Gå til innhold
Arkivverket

[#79127] Oppslag i bygdebok for Sveio bind 3, Tveitaskog Amund ?/Knut Amundsen


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Dersom noen har tilgang til bind 3 av Gards og Ættesoge for Sveio, trenger jeg hjelp med et oppslag på gården Tveitaskog. I 1701 sitter det en enke med to sønner, Baard og Knut Tveitaskog der. I Sjømilitært manntall for Hordaland 1704 nevnes Baard og Knut som Amundsønner på Tveitaskog.LenkeSier bygdeboken noe om denne familien, og er Baard og Knut nevt der etter 1704?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Foreldre til Bård f ca 1687 og Knut f ca 1693 er Osmund Endreson Våga død 1701 g.m Anna Torkjelsdtr. Tveitaskog. Andre barn: Ragnhild f. ca 1694. Anna ble gift 2 gang med Ellend Larson Tveitakog f ca 1681, død 1717. Sveio III, side 8, nr. 6 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Glemte å nevne at Bård ble bosatt på Tveit ytre i Sveio og Knut på Nordskog i Sveio. Omund var kommen til Tveitaskog før 1692 og enka satt med garden noen år etter han var død. I 1701 er det sagt at hun var fattig. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Mange takk for hjelpen Johan Arthur. Dersom Knut Amundsen ble værende på Nordskog i Sveio, så er det neppe ham jeg søker. Han ble gift i Domkirkesognet i Bergen i 1722 med en Siri Nielsdtr.Jeg prøver å finne ut hvor han kom fra.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Denne Knut ble gift 1 g. med Ragnhild Larsdtr. og 2 g. med Gunvor Olsdtr. så det er nok ikke han du søker. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Johan Arthur. Da var det som jeg antol. Men jeg har i det minste fått luket bort en kandidat.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.