Gå til innhold
Arkivverket

[#79114] Mons Olsen 37 år i 1801. Han er tukthusmedlem i Bergen. Hvem var han?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Ved tellingen i 1801 for Bergen finner jeg en Mons Olsen , 37år, som tukthuslem på Manufacturhuset i Bergen. Finnes det opplysninger som kan avdekke hven han var og hvor han kom fra? LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dette er en gjenganger i Tukt- og Manufakturhuset. Han satt i 6 måneder fra 4. september 1800 for drukkenskap og voldsom oppførsel etter politikammerrettens dom.5. april 1804 var han tilbake, denne gangen for 2 måneder for 'Drukkenskab, Opsetsighed og Allarm udi hans Tieneste'.Kanskje er det samme Mons Olsen som satt ett år fra 19. februar 1789 for tyveri, og den Mons Olsen som 25. november 1805 ble satt inn 'efter egen forlangende og Stiftets Resolution'. 6. mai 1806 var han tydeligvis fornøyd, og ble satt fri.Protokollen fra Tukthuset forteller ikke hvor han kom fra. Det kan kanskje komme fram i avhørene eller politirettsdommene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for interessant svar, selv om det ikke gav svar på hvor han kom fra. Jeg prøver å slå fast om dette er den samme Mons Olsen af Bergen som var forlover ved sin søsters bryllup på Askøy i 1795, og som senere dukket opp som fadder en gang da som Mons Olsen Hauckeland. Alderen passer i det minste. Er avhørene eller politirettsdommene å finne på Statsarkivet i Bergen? Og om så er, er de tilgjengelig for gjennomsyn?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg har sjekket Bergen politikommisjons dommer, uten hell. Vi har forhørsprotokollene fra politimesterens arkiv. Det kan tenkes han lar seg finne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.