Gå til innhold
Arkivverket

[#79141] Skarprettere og personer som er halshogd i Norge


Gjest Aslak Smedal
 Del

Recommended Posts

Gjest Aslak Smedal

HeiEr det noen der ute som har oversikt over hvem som arbeidet som skarprettere i Norge og over personer som har blitt halshogd? Gjerne med dato og årstall for selve avrettingen.Med vennlig hilsen Aslak Smedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Johan Hellbergs hovedoppgave i historie om skarprettere i Norge kan være et brukbart startsted. Eller Norsk rettshistorisk museum i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

I Torgrim Sørnes' bok ''Ondskap'' (Schibsted, 2009) fortelles historien om alle henrettede i Norge i perioden 1815-1876 og om forbrytelsene som ledet til den harde dommen. Her vil du også finne opplysninger om skarpretterne.Se også forfatterens hjemmeside her - http://www.ondskap.org/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

I forbindelse med denne debatten var det litt interessant å kikke litt på 'Svartbekken' på Wikipedia, og ser at han også var mistenkt for rovmord på en kvinne hvor liket senere ble funnet i Dovre, og ble litt nysgjerrig på dette. Hvem var denne kvinnen og hvor i Dovre ble liket funnet?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I Riksarkivet har de en pakkesak av ekstremt innhold. Den kalles 'Skarpretterpakka' og inneholder CV'er i forbindelse med utlysninger av starkretterstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

skal være: skarpretterstillingerHelbergs hovedoppgave finnes i flere bibliotek, bl a Norsk slektshistorisk forening i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Baard Jacobsøn var i alle fall skarpretter med bosted i Trondheim. Han var her på Brattværet på Smøla og halshugde jenta Beret Andersdatter (også fra Trondheim) den 17. sept. 1703. Beret ble dømt til døden for sannsynlig drap på sitt nyfødte barn, selv om de ikke fant beviser på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Akk, ja; da fant jeg en skarpretter jeg har i slektsprogrammet mitt pluss en fetter av min oldefar, som ble halshugd. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Han het Aslak Jacobsen Hætta og ble halshugd i 1854. Hans bror, Lars, som var mye yngre, fikk livstid, men ble benådet. Begge var med i kautokeinoopprøret. Lars fikk også dødsdom, men ble benådet til livsvarig fengsel pga. sin unge alder. Han var da 18 år. Han satt mange år i Akershus kretsfengsel, og mens han satt der ble professor Friis oppmerksom på hans bibelkunnskaper og fikk ham interessert i å oversette bibelen til samisk. Det nye testamentet ble utgitt i 1874, etter å ha blitt gjennomgått av Friis.Lars var i mellomtiden blitt benådet og var tilbake i Kautokeino fra 1867. Han virket bl.a. som lærer og kirketolk. Fra 1869 tok han atter opp arbeidet med å oversette bibelen etter anmodning fra Bibelselskapet. Det gamle testamentet stod nå for tur. I 1895 var han ferdig. Da var hele bibelen oversatt til samisk.I Kautokeino er det reist en minnestein ved hans grav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Sigfred Helberg

En liste over skarprettere i Trondhjem på 1700-tallet finnes i en artikkel jeg skrev i Trondhjemske samlinger for 1987. Ellers undrer det meg at en klausulert hovedoppgave, som kun er pliktavlevert til de tre universitesbibliotekene, er å finne til utlån i Norsk Slektshistorisk bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nei, forresten, det er synd å fjerne en avhandling så rik på slektshistorisk stoff fra et slektshistorisk fagbibliotek. Jeg kan imidlertid be om at avhandlingen underkastes et strengt adgangsregime, siden den forøvrig er sperret. (Hvorfor den er sperret, vet jeg ikke, men det burde den strengt tatt ikke være.) Vi kan f eks kreve frelr års medlemskap før man får adgang til avhandlingen i biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Nils Nilsen Narumsbakken fra Hov i Land drepte 8 stk. på sin 25-årsdag, 24. jan. 1833. Han ble hentettet 7. sept. samme år.Om dette har Ole Arild Vesthagen skrevet av samtlige kilder i kirkebøker, rettsprotokoller, etterforskningsdokumenter og aviser for hele saksgangen fra lensmannen til kongen i statsråd.Anbefalt lesning![url="http://home.c2i.net/oavesthagen/>http://home.c2i.net/oavesthagen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.