Gå til innhold
Arkivverket

[#79152] Ole Kristensen født i Fåberg, død Vestnes 1873


Gjest Bjørg Hukkelberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Hukkelberg

Strever med å finne opphavet til Ole i Fåberg. Trenger litt tydehjelp på det som står ved dødsfallet i Vestnes, øverst på sida. Han døde 15-12-1873, og skulle være 107 år da. Etter opplysninger gitt av barnebarn, har navnet Fokstad eller Fagstad blitt nevnt i forbindelse med mor. Ole gifta seg med Anne Ellingsdtr Skiri i Grytten og fikk disse barna: Sigri, Ole, Guri, Elling, Christian, Andreas, Knud og Karen Andrine. Kan disse navna gi en pekepinn, vedf.eks oppgjenkalling? Det står en del i bb for Tomrefjord, men det gir meg ikke skikkelig svar på opphavet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrun Knutrud

Jeg er ikke veldig god på tyding, men tror det står under merknader noe med '..søn af Kristen Simen(s?)rud,.....,født 20.desember 1767' I ministerialbok Fåberg 1727-1775, s.228 er Xsten Simenruds Ole døpt 26? des 1767. Faddere bla Ole og Ragnil Koxlien: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=246&uid=7405&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1>LenkeGårdsnavnet du nevner kan være Fagstad (Fakstad) eller helst Flugstad (Flygstad, Fløgstad). Gårdene Simenrud, Kokslien og Flugstad har gnr. etter hverandre,og Fåberg og Lillehammer historielag har i Hattestadmanuskriptene mye om gårdene på sine nettsider:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Denne mannen har jeg brukt mye tid på! Etter ønske fra en etterkommer forsøkte jeg å finne opphavet i Fåberg, men uten hell. Til slutt kontaktet jeg Richard Fauskrud ved Opplandsarkivet på Lillehammer, i håp om at hans lokalkunnskaper kunne bidra til å peke ut riktig Ole Christensen.Etter at Fauskrud og en kollega hadde gjort grundige undersøkelser omkring flere aktuelle kandidater, fikk jeg et meget omfattende svar som konkluderer med at det foreløpig ikke foreligger tilstrekkelig med opplysninger til å kunne slå fast med 100% sikkerhet hvilken Ole Christensen det var som flyttet til Vestnes.Jeg har nå kontaktet Fauskrud igjen, og fått hans tillatelse til å gjengi hans svar på mitt spørsmål om Ole Christensen, hvilket er som følger:Tore Haugen og jeg har sett på denne saken i dag og jeg må si at vi er litt i tvil her. Det som står i kirkeboka for Vestnes er følgende:”Ifølge skrivelse fra Sognepr. Blom til Faaberg skal Ole Kristensen, søn af Kristen Simenrud, eller Kristen Rise og Sidsel, er fød 20. desember 1767; hans Søster Maren(?) fød 1772; Ole Kristensen blev cfr. 1782 under Navn Ole Kristensen Presterud (Kirkerud?)”Dessuten står det i kolonnen for fødselsdato i den samme kirkeboka: født 14.2.1767.Folketellingen 1865 sier han er født i Vågå, men vi finner ingen Ole Kristensen født i Vågå i 1767 i kirkeboka der.Dette får vi ikke til å henge sammen.Først:Det er riktig at det er født en Ole den 20.12.1767 som sønn av Christen ved Simenrud (dvs. husmann under Simenrud). Morens navn står ikke.Det er også riktig at det er konfirmert en Ole Christensen ved Presterud i 1782. Presterud og Simenrud er nesten nabogarder i Rudsbygda så dette kan godt være samme person.Men:Så kommer vi til det som er forvirrende. Presten skriver om Oles foreldre: Kristen Simenrud eller Kristen Rise og Sidsel. Det finnes et par ved navn Kristen og Sidsel Rise. Christen Pedersen Rise (f. 1742) ble gift 29.10.1770 med Sidsel Evensdtr. Nordhove-eie (f. 1745). Som du ser er disse gift tre år etter at Ole ble født. Det står ingenting ved Oles dåp i 1767 om at han er uekte født og det er ingen grunn til å tro det heller. Dessuten står det heller ingenting ved bryllupet til