Gå til innhold
Arkivverket

[#79148] DNA Sjelden kvinnelinje H2a5 fra Baskerland i Norge.


Gjest Kai Werner Østreng
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai Werner Østreng

Haplogruppe H (Helena) viser til den mest vanlige mtDNA (ren kvinnelinje) stammor i Europa . Det finnes en rekke undergrupper, men mange av disse er foreløpig ikke utforsket og langt fra komplette.I 2009 ble det oppdaget en ny mtDNA Haplogruppe H2a5 blant ca 75 personer i Baskerland mot grensen til Cantabria og som ikke var påvist andre steder. Denne gruppen skal ha oppstått ved en mutasjon som er anslått av forskerne til å ha funnet sted for ca 1285 /- 161 år siden, dvs mellom år 563 og 885 . Dette er svært kort tid siden for mtDNA og kan være like før eller tidlig i Vikingtiden.23andMe (en av de som tester gener for slektsgransking) tester allerede denne mutasjonen og til min store overraskelse viser det seg at min direkte morslinje er H2a5 som ikke var funnet utenfor Baskerland. Jeg har derfor begynt å lete etter andre med samme mtDNA H2a5, og har hittil bare funnet en, fra den skotske Sinclair -slekten. (Jeg tror også det er minst en annen norsk som har testet seg og har samme haplogruppe, men som foreløpig ikke er lokalisert.)Det ble foretatt en oppdatering av resultatene fra 560 000 SNP markør-testene hos 23andme for ca 2mnd siden. Disse gjorde at mine MtDNA-resultater ble endret fra H2a til H2a5. De av dere som er testet før 1.april 2010, bør derfor sjekke om dere har fått oppdateringer i mtDNA- haplogruppen på websidene og gjerne ta kontakt med meg dersom dere får H2a5 som ny gruppe. Jeg er kaiono på 23andMe.com og kan også kontaktes på e-post kai@ostreng.comI likhet med andre i mtDNA hovedgruppe H har jeg også kastet bort penger på HVR1 HVR2 test hos FTDNA. (Denne testen heter nå mtDNA-plus og er neppe verdt pengene for de fleste av oss.) Det er bedre å ta en dyrere mtFullSequence test (eller fgs) hos FTDNA som faktisk tester samtlige SNP-verdier for mtDNA, og selv om disse ikke skulle ha fått med seg nyere undergrupper, kan dere selv sjekke om noen dere har H2a5, angis av CRS-avvik for rs28359178 med posisjon/verdi lik 13708 A (likeverdig med posisisjon/verdi 13709A hos 23andMe)Jeg har en magefølelse på at vi er flere i Norge...Mvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Jeg har nå også fått treff på 23andme.com som viser at H2a5-personen i den skotske Sinclair/St.Clair -slekten (basert på DNA-test og sammenligning av 560000 SNP-markører) anslås å være min 5th Cousin.Jeg foreløpig ikke funnet flere mtDNA H2a5 enn Sinclair-personen og meg selv, selv etter sjekk av store mtDNA- databaser.Etter allerede å ha funnet og bekreftet flere slektskap ved kombinasjon av autosomale DNA-resultater med resultater fra tradisjonell slektsgransking (paper trails) regner jeg med at vår felles ane ligger noen generasjoner lenger tilbake enn angitt ovenfor.Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg er H5a1, som nok er adskillig vanligere enn H2a5, men har så langt ikke fått noen tilslag på hele gensekvensen, bare på HVR1 pluss HVR2.Jeg tror ellers at det foreløpig helst er når man tilhører den svært vanlige H-haplogruppen at det lønner seg å teste hele gensekvensen, for f.eks. i den mer uvanlige J*, som min far tilhører, har han så langt bare fått tilslag på HVR1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Hyggelig å høre fra deg igjen, Svein Arnolf Enig med deg , HVR1&HVR2-tester (heter nå mtDNAPlus) er stort sett bortkastede penger for alle i haplogruppe H og undergrupper og kanskje for mange andre.Gå heller for FTDNA mtFullSequence (FGS) eller en Ancestry-test fra 23andMe.com som gir deg alt i en pakke(YDNA, mtDNA,Relative Finder for nålevende slektninger og full nedlasting av Raw Data) unntatt tilgang til FTDNA-prosjekter, Y-Search og Mito-SearchKai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Kai og Svein Arnolf,For oss amatører innen DNA-forskning:Hva er det første man må gjøre for å finne hvilken Halo-gruppe man tilhører?Kan man kun ta en slik 'alt i en pakke'?Jeg kan altså ingen ting om dette, men det begynner jo å bli interessant.