Gå til innhold
Arkivverket

[#79148] DNA Sjelden kvinnelinje H2a5 fra Baskerland i Norge.


Gjest Kai Werner Østreng
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai Werner Østreng

Hans Petter (21):Selv om gen-resultatene tynnes veldig ut er det fullt mulig å finne matches på 7 generasjoner eller mer både med Family Finder (fra FTDNA) og Relative Finder (fra 23andMe)Dersom du velger 23andMe bør du passe på å bruke FI-søk på underside Ancestry Labs istedet for Relative Finder, da FI gir resultater fra noe lavere treffnivå enn RF. Det er kanskje mest aktuelt for deg å satse på Family Finder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, da er det denne all i ett pakken fra 23andMe vi snakker om: Ancestry EditionFill in your family tree.only $399 Includes: * Relative Finder Find genetic relatives based on your shared DNA. Browse and make contact anonymously. * Maternal Line (Mitochondrial DNA) 23andMe covers more than 750 maternal haplogroups based on close to 2000 SNPs. * Paternal Line (Y Chromosome) Available for men only. 23andMe offers more than 500 paternal haplogroups based on almost 2000 SNPs. * Ancestry Painting See which sections of your DNA are similar to that of Asian, African, and European populations. * Global Similarity Compare yourself genetically to more than 50 populations around the world. * Download your mitochondrial and Y chromosome DNA data. * Upgrade to the Complete Edition ($150) @@@Men er det denne eller en annen hos FTDNA?: FAMILY FINDER - FOR CLOSE GENEALOGYFamily Finder $289.00For males and females. The Family Finder Test helps you find family across all your lines, up to 6 generations back, by checking hundreds of thousands of points in your autosomal DNA, and comparing your results with others in the Family Finder database.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Hei, Fredrik (17) Etter 15 år tror jeg er på sporet etter anene til Frants Frantsen Italus.Kommer tilbake til dette nærmere høsten. Jeg har en ren mannslinje dersom Cyprian Helgesons far var sønn av Cyprian Augustinusson Flor. Vet nå hvordan vi kan DNA-teste dette med nålevende personer. Men, ta kontakt med meg på e-post nå dersom du også har antatt ren mannslinje tilbake til Frants.Dette med Frants bør vi ta i mer detalj i en ny tråd på et nytt forum nærmere høsten...Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Arnfrid (28) Ja det er riktigMå dessverre gjøre litt jobb nå og rekker derfor ikke svare på mer akkurat nå.Mvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Arnfrid (28) Ja det er riktigMå dessverre gjøre litt jobb nå og rekker derfor ikke svare på mer akkurat nå.Mvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Takk for svaret (23), Kai. Men hvordan veit man at mutasjonen skjedde akkurat i Baskerland? DNA inneholder jo ingen geografisk informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Tja. si det. Jeg er ikke den rette til å svare på dette, men de profesjonelle har avanserte statistiske verktøy til hjelp.Men, siden mutasjonen har skjedd for uvanlig kort tid siden og den eneste hotspot for H2a5 som er kjent er en del av Basker-Land på grensen mot Østre Cantabria,Spania er dette sannsynlig. Se også vurderingen fra forskerne nedenfor:Skulle det dukke opp store clusters av H2a5 andre steder kan dette kanskje påvirke vurderingene. Når jeg får resultater fra den nye testen om et par måneder, kommer Ian Logan sannsynligvis til å sjekke geografisk opprinnelse for min stammor.

