Gå til innhold
Arkivverket

[#79111] Pernille Svendsdtr f. 1808 i Gildeskål, med barn i Meløy


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heiPernille Svendsdtr skal ifølge folketellingen fra Gildeskål. i en database jeg fikk for mange år siden med oversikt over fødte i Gildeskål. fant jeg bare Sven Ellingsen og Kirsten Jonasdtrs datter Pernille Johanne f. 1808.her er hennes familie slik jeg har den nå. Harn noen vært borti denne kvinnen og hennes tre barn.1. Generasjon1. Pernilla Johanna Svendsdtr, f. 1808 i Femris, Gildeskål, NO (datter av Svend Ellingsen og Kirsten Jonasdtr), bosted 1846 i Støtt, Meløy, NO. 1865 Kommune: Rødøy Kommunenummer: 1836 Navn på bosted: Findbjergeth Antall personer registrert på bostedet: 5 -------------------------------------------------------------------------------- Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet Peder Pedersen g Husmand med Jord 1839 Rødø Præstegjeld Bereth Pettersdatter hans Kone g 1835 Rødø Præstegjeld Christian Pedersen deres Søn ug 1864 Rødø Præstegjeld Margrethe Benjaminsdatter hendes Datter ug 1861 Rødø Præstegjeld Pernelle Svendsdatter hans Moder Logerende e 1801 Gileskaals Præ når hum får sønnen Johan i 1846, oppgis det at hun fikk en uekte sønn for 8 år siden. Forhold til ikke gift Peder Jensen, f. 23 apr 1807 i Grytvik, Gildeskål, NO (sønn av Jens Hansen og Ingeborg Christophersdtr), d. i Grytvik, Gildeskål, NO. Forhold til ikke gift Peder Pedersen, bosted 1839 i Øra, Meløy, NO. Peder:. Forhold til ikke gift John Simonsen, f. i Trondheim. Barn med Peder Jensen: i. Johanna Christianna Pedersdtr, f. 1835 i Grytvik, Gildeskål, NO. Barn med Peder Pedersen: 2. ii. Peder Johan Pedersen f. 4 mar 1839. Barn med John Simonsen: 3. iii. Johan Christian Johnsen f. 15 jun 1846.2. Generasjon2. Peder Johan Pedersen, f. 4 mar 1839 i Dalen, Meløy, NO. faddere: Raphael Jakobsen, Dalen, Peder Jakobsen, ibid, Ole Svendsen, ibid, Maren Pedersdtr, Dalen, Ellen Marie Jakobsdtr, ibid, Ellen Svendsdtr, ibid. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2602&idx_id=2602&uid=ny&idx_side=-93>Lenke Husmand med jord på Finnbjerget mellom Mosvold og Spildervik. Gift 23 jul 1865 i Meløy Kirke, Meløy, NO, med Berit Johanne Pettersdtr, f. 1835 i Bolga, Meløy, NO (datter av Petter Nilsen), d. før 1875 i Spildervik, Meløy, NO. Barn: i. Christian Johan Peder Pedersen, f. 29 nov 1864 i Spildervik, Meløy, NO, dåp 7 mai 1865 i Meløy Kirke, Meløy, NO. ii. Konstanse Vilhelmina Maria Pedersdtr, f. 24 jul 1867 i Spildervik, Meløy, NO, dåp 10 nov 1867 i Meløy Kirke, Meløy, NO. iii. Bertine Petrikke Pedersdtr, f. 30 nov 1869 i Tyrhaug, Meløy, NO, dåp 1 mai 1870 i Meløy Kirke, Meløy, NO.3. Johan Christian Johnsen, f. 15 jun 1846 i Støtt, Meløy, NO, dåp 8 aug 1847 i Meløy Kirke, Meløy, NO. Deres datoer og bryllupsdag er notert ved siden av navnene i Hamarfest kirkebok, når sønnen ble født.. Los

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har litt problemer med å forstå 'oversikten'? under 1.generasjon. Du skriver først 3 barn, men nevner bare Peder Johan og Johan Christian.Pernelle Svendsdatter og hennes ene sønn i 1865 [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1836&kenr=006&bnr=0040&lnr=000>LenkeDåpen til Peder Johan født 7/3 og døpt 26/4 1840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiinne i det virvarret det blir siden debattforumet fjærner alle linjeskift er det en datter også. hun er født i Gildeskål. 