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Same her! Eg er ogso interessert i dette med DNA-forsking. Det kunne jo vera kjekt å få greie på kvar ein ættar ifrå...Er DNA-forsking ein kostbar hobby?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Arnfrid: Du behøver ikke ta full pakke, du finner fint hvilken haplogruppe du tilhører ved å ta en HVR1/HVR2-test. Men hvis det viser seg at du tilhører haplogruppe H, er det å anbefale at du oppgraderer til mtFullSequence test (hvis du tester hos FtDNA). Da vil du (i hvert fall i teorien!) kunne finne slektninger innenfor en forholdsvis nær tidsramme. MtDNA muterer ellers så langsomt at du ved en HVR1/HVR2-test kan regne med å matche folk som du er beslektet med titusener av år tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bruker Kai og Svein Arnolf forskjellige produsenter/leverandører/laboratorier?Hvordan er kostnader?Hvordan starter man?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Arfrid, Hvis du går inn i Lenke vil du finne 10 tips om DNA testing.Neste utgave av DIS-Norges 'Slekt og Data', som kommer ut snart, er en spesiell utgave om DNA testing hvor også testfirmaer og priser er inkludert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og jeg vil fra høsten av kunne presentere et mye bedre tilbud/opplegg enn det som er nevnt i (10).Og hvordan får interesserte se til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har meldt meg ut av DIS, så da venter jeg heller til høsten.Men, jeg tenkte at når man debatterer temaet her på DAs DF, så kunne man også få enkle og forståelige svar i samme forum.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Et konkret spørsmål: 'Sjelden kvinnelinje fra Baskerland' - betyr det at den oppsto i Baskerland eller at den finnes der i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Arnfrid (12)Jeg skulle gjerne svart deg, men kan ikke. Det jeg kan si er at jeg har blitt kontaktet av noen som kan mye om DNA og at vi er i en meget god dialog.Går det som vi planlegger vil min hjemmeside bli den mest komplette informasjonssiden om DNA i Norge, og den blir nok det etterhvert. Mer vil jeg ikke røpe akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Det som vekker interessen her for oss mer 'tradisjonelle' slektsforskere er jo hvor langt Kai Werner Østreng kan spore sin morslekt og mtDNA?Og denne Sinclair-slektningen er jo en Sinclair på farssiden. Hvor langt kan morssiden spores der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Ja, her har det skjedd mye mens jeg feiret St.Hans.. For å begynne med det siste fra Frank: Jeg har min kognatiske linje tilbake til tidlig 1600-tall og kunne kanskje gått en generasjon lenger tilbake.Det skulle holde til å sjekke ut en 5th Cousin som i praksis kan vise seg å være et sted mellom 6-menning og 10-menning.Jeg har nettopp fått data fra personen i Sinclair/St Clair-slekten, hun er født med etternavn Sinclair, og med resultater som går helt frem til idag, forbi sperregrensene. Jeg må likevel få supplert ytterligere for å få kvinnesiden før midten av 1800-tallet.Slik jeg forstår henne er det en stor grad av slektstolthet i Sinclair/St.Clair-slekten. Det ser likevel ut som de nyeste generasjonene finnes i helt vanlige yrker og vi skal ikke skru forventningene for høyt, da deler av morsslekten godt kan være inngiftet utenfor adelsslekter. Personen jeg (iflg 23andMe) deler den sjeldne kvinnelinjen med har forøvrig tatt kontakt med overordnede personer med DNA-kompetanse i St.Clair-slekten på grunnlag av vårt funn.Mvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei Kai Werner. Det er lenge siden vi hadde kontakt. Vi har jo felles aner, på din morsside og min farsside. Jeg har også fått mitt DNA undersøkt hos Family Tree, både mt-DNA: (Haplogruppe H, 16145 A, 16183 G, 16311 C, 16519 C) og y-DNA:(Haplogruppe I2b1; SNP M223 , M284-, M379- P78- P95-)Jeg har ikke selv gått i dybden med dette, men oppfatter det slik at jeg er en typisk Vest-europeer - Skandinav. Jeg hadde håpet at våre italienske gener (dine og mine) -Franz Franzen Flor skulle komme frem, det skjedde ikke. Derimot fikk jeg adressen til et par dansker som hadde nokså like funn. Dersom jeg skal gå videre med dette trenger jeg veiledning, og tar da kanskje kontakt. Hilsen Fredrik-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Arnfrid, innlegg (5), (9) og (12):Du har allerede fått delvis svar på spørsmålene fra Svein Arnolf og Svein. Med unntak av Svein er vi andre DNA-amatører som deg, som er i ferd med å utvikle og øke kunnskapsnivået på et område som er komplisert, men utrolig spennende. For et år siden var jeg fullstendig grønn (men har lært en del siden) og vært så heldig å etablere direkte kontakt og få bistand fra flere av de best kvalifiserte på fagområdene, både fra USA, Russland og UK.For å få testet din mtDNA (direkte kvinnelinje)foreslår jeg en av 2:1) mtFullSequence-test hos FTDNA [url="http://ftdna.com>http://ftdna.com Tester alle SNP-verdier for mtDNA, men har ventetid over 60 dager på resultater, og ligger på etterskudd med oppdatering av nye haplogrupper i forhold til ISOGG. Fordel: Tilknyttet Mitosearch-databasen og prosjektgrupper på FTDNA2)23andMe Ancestry Section

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Det riktig gode er at med testresultatene får man e-mailadressen til de personene som man matcher (eller kontaktpersonen), slik at man lett kan diskutere anelinjene. Slektsgranskere får da stadig nye utfordringer. For Y-DNA har jeg fått en 67 markers test. Jeg har ikke fått treff på 67 marker enda, bare lavere nivåer. Fordelen med å ha testet 67 marker med en gang er at man da får melding straks man får full match på dette nivået og slipper å oppgradere testen. Jeg ser jo at noen bare har testet 12 eller 25 marker, har man så full match med disse personene er det vanskelig å finne ut om man også har et nærmere slektsskap. Min anbefaling er derfor: spytt i kassen med en gang og bestill 67 markers test. Er du nysgjerrig gjør du det med en gang, du vil angre på at du ikke gjorde det i går! Det samme gjelder mito-testen, bestill full sekvens når du først bestiller. Der er jeg havnet i haplogruppe HV - papirarbeidet fører linjen til Lofoten (Johan I, hiv deg i kalosjan - ikke vær så skjeptisk!). Family Finder (søskenbarntesten) er kanskje den testen som kan gi de beste og nærmeste resultatene. Der har jeg bl.a. truffet en person som viste seg å være en fra før ukjent 12-menning! Jeg har tatt alle testene hos hos FamilyTreeDNA og er godt fornøyd med servicen. (Nå er jeg rundt i de 'ytre' deler av familien med tannbørsten for å få stadfestet/avkreftet noen usikre linjer). Økonomitips: Meld deg på et prosjekt så vanker det vanligvis rabatt, f.eks Norgesprosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Helt enig med deg, TerjeDet er forøvrig slutt med 12 og 25-markør tester (for nye kunder) hos FTDNA.FTDNA: God kundeservice, lang ventetid for resultater, ligger ca et år på etterskudd med oppdatering av nye Haplogrupper slik at resultatene for mange grupper ikke er sammenlignbare, tar flere prøver og lagrer disse slik at nye bestillinger kan bruke innsendte prøver som grunnlag.Jeg er kanskje en av de mest testede personene i Norge og har funnet mange slektninger jeg ikke kjente til og fått bekreftet disse med tradisjonell slektsgransking (som er nødvendig for å knytte sammen personer)I likhet med deg, Terje, er jeg glad for at en kapasitet som Johan I Borgos nå kanskje viser interesse. Utviklingen går nå så fort at DNA-testing er blitt mye mere enn et leketøy, og kan i mange tilfeller brukes til å kontrollere slektslinjer.I Norge ligger vi som så ofte før litt på etterskudd, men kommer nå etter....Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Terje(19) Du har forsåvidt anbefalt meg å ta en Family Finder Test. Jeg vil forsøke å finne om jeg kan ha slektsskap til en ukjent far til min ane, som ble føt i 1788. Jeg er i det syvende ledd etter den ukjente. Det har versert rykter om en bestemt person og jeg har også en annen person i kikkerten. Det som er unikt er at det finnes nålevende personer som har sikre aner etter begge de potensielle menn.Jeg mener å ha lest at Family Finder Testen dekker inntill 6 generasjoner? Jeg regner med at den er den samme som søskenbarntesten? Dersom jeg har felles stamfar med nålevende personer, vil jeg da få en form for match på det? Bør jeg sette igang med en gang? Idag koster testen usd289 Jeg har tidligere testet meg for Y-DNA og mt-DNA i SMGF. På morsiden er jeg Hgu5a1a og på manssiden R1b. I en Haplogroup Predictor fremkommer Haplogrop og Fitnessscore av forskjellige verdier, men R1b får den høyeste Fitnesscore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg prøver en gang til: 'Sjelden kvinnelinje fra Baskerland' - betyr det at den oppsto i Baskerland eller at den finnes der i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Hei, Johan I (13): Vedr H2a5 idag: Her har du en link til artikkel vedr forskningsrapporten LenkeJa disse ca 75 personene er levende personer, fra Baskerland i grenseområdet mot Cantabria i Spania. Testene er anonymisert.Iflg den opprinnelige arikkelen fra 2009 fant mutasjonen til H2a5 sted i Baskerland for over 15000 år siden, men dette ble korrigert 27.april 2010 til 1285 pluss/minus 161 år. (Som du ser er det et helt kobbel av forskere som står bak artikkelen)Jeg må innrømme at jeg ble overrasket da NN Sinclair og jeg plutselig befant oss i denne haplogruppen som var ukjent utenfor Spania/Baskerland. (Det finnes også en undergruppe H2a5a som vi ikke er testet for .)For å sikre mot feil har jeg lastet opp alle mine rådata fra 23andme og testet disse hos James Lick via hans mthap-program. Jeg har også brukt juniversjon av rådataene og i tillegg kjørt Ann Turners kontroll mot evt feil i mtDNA-resultater i forhold til SNP-verdier og CRS.Jeg har med stor spenning prøvd å finne andre H2a5, men det var første da jeg fikk kontakt med en hjelpsom Ian Logan (som stå bak Genbank ) at han i tillegg fant 8 spaniere og en som bare er angitt som Europeer (men med navn som indikerer stedsnavn fra Estland.)Da ser det ut til at vi foreløpig er 11 stk under Haplogruppe H2a5 (pluss de ca 75 anonymiserte i Baskerland)Jeg mistenker (som tidligere angitt) at vi er flere og at dette først vil komme frem når FamilytreDNA (FTDNA) får oppdatert sine Haplogrupper. Jeg vet ikke om H2a5 nå er kommet med på mtFullSequence-testen hos FTDNA, dette vet kankje Terje P ?? Jeg kommer uansett til å kontakte Bennett Greenspan for å be om raskere oppdatering av haplogrupper på FTDNA og vil ta mtFullSequence-test for å supplere og dobbeltsjekke 23andMe. Dette gjør det også mulig for Ian Logan å sjekke et par spanske mutasjoner i tillegg for å sjekke om min stammor var Spansk....men dette vil ta et par måneder.På grun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

Enligt [url="http://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_H_(mtDNA>http://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_H_(mtDNA)'H2a5 has been found only in Basque Country, Spain' ' we have characterized, by way of complete genome sequencing, a new autochthonous clade of haplogroup H in the Basque country, named H2a5. Its coalescence age, 15.6±8 thousand years ago (kya), dates to the period immediately after the Last Glacial Maximum (LGM).''H2a5 most likely remained confined to this area till present days.'( Source: New Population and Phylogenetic Features of the Internal Variation within Mitochondrial DNA Macro-Haplogroup R0, publ. 2009 ) länk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Hei, Kent (24) Lenge siden sist vi hadde kontakt. Er du også H2a5 ???? Din referanse til Wikipedia: Wikipedia er ikke oppdatert mht. endring i mutasjonsalder, se min lenke i innlegg (23)Mvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.