Gå til innhold
Arkivverket

[#79123] Mysteriet Klara Jensen nok en gang - Åkebergvn 60, Oslo 1911


Gjest Gustav Onarheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Gustav Onarheim

Hei Jeg prøver ennå å spore opp Klara Jensen Jeg har fått fødselsmelding for Klara Jensen 23. 10. 1911. I fødselsmeldingen er ikke barnets navn oppgitt. Faren er ikke oppgitt i denne fødselsmeldingen. Klara Jensen er oppgitt som ugift, 26 år og tjenestepike. Hun har født et barn tidligere. Adresse er oppgitt som Åkebergveien 60. Klara Jensen er ikke oppført på adressen i Åkebergveien 60 i folketellingene 1910 eller 1912. Det er og søkt etter Pilestredet 87 som er adressen oppgitt i brev fra 1912, men det finnes ikke folketellingsskjemaer på denne adressen for 1912. Dessuten er det søkt i fattigvesenets hjemstavnsregister for 1911 og 1912, hvor svært mange ugifte mødre ble forhørt av fattigvesenet for å avklare hvem som skulle dekke regningen i forbindelse med fødselen, men uten treff på Klara Jensen eller Monsen. Det er innflyttingsprotokoller for Kristiania for perioden 1901-1915, adressebøker og folketellinger, men de er det ikke søkt i. Er det noen som vet hvor ellers jeg kan spørre, eller som har kjennskap til denne damen.Gustav Onarheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Det høres ut som du har fått opplysningene/fødselmeldingen fra Byarkivet. Var barnet en gutt eller ei jente og hvor var barnet født?Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gustav Onarheim

Hei Det var lettere å lage nytt innlegg, siden jeg nå visste at hun het Jensen og ikke Monsen. Dessuten var hun 26 år i 1911, hadde fått et barn før Arne og hadde adresse i Oslo. Men skjebnen hennes og det første barnet hennes vet jeg ikke. Gustav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gustav Onarheim

Jeg har funnet tre stykker Klara som passer i folketelling. 1. Klara Jensen f. 1885 i Onsøy foreldre Jens Olsen og Anna Lovise Jensen. 1900 telling Onsøy. 2. Klara Jensen f. 1886 Spetalen, pleiedatter 1900 t. Råde. 3. Klara Lovise Jensen f. 1884 Eidsberg foreldre Ole Jensen og Anna Fredrikke Olausdatter. Dessuten finner jeg Klara Marie Jensen f. 1884 som er tjenestepike i Bygdøy Allé i folketellingen 1900, men hun flyttet med familien fra Eidanger til USA i 1906. Det er og en Klara Marie Jensen som utvandret fra Porsgrunn i 1908. Og Klara Gulette Jensen f. 1885, reiste fra Fredrikshald til Chicago år 1900. Familysearch fører også opp Klara Josefine 19 dec 1886 foreldre Simon Jensen og Johanne Dortea Eriksen. De fører også opp Clara Jensen f 4 sep 1885 Norway d. 1975 Tacoma. Er det noen som har noe å tilføye om disse, eller som vet om noen andre ved navn Klara som kan ha vært i Oslo 1911/12? Kanskje og noen som vet om en Klara som har fått barn mellom år 1900 og 1910. Byarkivet i Oslo hadde ikke tid å lete fram om det er noen innflyttere til Oslo 1900-1911 ved navn Klara. Jeg har lagt inn spørsmål om denne Klara Jensen i Oslo ble gift og om foreldrene hennes er nevnt der. Håper noen vet noe. Gustav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Lurer på om det kan stå noe i arkivet fra Statistisk Sentralbyrå,Folkemengdens bevegelse. Alle fødte barn blir reg.der Han vil vel i såfall være reg.i Kampen menighet siden moren har adresse Åkerbergveien 60Dette arkivet befinner seg i Riksarkivet i Oslo,kanskje noen kan sjekke det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gustav Onarheim