1865 ft er kopiert inn her og det er en link til Peders fødsel der og.Det er ingen andre Pernille Svendsdtr på StøverCDen heller og hun er gift med Peder Jensen i Grytvik.Hun har en søster Elen Sophie Svendsdtr som er fadder til Pernille Svendsdtrs barn, hun bor da på Dalen i Meløy.Bruker vanligvis å lime debatten inn i Word for å få bedre oversikt.Det er jo en del pussigheter her derfor dette spørsmålet...Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiser at det ble bare kaos på spørsmålet, gjentar derfor det som er barna hennes. Det er hennes sønn med Johan Somonsen fra Trondeim som er interesann her, og både hans og hennes foreldre.Slik blir oppsettet.Pernilla Johanna Svendsdtr, f. 1808 i Gildeskål. her er de barna jeg har funnet på henne og deres fedre.1. gift med (ifølge Støver) Peder Jensen, f. 23 apr 1807 i Grytvik, Gildeskål, NO (sønn av Jens Hansen og Ingeborg Christophersdtr), d. ? i Grytvik, Gildeskål.deres barn: Johanna Christianna Pedersdtr, f. 1835 i Grytvik, Gildeskål, NO. vet ikke mer om henne.2. Forhold til ikke gift Peder Pedersen, bosted 1839 på Øra, Meløy.deres barn: Peder Johan Pedersen f. 4 mar 1839.3. Forhold til ikke gift John Simonsen, f. i Trondheim. deres barn: Johan Christian Johnsen f. 15 jun 1846.Av de tre her er det sønnen Johan som senere gift 14/4-1870 med Jørgine Marie Øverland bosatt i Hammerfest i Finnmark, den jeg leter på.Finner ikke ekteskapet i Hammerfest kirkebok, så hvor de ble gift vet jeg ikke. Opplysninger om ekteskap er fra da sønnen Karl Bernhard f. 6/9-1870 ble døpt i Hammerfest.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det kan ikke være samme Pernille som får de 3 barna du ramser opp?Jeg tror du skal glemme 'datteren' Johanna Christianna da hennes mor het Pernille Petersdatter og var f. 1808 i Alstahaug. Denne Pernille kan umulig være mor til Johan Christian f.1846. Se her i FT 1865 Lenke at hun var gift med Peder Jensen, og hadde en annen sønn Johan Petter f. 28/6 1846.Iflg. FT 1865 var Pernille Svendsdt. f.1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet var egentlig det Støver skrev som forvirret meg, han har blandet to Pernille sammen. Pernille Svendstr er født 1808 i Gildeskål. Den andre Pernille P. som er nevnt er født i 1804.Den Pernille Svendsdtr som jeg søker er vel hos søsteren Elen som er gift på Dalen i Meløy, når hun får den første sønnen.Han som er far til Johan Kr. heter John Sivertsen og det var det jo mange av i 1865, men ingen fra selve Trondheim. Er det noen som har noen ide om hvor denne personen er i 1865, kan han være død eller.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei SteinarBle noe forvirret da jeg titter i mitt slektsprogram, ditt oppsett, KB for Gildeskål og Støvers nedtegnelser. Fant også ut etter en stund at Støver har blandet disse 2 Pernillene og at Johanna Christianna ikke kunne være datter av Pernille Johanna Svendsdtr.Ser man på de to andre barna, er Pernille Svendsdtr. fortsatt ugift og på Dahlen ved Peder Johan sin dåp i 1840 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17109&idx_id=17109&uid=ny&idx_side=-84>Lenke men enke på Støtt ved Johan Christian sin dåp i 1847LenkeHun må altså ha giftet seg etter 1840 og blitt enke før 1847. Spørsmålet blir da, hvem var denne Pernille Svendsdtr. gift med?Har skummet sånn snarest gjennom KB for Gildeskål og Meløy i dette tidsrommet uten å finne henne gift. (men kan jo ha oversett henne)Jeg finner ei Pernilla Maria SVENDSDTR. som 24 år gammel giftet seg med Per (Peder/ Petter Johan Monsen 28 år gammel 28/12 1833 (begge fra Mosdal) Lenke men henne kan det ikke være siden hun jo ikke var ugift i 