Gå til innhold
Arkivverket

[#79151] Aslak Ingemorsen Buer Aremark


Gjest John B. Gautestad
 Del

Recommended Posts

Gjest John B. Gautestad

En Aslak Ingemorsen Buer Aremark, født ca 1721, ble i 1760 gift med Kirsten Olsdtr. De døpte disse barna:Maria født 1761 Buerøgården Faddere: Inger Gresholt, Sigri Buer, Peder Gresholt, Nils Arebek, Bendt Hansen; Ole født 1762. Til Fyldeng. Samme faddere; Anne født 25.9.1764 Buerøgården. Faddere: Mette Fange, Ingrid Gresholt, Bent Hansen, Nils Buer, Christen Buer; Berte født mars 1767Aslak Ingemorsen døde 1775. Han var Regiments-børsemakerEn Ingemor (Andersen) Buer dør i 1765,73 år gammel.Dette kunne være Aslaks far.Er det noen som har mer kunnskap om disse personene?John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg er ikke så godt kjent med Buer, men Aslak Ingemorsen er trolig sønn av Ingemor Andersen og Berthe Ingebretsdatter Buer( hun lever 1762 ).Jeg har nedskrevet noen Buerfolk, jeg har ikke alle data, men her er de : Anders Ingemorsen g.m Mari Haagensdatter Græsholt i 1751Aslak Ingemorsen g.m Kirsten Olsdatter i 1760Dorthe Ingemorsdatter konfirmert 1747. G.m Lars Jensen Strøm i 1751Niels Ingemorsen født 1736 g.m Berthe TostensdatterMette Ingemorsdatter født 1739Siri Ingemorsdatter g.m Iver HansenRita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John B. Gautestad

Takk for innspillDet er rimelig at Aslak Ingemorsen er sønn av Ingemor Andersen Buer.Han døde i 1765, og var født omkring 1692.Ingemor Anmdersen var gift med Berte Engebretsdtr, men om hun var mor til alle hans barn er jeg usikker på. Jeg har ikke greid å finne henne død, og er defor usikker på hennes alderAslak skal være født ca 1721. Det ser også ut til at Ingemor hadde døtrene Anne og Maria som begge døde i 1746, henholdsvis 17 og 21 år gamle. Siri var født så sent som i 1743.På Buer var det i 1711 en Engelbret Aslaksen. Berte kunne ha vært hans datter.John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Lensmann Ingebret Aslaksen Buer ca 1664 - 1755 var enkemann da han i 1737 30 mai ble trolovet med enken Olaug Gullichsdatter som var enke etter Ole Brynildsen Aslakstrøm. Hvem som var hans første hustru vet jeg ikke. De hadde vist skiftebrev at det var delt mellom barnene. Hvem Ingebrets barn er vet jeg ikke.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest sigmund holt

Dette har jeg ventet på. Aslak Ingemarsen er min tipp-tippoldefar og jeg har klartlagt mye rundt hans sønn, Ole Aslaksen f. 1. aug. 1772 på Føllingen (Fyldeng i Aremark). Han var gift 3 ganger og det ble barn i alle ekteskapene. Han døde 11. mars 1839. I det siste ekteskapet med Johanne Olsdatter fra Stryker, like syd for Degernes ble det 6 barn. Her finnes det mye spennende lesning om hennes forfedre, som drev både gård og sagbruk, og vi ender opp ved Gabestad tilbake på 1500-tallet. Dette stedet ligger vest for Rakkestad mot Sarpsborg i Varteig. Den yngste sønnen i ekteskapet til Ole Aslaksen og Johanne Olsdater var Christen Olsen som slo seg ned på Thoreby i Torpedalen - like nord for Halden. Jeg har mange foto og relativ full oversikt fram til dags dato av slekt både i Norge, Sverige og USA. Kom med privatmail, så kan vi fortsette.....Sigmund Holt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Hvis dette er lagt ut offentlig, er det kanskje håp om at det kan ha interesse for mange andre. Husk det.Da er det litt hensynslöst å ta debatten 'privat' ? Vi andre vil også gjerne fölge med.Dette er et stadig tilbakevendende problem i digital-arkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John B. Gautestad

