Gå til innhold
Arkivverket

[#79149] Oppslag i bygdebok for Lindås/Lygre gården Haukaas/Hukaas. Amund Bergesen


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg er usikker på om det finnes en bygdebok for Lindås i Hordaland, som dekker gården Hauckaas/Hukaas. Men om så skulle finnes, trenger jeg hjelp til et oppsalg på gården rundt 1700.A(a)mund Bergesen var gift med Synnøve Jacobsdtr. Det var skifte etter Amund 28.06.1713.Skiftet er datert 28. juni 1713 og nevner enken Synneve Jacobsdatter og barna Børge, Jacob, Knud d.e., Knud d.y., Joen og Marite. De tre siste var umyndige.Jeg er spesielt interessert i skjebnen til de to brødrene med navn Knud. Står det noe om denne familen?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Det står om dem i Lindås III, s. 366 (utgitt 2008)Står følgende om knut'ene dine.Knut d.e: f. 1695, (6 år gml i 1701).Knut d.y: f. 1698 (3år i 1701) d. 1767. Ifølge en mannskapsrulle i 1722 var han 25 år og bodde på Soltveit på Radøy (Radøy I, s. 45). Hans andre kone var Marta Ivarsdtr. Solend fra Radøy. Hun d. 1792.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Kjell-Arne. Jeg var usikker på om gården var beskrevet i bøkene som er kommet ut for Lindås. Er det nevnt noe mer om mora, Synnøve Jacobsdtr? Jeg kan ikke se det er noe skifte etter henne.Jeg jakter nemlig på en Knut Amundsen f. ca 1695 som slo seg ned på Damsgård ca 1720. Jeg har ikke vært i stand til å finne hans opphav. Han ble gift i 1722 med Siri Nilsdtr. 1683-1749. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Hei.Det står desverre ikke noe mere om hans kone Synneva Jakobsdtr. Det er ikke noen Jakob'er på Haukås som kan være hennes far.Mvh Kjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.