Gå til innhold
Arkivverket

[#79146] Prest Langhorn, i eller i hærheten av Tromsø, siste del av 1700-tallet ?


Gjest Annabeth Dehli
 Del

Recommended Posts

Gjest Annabeth Dehli

Det opplyses at Maren Pedersdatters far er en prest i eller i nærheten av Tromsø. Maren må være født siste del av 1700 tallet. Hun far flere barn med Christian Olsen og en som heter Rossing.Hennes datter Rannei Christiansdatter er døpt i Nord Aurdal i 1808. Er det noen som vet noe om foreldrene til Maren Pedersdatter ? Eller om prest Langhorn ? Han het vel antagelig Peder til fornavn. Jeg er også interessert i alle opplysninger om Maren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ser at lenken streika. Søk bare på navnet hans så kommer lenken!Utdrag fra lenken som streika: Langhorn, Rasmus Peter (1740-1797) Prest. Født i Christiansø. Student 1759. Teologisk eksamen 1765. Etter et opphold i Norge ble han i 1771 skipsprest, og foretok i den forbindelse to reiser til Kina. I 1777 ble han sokneprest i Bakke ved Kristiansand. Han søkte avskjed fra dette embetet i 1788 etter personlige stridigheter og levde resten av livet i København.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Her er dåpen til Rannei 1808 høyre side:Kildeinformasjon: Oppland fylke, Aurdal, Ministerialbok nr. 7 (1800-1808), Fødte og døpte 1808, side 76. Permanent sidelenke: LenkeJeg mener det står at faren er fra Lerdals prestegjeld, men er usikker på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er mulig. Men det trengs mer informasjon fra Annabeth om Maren Pedersdatter. Du sier at Maren hadde flere barn med Christian Olsen. Hvor er disse født/døpt? Og den andre mannen du nevner Rossing. Har du mer om ham?Vi må finne Maren Pedersdatter i 1801 - det ser ikke ut til at Annabeth vet det heller siden hun ikke oppgir et omtrentlig fødselsår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annabeth Dehli

Hei til alle. Så fint at det er mange som forsøker å hjelpe.Jeg vet ikke annet en att hun hadde flere barn med de oppgitte fedre.Rannei vet jeg litt om, men ikke noe om foreldrene. Det er nok riktiga at Christian Olsen er fra Lærdal. Har ikke funnet noe om han eller kona i 1801. De var antagelig reisende og flytta rundt. Er det umulig å finne mer ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er en Christian Olsen vel 30 år i Lærdal i 1801, men han er gift med en Øllegaard Andersdatter.Om det er mulig å finne mer? Det beror vel på om vi finner henne i 1801. Spørsmålet er om hun var gift i 1801. Jeg har prøvd søk i 1801, men har ikke funnet noe så langt. Hun var gift med Christian Olsen i 1808, det fremgår av kirkeboka (Ranneis dåp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

517. Rasmus Peter Langhorn^ £ iChristiania f7 / T 1740. For- seldre: Henrik L., f. paa Christians0 1704, f 1744, Kapi- tajn i det norske Infanteri, og Johanne Hirschnach, Dat- ter af Oberstlieutenant Rasmus H. og Barbara Johanne von Eppinger. Cand. theoL 19 / ia 1765 (non cont.), aa / l0 1771 Skibsprsest paa en Ghinafarer, 1777 Sognepr. for Bakke, T0nstad og Gyland i Ghristianssands Stift, afskedi- get 1788, f i Kj0benhavn 1797. Broder til Nr. 518.go 1775 Maria Flor, Datter af Kapitajn F. til Vige- land i Ghristianssands Stift. De efterlode en Datter, Jo- hanne Henrikke Petrine L., go Anders Bugge, Kapitajn og Lodsin8pekt0r i Udhavnen Svineer i samme Stift.518. Hans Ancher Langhorn, f. i Ghristiania 38 / a 1742, cand. theol. 7s 1764 (non cont.), 1772 Kantor i Svaneke og Ib- sker paa Bomholm, 17 / 13 1773 Kapellan for Hasle og Ruts- ker ssteds., 37 / 8 1783 Sognepr. til Pedersker ssteds., f i September 1790. Han var en ussedvanlig lille Mand, men han havde en stork, klangfuld og gjennemtrangende Stemme; man kunde sidde i Prostegaarden, som ligger noget fra Kirkegaarden, og here ham messe; Benderne plejede at sige: „vor Prost ligner Fjelstavnen (Natter- galen); han er kun lille, men synger smukt'. (Wiberg.) Broder til Nr. 517.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det døpes et uekte barn Ingeborg i Solum i Telemark i 1770, høyre side, venstre spalte:Kildeinformasjon: Telemark fylke, Solum, Ministerialbok nr. I 3 (1761-1814), Fødte og døpte 1770, side 18-19. Permanent sidelenke: Lenke Mora er Ingeborg Halvorsdatter. Faren er Rasmus Peter Langhorn tilforn i ?, nu i Kiøbenhafn. Hva som står foran farens navn klarer jeg ikke lese. Ordet like foran hans navn tror jeg er Stud, kanskje en forkortelse av Studiosus?Noen derute som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Et nytt funn via FS:3. søndag etter Hellig tre Konger ble det i Bakke i Vest-Agder jordsatt et uekte dødfødt Drengebarn. Avlet i utugt av Pigen Karen Olsdatter Espetved. Til far er utlagt Rasmus Peter Langhorn.Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Bakke, Ministerialbok nr. A 2 (1780-1816), Kronologisk liste 1789, side 80. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det kan godt være at presten Rasmus Peter Langhorn i Bakke ble avskjediget i 1788 nettopp på grunn av dette siste leiermålet.Kanskje han hadde flere uekte barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annabeth Dehli

Det ser ut som Langhorn var ute med flere damer, og at det ble barn av noen av dem, alså er det sannsynlig at han kan være faren til Maren. Er det mulig å finne hennes fødsel? Jeg har leita i mange år, og nå har jeg fått blod på tann igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Problemet her er at vi vet så altfor lite om Maren Pedersdatter, og det eneste konkrete og dokumenterte er datteren Rannei Christiansdatters dåp i 1808.Hvorfra har du den informasjonen du la frem i første innlegg: at Maren hadde flere barn med Christian Olsen, videre barn med en Rossing, uten av noen av disse er navngitt, samt at hennes far var presten Langhorn?Det er svært vanskelig å komme videre med så lite sikker kunnskap om Marens liv, hennes ektemenn og barn.Hvor ble det forresten av Rannei Christiansdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annabeth Dehli

Rannei Christiansdatter er min tippoldemor. Hun fikk mange barn rundt i Norge. Opplysningen om Christian Olsen og Rossing har jeg fra Eilert Sundts opptegnelser. Det står at Rannei har fortalt at hennes mor var datter av prest Langhorn. Jeg vet jo ikke om dette er sikkert, men nå ser jeg jo at han fikk flere uekte barn så det er en mulighet for at han er faren hennes også. Siden det er oppgitt Tromsø har jeg forsøkt å finne Marens fødsel der, men har ikke funnet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dette var viktig informasjon, og nå skjønner jeg hvor vanskelig det kan være.Du kunne kanskje få vite mer om Maren, hennes ektemenn og barn om du la ut et nytt tema med ordet Reisende som en del av overskriften for å fange oppmerksomheten til de mange her inne som vet mye om dette.Men jeg ville ikke utelukke at presten Langholm var far til Maren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.