Hei SigmundOle Aslaksen var så vidt jeg kan se født i 1762. Jag har bare fått med meg to av hans ekteskap, nemlig 1. med Kari Brynildsdatter og 2. med Johanne Olsdatter (fra Stryker)Ole Aslaksen hadde med Johanne Olsdtr også sønnen Hans Olsen, født 1817. Han hadde også barn som emigrerte til Amerika.Kjenner du noe til dette?Se også tema no 79375.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Holt

Vedr. innlegg av 17. aug. kl. 2204. Jeg deler gjerne opplysninger, som jeg har innhentet, men det har litt med tid og kapasitet om hva som er nyttig med biografier om hver enkelt. Jeg velger å bruke navn, årstall, litt om steder i dette fora og så får man utveksle mer info om for eks. biografier, dersom noen fanger interesse om navngitte personer.Utgangspunktet er nå Ole Aslaksen. Hans forfedre skal vi nok arbeide mer med framover. Ole var født 1. aug. 1762 på Fyldeng i Aremark, Østfold. Han både bodde på stedet og var gårdbruker (bondemann som det står i Folketellingen 1801) vest for Aremarksjøen.Han døde 11. mars 1839 og ble gravlagt 22. mars på Aremark Kirke. Hans første ekteskap var med Kari Brynildsdatter f. ca. 1770, men hun døde 7. nov. 1802, 34 år gammel iflg. Kirkeboka. De fikk følgende barn i sitt ekteskap: - Berthe f. ca. 1791, konfirmert i Aremark, gift 17. mars 1815 med Jørgen Peder Brynhildsen og de var begge 25 år ved ekteskapsinngåelsen. - Aslach f. ca. 1794, bodde på Aarbu i 1832 og på Fossen på Fyldeng i 1839, gift 6. juni 1832 med Johanne Olsdatter Qvisler, Aremark og de var h.h.v. 39 og 21 år gamle ved ekteskapsinngåelsen. Han gifter seg pånytt i Aremark Kirke den 5. nov. 1839 med Ragnild Pedersdatter Buer. Hun bodde på Buer Nordre da hun var 7 år og var datter til Peder Amundsen og Kari Nielsdatter. Begge ekteskap ble inngått i Aremark Kirke. - Pernille f. 1797 på Fyldeng, oppvokst samme sted, hadde muligens en huspost på Rød i 1831 og giftet seg 19. mars 1831 i Aremark Kirke med Svend Simensen Fyldeng. Dette var et dobbeltbryllup der også søster til hennes mann også giftet seg(tilkommende svigerinne). Her ble det i hvert fall 4 barn. - Niels f. ca. 1799 på Fyldeng, gift 2. mars 1830 i Aremark Kirke med Pernille Christensdatter fra Buer, Ødegaard, han var 31 og hun 26 år ved ekteskapsinngåelsen.Det andre ekteskapet for Ole Aslaksen var med Ane Marie Jensdatter f. ca. 1883 og skjedde trolig rundt 1804, men hvor det skjedde, vet jeg ikke. Hun døde allerede i den 7. mai 1809. De fikk to døtre, men den første døde som spebarn, så neste datter fikk samme navn.Det tredje ekteskapet for Ole Aslaksen var med Johanne Olsdatter f. 1780 fra Stryker, syd for Degernes...se mitt innlegg av 16. aug. d.