Gå til innhold
Arkivverket

[#79128] Kan noe hjelpe meg med oppslag i Aftenpostensarkiv?


Gjest Hans Martin Helland
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Martin Helland

Hei jeg lurte på om noen med tilgang til Aftenpostens arkiv kunne finne noen opplysninger for meg?Det jeg søker opplysninger om er dødsfallet til Birger Johannes Toft død i Oslo oktober 1937. Dødsfallet er omtalt i Aftenposten den 25 og 26. oktober 1937.Det jeg vill vite er dødsdato, gravferdsdato og om det står noe om etterkommere. Og om mulig en kopi av dødsannonsen.Mvh. Hans Martin Helland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Werner Vesterås

Hei! Jeg har ennå ikke klart å søke opp dødsannonser i Aftenpostens arkiv. Annonser, der teksten er så tydelig at den burde vært fanget opp av tekstgjenkjenningssystemet, er ikke indeksert. Kanskje det har noe med skrifttyper å gjøre?De omtalene du oppga, er treff i listen over anmeldte dødsfall, og dagens begravelser.For Birger Toft, ble dødsfallet anmeldt 23. oktober, mens han ble begravet den 26. oktober, på Vestre Gravlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Kun redaksjoinelt stoff indekseres, dermed kan en ikke søke på annonser. Dødsannonser er lett å finne dersom en kjenner dødsdato noenlunde. Annonsene er samlet på fast plass og litt store. I Aftenposten står dem gjerne i morgennummeret, men det fins noen i aftensnummeret, litt mer bortgjemt.Jeg fant imidlertid ikke annonse for din mann, akkurat som jeg ikke har funnet andre av mine egne som jeg har lett etter. Tipper svaret er så enkelt som at slett ikke alle annonserte, iallfall i Aftenposten.mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Jeg søkte på en fjern slektning (Knut Markhus)som døde i 1963. Der står omtale om ham med bilde (enda han var fra Vestlandet, men hvordan får jeg teksten så stor at jeg kan lese det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Forutsatt at d har abonnement, så kan du klikke på bildet. Da kommer et lite verktøysett opp over bildet, - du kan f eks klikke på et pluss tegn for å forstørre et hakk av gangen.Alternativt, i stedet for å klikke, kan du laste ned bilder av et sett avissider som pdf-fil ved hjelp av en av knappene nede til høyre. Jeg pleier å gjøre det siste når jeg skal ha en kopi, - tar kopi av det aktuelle utsnittet i siden og limer det inn i et bildebehandlingsprogram. For av en eller annen grunn får jeg ikke lov til å lagre pdf-fila, tekn feil eller sperre?Forklaringen blir vel kortfattet, - prøv deg fram ved å klikke i bildet og på alle de knappene du ser!mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Jeg har ikke abonnement, så da skal jeg nok ikke kunne lese de gamle avisene heller. Jeg får se om jeg finner mer interessant, for så å evt kjøpe adgang for en kort periode. Skulle ønske vestlandsavisene hadde tilsvarende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.