Gå til innhold
Arkivverket

[#79129] Anders Evensen f. 1614 'of Mior' Gran, Oppland


Gjest Rolf Jerpseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Jerpseth

På FamSearch vises Anders Evensen f.1614 'of Mior' og 'of Mjor' Gran, Oppland. (Vanskelig å sjekke på Digitalarkivet ettersom det er i ulage for tiden). Hva står Mior/Mjor for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Mjør er en gard på Gran på Hadeland. Jeg har ingen ytterligere informasjon om Anders Evensen, dessverre.mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Ja denne Family Search gir så mye rart...... Even Andersen, Mjør gift 16xx med Marthe Gudmundsdatter. Han er f. ca. 1647 og sønn av Anders Evensen, Mjør ifølge 1664-66.Fødselsåret for Anders er nok ikke å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Enig i at det er mye rart på FamSearch. Jeg klynger meg til de halmstrå jeg finner. Ettersom flere Bay fra Gran kom til Holtet i Eidskog, har jeg villle sjekke hvilke kontakter det var. Har notert (uten å kunne etterprøve det nå fordi jeg ikke kommer inn på Digitalarkivet) bl.a. Sven Bay (45) og hans brorsønn Jens Hansen Bay (16) i 1801. Inger Marie Hansdatter Bay f.1714 i Gran bosatte seg i Holtet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

For 1714 har jeg notert: '18.Søndag efter Trinit (11.Nov.) døbt udi Gran kirke Hans Jensøn Slagtirs Barn og kaldet Inger'. Som foreldre: Hans Jensen f.ca 1668 g.1702 i Gran m. Sophie Helene Bay. Videre som mor: Johanne X-dtr. Helmen. Hennes far: X-er Bay. Hans sønn Hans Christian Bay kom til Holtet/Løvneset i Eidskog. Inger har jeg også notert som Marie Hansdtr. g.ca. 1737 m. Lars Olsen Nes og at hun ble begr. 28/1 1764 som død i Holtet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Ja, Tore. Det omfattende materialet til Randi Bjørkvik er interessant. Synd det ikke ligger på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Randi Bjørkviks etterlatte papirer er tilgjengelige på dvd: ''Randi Bjørkviks familierekontruksjoner kalles det som skulle vært gards- og slektshistorie på Hadeland. Dette prosjekt varte i over 30 år, men noen gards- og slektshistorie ble aldri utgitt. Bjørkviks familierekonstruksjoner er gjort tilgjengelig på DVD og er lagt ut for salg i museumbutikken. Dette er en sekundærkilde for gards- og slektshistorie på Hadeland i perioden 1700-1880. Vær oppmerksom på at dette er en håndskreven kladd, ikke et ferdig manuskript, mangler og feil kan forekomme. Det var Randi Bjørkviks ønske at museet skulle kunne ta betalt for bruk av materiale fra hennes arkiv. Digitaliseringsarbeidet er utført av Hans Anders Bergsrud og utgivelsen er et resultat 6 års frivillig arbeid.All inntekt av denne dvd går til innkjøp til arkivet ved Hadeland Folkemuseum. Pris: 450,- frakt''(Sakset fra museets hjemmeside.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har 3-4 sider av boken 'Slektene Bay i Norge' av O. Delphin Amundsen. Disse sidene omhandler den eldre Eidskog-grenen.De som ønsker det kan få dette pr e-post (wangensteen.net@gmail.com)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.