å. Ekteskapsinngåelsen var i Rakkestad Kirke den 18. okt. 1811 der det opplyses at han var 'fuldman' og hun var pige på Field. Hun døde 5. mars 1827 på Fyldeng og ble gravlagt 18. mars på Aremark Kirke. De fikk følgende barn i sitt ekteskap: - Ane Marie f. 19. juni 1812 på Fyldeng, pige på Bjørneholt i Aremark, da hun giftet seg med Aron Svendsen Kollerød den 21. aug. 1837 i Aremark Kirke, han var sønn til Svend Nilsen og fødestedet er oppgitt til Nøssemark, Sverige. Jeg har 5 barn i deres ekteskap. - Ole f. 8. mars 1814 på Fyldeng og i 1829 bodde han på Westtorp i Berg. - Oliane f. 12. feb. 1816 på Fyldeng, men døde senere på våren. - Hans f. 11. juli 1817 på Fyldeng...HER MÅ VI SE PÅ INNLEGG NR. 79375 I BRUKERFORUM SAMT INNLEGGET TIL J. GAUTESTAD AV 17.8.2010 KL. 2242 I DETTE TEMA. - Oliane f. 26. april 1820 på Fyldeng, giftet seg i Aremark Kirke den 18. juli 1845 med Anders Olsen Tangen Skolleborg. Hans foreldre var Ole Johansen Tangen og Berthe Jakobsdatter. Har funnet en sønn i dette ekteskapet som het Ole Jørgen Andersen f. 28. juli 1845 og han var ektefødt. - Christen f. 19. mai 1825....han er min oldefarDet som trolig skjedde var at når moren døde ca. 2 år etter at Christen ble født, klarte ikke faren, Ole Aslaksen, å ta vare på alle barna. De ble plassert hos andre og Christen vokste opp på Stryker hos sin morsfamile.Christen giftet seg med Marlene Olsdatter fra Smedhytten som lå under Korset i Rokke..like nord for Halden. Hun hadde nok en huspost på Watvedt, like syd Degernes og de giftet seg i Rakkestad Kirke den 17. nov. 1845. Henne forfedre kan spores tilbake til Mogens Erthe ca. 1560 og han bodde ved Ertevann...vest for Degernes.Christen tok lærerutdannelse hos presten Foltmar i Berg og arbeidet både i Lauradal, Bislingen og til slutt i Torpedalen. På sistnevnte sted kjøpte han i 1869 Nordre Thoreby. Ekteparet fikk ialt 12 barn og eldstemann var Ole Martin Kristensen Fosby. Han var tømmermann og bl. a. satte opp mange hus i Tistedalen samt eldste del av Høyåshytta. Etter han ble det mange etterkommere, som fører oss bl.a. til USA.Eldste datter, Johanne, giftet seg med Ole Kristen Svendsen Bjørnstad og det er en stor familiegren med utspring i Fredrikstad, som bruker etternavnet Bjørnstad/Biørnstad.En annen sønn til Christen og Marlene var Julian Thoreby, som reiste til Canada. Han kom tilbake for å ta endelig farvel, men måtte overta gården og han giftet seg med ei svensk jente, som fører oss til området syd for Vänern - Lidkjöping.Grava med sten til Christen og Malene Thoreby ligger på Asak Kirkegård.Sigmund Holt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John B. Gautestad

Hei igjen Sigmund,Meget interessante opplysninger om Ole Aslaksen, og det er ikke så mye mer jeg kan bidra med, men jeg mener han hadde en datter til med Kari Brynildsdtr. Det var Kari født 1.11.1802. Hun ble konfirmert i 1817, noe mer om henne vet jeg ikke.Jeg kikket også litt nærmere på hans andre ekteskap. Det stemmer at han var gift med Anne Maria Jensdtr. De ble gift 21.1.1804 i Berg kirke. Anne Maria Jensdtr var fra Haagenby.De fikk datteren Johanne Marie født 21.4.1805. Hun døde etter 5 uker. Dødsårsaken er innført i kirkeboken, men jeg forstår ikke helt hva som menes ”Legdegred av moderen”(?) De døpte også Johanne Marie 31.8.1806. Hennes skjebne kjenner jeg ikke. Jeg har ikke funnet henne som konfirmert.John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.