Gå til innhold
Arkivverket

[#79137] Berg i Troms


Gjest Tore Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Det er ikke mange linjer å bli klok av nei, men det er vel noe om skifteomk ifb med skifte etter, kan tenke meg, første kona Ingeborg Andreasdatter ? Men det står vel helt til slutt: Det ...? blev saaledes slettet. Jeg har Berg og Torsken Bygdebok hvis det er noe du lurer på. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hansen

(2) Det er ett utklipp av en skifteforhandlingsprotokoll (1850-1862) til Sorenskriveren i Senja.(3) Takk for den Terje! Det er jammen ikke lett å finne opplysninger om opprinnelsen til denne karen.Har du noe mer enn det som står i BB?mvh Tore Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiKan jo prøve på noe:Skifteforvalteren fremlagde registrering af 30de mai d.a. saa???formynderen? Aron Olsen Thuæter mødte. Lorents Ingebregstuen?fordrede for ligkisten til den afdøde 2-'-95 hvis antages? ???? for 6-1-91?. Da boet er aldelesutilstrækkeligt til at betale denne fordring med auctions- og skifteom-kostninger, saa besluttedes at ???? Andreassen? anmodes om at ud-betale fordringen for ligkisten og at det øvrige som afdrag paa auctionsog registreringsomkostninger. Det passerede blev saaledes sluttet.Kan du gi meg permanent sidelenke til denne saken? Neste sak er aktuell for min kones slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hansen

(5)Egil, det jeg har er en kopi i fra Statsarkivet i Tromsø. Har du en mail adr. så kan jeg sende deg det som står på den kopien.mvh Tore Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Det står i bygdeboka at Erik var født i Borge ca 1791. Borge er vel flere steder en i nord ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Da er jo dette en jeg har i slektstreet også. Jeg vil tro at Borge må være Borge i Lofoten (Vesterålen?). Erik må imidlertid ha flyttet tidlig, ettersom han er i Berg allerede i 1801-tellinga. En nettkilde (en personsamling) hevder at faren hans heter Erik Knudsen, men jeg har ikke klart å finne ut hvor denne opplysningen stammer fra, og har ikke funnet noen Erik Knudsen i bygdeboka for Borge, eller i de kildene jeg har kommet over fra området. Sjansgsen er jo relativt stor for at faren er død før 1801, ettersom Erik Eriksen har reist til Senja. En mulighet, som jeg ikke har fått sjekket, er om det kan være noe slektskap mellom familien han bor hos i 1801-tellinga og foreldrene hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hansen

(11) Hei Per Helge, siden jeg har ett tema om dette på DIS er det fra min side ett ønske å fortsette der. Lenken til temaet ligger ovenfor i innlegg (10).mvh Tore Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Nå tuller jeg, ettersom jeg jo ikke har Erik på Senja i 1801. Kirkeboka (vigselen) har jeg ikke sett før nå. I og med at det eksplisitt står sogn, tror jeg ikke det kan være noen feilskriving for Bergen. Bergen var vel ikke noe sogn på midten av 1800-tallet og tidligere. Vi har Borg i Vestfold, Borgen i Lærdal, Borge i Lofoten og Borgen i Romsdal, som jeg vet om. I Lærdal er det en 10 år gammel Einer Erichsen i 1801-tellinga. Ettersom jeg tidligere har opplevd at Marqvard ble til Markus ved flytting fra Vestlandet til Berg, tør jeg ikke se bort fra at et navnebytte kan ha skjedd også i dette tilfellet. Faren til Lærdal-Erik er imidlertid død i 1801, og mora gift på nytt. Så før noen får sjekket begravelseslister/skifter fra Lærdal er det ikke mulig å finne ut om faren het Erik Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.