1840Pernille Johanna Svendsdtr. døpt 2. mai 1808 er søster til mine barns tipptipptippoldefar Peder Svendsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiHer er altså 2 Pernile Svendsdtr og 1 Pernille Pedersdtr. Skille mellom de 2 P. Svendsdtr er mellomnavnet.så på Oskar berg sin database og fant et barn P. Monen og Pernille som vel skal være Svendsdtr og ikke Jensdtr1834 Kas Peder Zacharias Pedersen M Finnset Søndre E Peder Monsen Pernille Jensdtrså til den Pernille jeg leter etter fra samme kilde.1808 Pernilla Johanna Svensdtr K Femris Nordre E Sven Ellingsen og Kirsten JonasdtrHer er en pussighet til, som angår dette parret på skiftet til Anders Sjursen på DIS-Salten nr. 8255 så finner en at han hadde en farbror som het Christen Andersen som var død før 1808 og dennes datter Kirsten Christendtr var i 1809 gift med Svend Ellingsen som bodde på Findset Nord. Dette er forsten det eneste skiftet jeg finner Svend Ellingsen på i den samlingenFår ikke sjekket om det er to Svend Ellingsen i 1801 ft, den er ikke mulig lete i nå for meg.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeiEtt eller annet er feil med dette skiftet, for Svend Ellingsen og Kirsten Jonasdtr. ble gift 10. juli 1806 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16608&idx_id=16608&uid=ny&idx_side=-14>LenkeKirsten ble døpt 4. april 1778 som datter av Jonas Olsen Opsahl 1728 - 1789 og Sara Christensdtr. f. 1750 – død etter 1801. Svend og Kirsten fikk 6 barn innen Kirsten døde 24. juli 1834 LenkeSvend var dobbelt så gammel som bruden da han giftet seg den 26. juli 1837 med Anne Margrethe Pedersdtr. f. 31. juli 1803 Høysetdal. Datter av Peder Pedersen og Ane Arntsdtr. Lenke Svend Ellingsen må ha død før 1849 for da gifter Anne Margrethe seg den 23/11 1849 med Hans Michael Larsen Fore. (nr. 6)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

hadde de to ekteskapene hans men manglet datoene. Tok bare med det som stod i skiftet på cden. den har jo en del feil, noe som jo ikke er så uvanlig, siden det i enkelte tilfeller ikke er så lett å tolke det som er skrevet.Hvem er foreldre til jonas og Sara, har du oversikt der. De som er nevnt her har jo en kjent etterkommer.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Vet ikke mer om Jonas Olsen enn at han var gift 3 ganger, 1. kona Mette Larsdtr. var fra Jelstad i Gildeskål d. 1763 en sønn. 2. kona Lisbeth Arntsdtr. d. 1771 trolig fra Selfors i Beiarn, ingen barn. 3. kona Sara Christensdtr. 6 barn, ukjent hvor hun var fra.Svend Ellingsen har jeg registrert en del forfedre på, om du ønsker kan jeg sende det på mail.Tilbake til hans datter Pernille Svendsdtr. og hvem hun kan ha vært gift med. Finner ett skifte på Dalen i Meløy 1838 etter Peder Monsen, ektefelle Pernille Svendsdatter. Barn Casper Pedersen 4 år og Sophie Pedersdatter 1 ½ år. Det er den samme Pernille som gifter seg i 1833 Lenke Peder Johan sin mor er jo på Dalen ved hans dåp i 1840. Kan det være at presten feilaktig har skrevet pike istedenfor enke om Pernille ved hans dåp?Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihar litt trøbbel med min vanlige bruker PC så jeg må legge inn Windows på nytt i den.Det hadde jo vært fint å få Pernilles aner, du har jo mailadressen.Så til Pernille, det er jo ikke første gang at det er feil hos presten. Hun må jo ha vært gift, siden hun er enke, står det ikke en E. bak henne i folketellingen også..?databasen er på den andre PCen så jeg får ikke sjekket opp Svend Ellingsens sekt nå.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.