Da han var født var adressen Pilestrædet 87IV (hospitalet for unge piker). Men ved fødselsmeldingen var det på Kampen. Jeg har fått sjekket kirkebøkene for Fagerborg som Pilestredet 87IV hører til. Der fant de ingenting. Heller ikke får vi se adopsjonspapirene til barnet før det er gått 100 år. Jeg tror ikke det sto noe om klinikk. Gustav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Hei, jeg fikk god hjelp av Frelsesarmeens ettersøkn. for et par år siden. Min leten foregikk da i Oslo 1920 åra. Verdt et forsøk:)) LenkeLykke til!Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gustav Onarheim

Det står ikke hvilken klinikk hun fødte på. Men det sto oppført K 404, men det var vel et registreringsnummer for fødselen. Det sto oppført gate nr og examineret jordmor M Christensen. Min grandtante, Anne Margrethe Langballe, var jordmor i Stavanger på den tid. Hun fortalte at hun hadde vært med på fødsel hos skipsrederfamilien Bergesen. De ville ha den hjemme, men da var var fødestuen akkurat åpnet på Stavanger sykehus. Dette var etter 1911. Jeg vet ikke når kvinneklinikken åpnet i Oslo. De fattigste ble vel sendt til klinikken først. De finere ville helst ha det hjemme, ifølge frøken Langballe. Det kunne kanskje la seg gjøre å finne ut hvor i Oslo M Christensen var jordmor. Det med Frelesarmeen var lurt. Det skal jeg prøve. Gustav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Til (9) ang. adopsjonspapira: dersom det er son/dotter (ville tru det gjeld barnebarn også, veit ikkje)gjev det rett til innsyn i adopsjonssaka.Det er iallfall det eg har fått opplyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gustav Onarheim

jo, men det er 100 år neste år. Da får de innsyn uansett. Men jeg skal vise det til de i neste uke. Gustav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gustav Onarheim

Er det noen som vet hvor navnene på jordmødrene i Oslo blir arkivert. M Christensen, jordmoren hørte kanskje til et bestemt distrikt, sykehus, kanskje hun hørte til et landsdistrikt. Gustav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gustav Onarheim

Hei Dette fikk jeg fra Statsarkivet i Oslo mens jeg var bortreist.Klara Jensen, født 23.06.1886 i Onsøy i Østfold. Tjenestepike og ugift. Kom til Kristiania 14.12.1909. Bostedsadresser: 1908 Onsøy 1909 14.12 Bygdøy Allé 98 1910 04.10 Drammensveien 102g 1911 10.05 Karl Johans gate 2 1911 02.11 Aakebergveien 60 1911 15.11 Arups gate 22 1912 04.01 Pilestredet 27 (”Hospitset”) 1912 21.02 Notodden, Grand Hotel (”328/19”) På baksiden: fattigunderstøttelse ”518/D 02.11.1911. Krets: 8 Art: Penger” (Kilde: SAO, Oslo folkeregister. Registerkort, Utflyttede kvinner 1906-1914, nr. III-157 Da barnet hennes ble bragt til Sogn, er det vel der hun er på vei, når hun oppholder seg på Notodden.Klara finner jeg døpt i Onsøy 5.juli 1886 og hennes foreldre er sjømann Kristian Edvard Jensen f 1842 og Marie Nilsdatter f 1852. De er ført på gården Skjælø. Faddere er moren, pike Jørgine Jensdatter, faren, Anders og ---- Jensen, kone Karen Hansdatter Skjælø, Ole Gundersen og Peder Pedersen. I 1901 bor Klara sammen med sin fars søsken på Mossik i Onsøy. Vi finner Kristian som ungkar på Mossik i 1865 og 1875 og hans foreldre er ført opp der og. Men moren til Klara, Maria Nilsdatter vet jeg ikke hvem er. Hos mormonene finner jeg en jente som er født i Berg i 1852. Dessuten er det en tjenestejente på Mossik som kan passe. Er det noen som vet noe om disse og hvor jeg kan finne stoff. Noen aning hvor Klara ble av etter 1912. Gustav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Så flott at du fikk så positivt svar fra SAO.Da er nok Klara og sønn å finne i den kommunale FT 1 feb 1912 i Pilestredet 27, ikke 87 som tidligere oppgitt i brevet fra 1912 Du kan jo sende en ny forespørsel til Oslo byarkiv om de kan finne henne i nr 27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.