha og to pigor Anna i tjeneste på Marsvinsholm, mens greven Ruuth bodde der med sin familie. Hushållersken før disse ved mantall datert i 1785 var en Carlbom, men jeg har ikke funnet hennes fornavn. Hushållersken ved mantall i 1788, datert 15.10.1787 var en Britta og det gir en pekepinn på at hushållerskan Anna iallefall sluttet på Marsvinsholm og kan ha fulgt med til Stockholm, som Anna Catharina Ekegren. Det må utredes hva fornavnet til Carlbom var! Det finnes desverre ikke mantall for 1788 i fra Klara fs., men den ville ikke ha hjulpet meg dersom Anna Catharina Ekegren ankom ved årsskiftet 178-1787 og reiste til Karlshamn i september i 1787. Før Eric Ruuth flyttet til Marsvinsholm bodde han på slottet Karlsholm i Kristianstads län, i österlövs fs fra 1783 til 1785 med sin unge hustru og barn og sin svoger ifra forrige ekteskap, som var gift med søster til sin unge hustru. I husforhørslengden i Genline med Gid 1731.9.40700 og 40800 fremkommer disse med diverse tjenestefolk. Jungfrun Catharina Bergqvist fulgte med til Marsvinsholm og videre til Stockholm. Jungfrun Amalia Maria Blåck(Block) fulgte med til Marsvinsholm, Catharina Edberg ble tvetterska på Mrsvinsholm fra 5.5.1785 Det ble anført en nycter? pigan Anna og det er da et spørsmål om hvem hun var? Jeg har mindre tro på at hun var identisk med Anna Catharina Ekegren da alder var angitt til 24 år i nov./desember i 1783. I husforhørslengden fra nov. 1784 mangler siden for tjenestefolket.Jeg har også gjort en observation på seteriet Ericsberg i Åryd fs. i Blekinge, som Eric Ruth ble eier av i 1777. Ved mantallet datert i november/desember i 1779 bodde herr baron Captein Erik Ruuth, fru grevinnan og tjenestepige Anna med flere der. Det er også en interessant observasjon. Eric Ruuth bodde på Ericsberg ut til ca. 1781 Han var eier helt til 1807.Til tross for mine observasjoner av Anna i nevnte tjenester så kan hun ha vært i tjeneste på andre steder. Det var ingen Anna eller Catharina til tjeneste på slottet Krageholm tilhørende greven Carl Gustaf Piper ved mantallet i 1787, datert 11. oktober i 1786.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Som en tilleggsinfo og dokumentasjon til mitt innlegg nr. 9 scanner jeg inn oversikter over uekte fødsler i Karlshamn

bilete9616.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg trenger hjelp her. Innscanningen kommer på hodet og jeg finner ikke ut hvordan jeg kan snu bilde i debattforumet? Jeg venter med å scanne inn ytterlige to bilder innen mitt spørsmål blir avklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg har løst det og her kommer en oversikt over uekte fødsler i Karlshamn for tidsrommet 1785-1790. Fem personer inkl. Catharina Ekegren er fremhevet med en grålig tone. Disse fem var de eneste, som ikke ble domfelt, men betalte kun en bot til kirken før absolveringen. Det som jeg har merket meg er at alle fem var ansatt hos eliten i Karlshamn dersom vi kan kalle det for det. Anna Ctharina Ekegren hos øverinspektøren Pehr Borg i Kronobrenneriet, Kjersin Gunnesdotter hos bagaren Jøns Winqvist, Maria Michelsdotter hos handels- og kjøpmannen Simon Rønberg, Anna Ericsdotter hos kjøpmann Rønbergs enke og Elna Olofsdotter hos handels- og kjøpmannen Petter F. Duwell. Min tanke går dithen at nevnte kvinner kan ha blitt hjulpet av sine respektive arbeidsgivere til å unngå domfellelse(Formidlende forhold med bot til kirken, som eneste straff)?

bilete9621.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.