bilete9628.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Takk igjen for svaret (33), men mutasjonen skal altså ha skjedd før både vikingtida og Svartedauen med all den mobiliteten det førte etter seg. Jeg tror det er en stor illusjon å gå ut fra at det skjedde i Baskerland bare fordi forekomsten er oppdaga der i dag. For å sette det på spissen: Mutasjonen kan godt ha oppstått i Norge og blitt brakt til Baskerland av vikinger! DNA-testen kan i seg sjøl ikke avgjøre hvilken påstand som er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Hei, Johan I Ja,vi får se hva som dukker opp andre steder. Time will show...Selv om de ennå ikke har klart å bli helt enige om hvor feks. R1a opprinnelig kommer fra, stoler jeg mere på de profesjonelle genetikerne enn mine egne ideer.Mvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan jeg spørre om en ting om disse gentestene;Er det slik at det helst er en av mine brødre som bør ta en slik test? Med andre ord, er det ulike sjanser for treff avhengig av kjønn? Hvordan forholder dette seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Y-DNA kan bare testes av menn, MtDNA kan testes av begge kjønn.23andMe kan også bare testes av menn, mens Family Finder kan testes av begge kjønn. Hvis de to siste testene i prinsippet skulle være noenlunde like, vet jeg ikke hvorfor det er gjort forskjell her vedr. hvem som kan teste seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Ja, for å få med Y-DNA (farslinje ) vil det være det beste hos 23andme Men skal du teste deg med FamilyFinder hos ftdna uten resultater for Y-DNA har det neppe betydning (tror jeg). Men, skal du ha testet din Y-DNA farslinje må du få brødre, far eller farfar testet.Mvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Hei, Svein Arnolf (37) Family Finder bruker sannsynligvis bare autosomale data (fra de første 22 kromosomene) pluss data fra X-kromosomet. I hvertfall er det det jeg får ut av rådataene i FamilyFinder, mens 23andMe også gir meg full nedlasting av de MtDNA og Y_DNA SNP'ene som inngår i testen.Mvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har sendt et spørsmål til Anne og Svein i Norgesprosjektet, så får jeg se om de kan svare på spørsmålet vedr Family Finder.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Til (35): De profesjonelle genetikerne kan sikkert mye om genetikk, men hvor mye historie kan de? Svært mange av fortidslokaliseringene som DNA-genetikerne bruker, synes å bygge på nokså løse antakinger. Genetikerne virker å være langt sikrere på hvor folkegrupper bodde enn det historikere og arkeologer har muligheter for å bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Arnfrid (41) Du har fått svaret i innlegg 39 og 40, men må gjerne dobbeltsjekke. Jeg er også med i Norgesprosjektet.Johan (42) Helt enig med deg i at genetikk må ses i sammenheng med historie og arkeologi, jfr tidligere innlegg fra meg i andre tråder på DA.Hadde vært OK om du hadde gått inn på noen av BGA-analysene på nettet og kommet med innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Til (43): Jeg tror man må begynne i en annen ende. Genetikere må komme sammen med historikere og arkeologer for å sammenholde hverandres redskaper og metoder. Det har liten eller ingen effekt at enkeltstemmer blant historikerne bryter inn i de ofte svært så tekniske DNA-debattene. Altså: Tverrvitenskapelig forskning er veien å gå, ikke tilfeldig lesing av litteratur fra den andre sida eller spredte innlegg i debatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg er spesielt interessert i St Clair / Losna - problematikken. Det ser ikke ut for at det er en del av Norgesprosjektet. Tror jeg venter en stund med dette. Er nok fortsatt noe skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Da har jeg bestilt en Family Finder til $289 pluss $6 i shipping. Jeg har da et utangspunkt til å kunne kontakte andre, som jeg har et fjernt slektsforhold til i håp om å kunne finne ut om vi har felles gener til den ukjente far i min ætt. Har jeg flaks så kan det allerede ligge noe i registreret fra grenen jeg søker etter?Jeg synes det er dyrt, men jeg tror aldri jeg vil finne ett ordinært kilderesultat, som kan dokumentere farskapet og da er det interessant for meg å forsøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Hans Petter (46) Skal du få noe ut av dette må også de andre personene ha tatt Family Finder test samme sted og det er vel svært tvilsomt dersom dette ikke blir felles koordinert av dere. Du blir bare sammenlignet med andre personer i databasen, men får også tilgang til testede SNP-verdier for de 22 Autosomale kromosomene samt X-kromosom SNP-verdier.Jeg har forstått det slik at du ikke har en direkte farslinje bakover til den ukjente anen. Hadde dette vært tilfelle, burde forutsetningen vært ren Y-DNA test hos dere alle, f.eks Y-DNA 67 der dere kunne sammenlignet DYS markører ,og fått bekreftet omtrentlig Genetisk Avstand via FTDNA-tip. (SMGF kan du bare glemme, etter min vurdering)Det er fullt mulig å endre bestillinger innenfor FTDNA mot et beskjedent gebyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Arnfrid (45)Norway project er bare et av mange FTDNA-prosjekter og det kommer til å komme mange nye som er mindre generelle og mere direkte knyttet til slekter i tiden som kommer.Jeg er selv medlem av flere slike. Noen av disse ligger under FTDNA-paraplyen med databasene samme sted, mens andre har valgt å legge deler av databasene og hovedsidene på egne nettsteder for å stå friere og også legge inn DNA-resultater fra konkurrerende firmaer.Som du også mener, bør slike prosjekter være åpne (som Digitalarkivet) og ikke begrenset til medlemskap i foreninger, men nye ørkesløse diskusjoner om dette hører ikke hjemme som tema i denne tråden.Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Er man ikke nokså overoptimistisk i forventningene om å finne slekt på denne måten? Det er jo tross alt foreløpig et svært begrenset antall personer av verdens befolkning som ligger i de forskjellige databasene, så sjansen for treff er vel nærmest som å vinne i lotto, og knapt nok det?Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Kai(47)Jeg tror det blir forsent å endre for jeg blir borte til 6 juli, men jeg regner med å få aktuelle personer til å ta samme test som meg samme sted. Da blir det vel et resultat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.