Christen og Sidsel om at noen av dem har vært gift før, det vil si var enkemann eller enke ved bryllupet. Foreldrene til Ole Christensen født ved Simenrud i 1767 er dermed uidentifiserte.Det er en ting til som er forvirrende her og det er kommentaren i kirkeboka fra Vestnes om Oles søster Maren, født 1772. Det er riktig at Christen og Sidsel Rise hadde en datter Maren Christensdtr. født 27.9.1772. Hun ble gift i Fåberg og døde her i 1863 etter å ha bodd noen år i Øyer rundt 1801.Sogneprest Blom var sogneprest i Fåberg på den tiden Ole Kristensen døde i Vestnes. Det vil si at sognepresten i Vestnes må ha sendt en forespørsel til Blom angående dette dødsfallet. Hvorfor gjorde han det?Og: Hvordan kunne Blom vite at det var den Ole Christensen født ved Simenrud i 1767 som er den rette personen? Gjetning på grunnlag av en tvilsom alder?Og: Hvorfor denne kommentaren om søsteren Maren? Det må være en grunn til det. Det er kun to Maren Christensdtr. født i Fåberg på denne tiden og så vidt jeg vet bodde begge her.Her er det noe som ikke stemmer, men hva som er riktig kan jeg ikke si. Jeg tror Blom har rotet litt her, men kan ikke være helt sikker.Så går jeg over til den andre mailen du sendte. De opplysningene som du referer til fra bygdeboka for Vestnes kjenner jeg til. Dette med skatteoppkrever på Opplanda må helt klart være eventyr. De folka jeg omtaler her er husmannsfolk eller gardsfolk. Det er imidlertid mulig å bygge noe på noe av dette, men det henger ikke sammen og stemmer ikke med opplysningene ved dødsfallet.Det er en Ole Christensen Holtlien i Fåberg, født 17.4.1767 på Søre Holtlien som sønn av Christen Olsen Mæhlum og Marit Christensdtr. Langseth. Denne Ole Christensen vet jeg ikke mer om og det er mulig han dro herfra. Det er faktisk mulig at hele denne familien dro herfra. Christen Olsen Mæhlum (f. 1738) og Marit Christensdtr. Langseth (f. 1743) ble gift i Fåberg 26.4.1764. De hadde følgende barn som vokste opp:Anne f. 1765, Ole f. 1767, Christen f. 1771 og Anders f. 1785. Ved folketellingen i 1801 bor de på Langseth-eie i Fåberg, men senere kan jeg ikke gjøre rede for dem, verken foreldrene eller barna. Det er derfor ikke umulig at de reiste herfra. Men som du ser heter ikke moren til denne Ole Christensen Sidsel, men Marit. Dette gir en tilknytning til Holtlien slik det er nevnt i bygdeboka. Jeg tror imidlertid at skriveren av bygdeboka har lett i blinde i kirkebøker for Fåberg på grunnlag av opplysningene ved dødsfallet, for det er ingen forbindelse mellom denne familien i Holtlien og familien fra husmannsplassen Rise (under Prestegården):Familien jeg nevnte ovenfor; Christen Pedersen Rise (fra husmannsplassen Rise ved Prestegården) og Sidsel Evensdtr. bodde på husmannplassen Knipen under Fagstad gård i Fåberg (her har du tilknytning til Fagstad som er nevnt ved bryllupet). De hadde i tillegg til datteren Maren som jeg nevnte ovenfor, følgende barn jeg kjenner til: Kari f. 1775, Mari f. 1778, Peder f. 1780, Ole f. 1785, Christen f. 1787, og Ole f. 1791. Som nevnt var datteren Maren gift i Fåberg. Det var også datteren Kari. Den yngste sønnen Ole flyttet ca. 1813 til Christiania. Dette er innført i 1821 og da står det at han var gevorben soldat, flyttet for 8 år siden. Antagelig skulle han da gift seg i Christiania.Som du ser hadde imidlertid Christen og Sidsel en sønn til ved navn Ole, født i 1785. Jeg finner ikke noe dødsfall på denne sønnen før den andre blir født i 1791 så det er mulig de hadde to sønner ved navn Ole som vokste opp. Dette forekom, men jeg kjenner i så fall ikke til hva som videre skjedde med den eldste av dem. Jeg finner ingen konfirmasjon som med sikkerhet kan sies å være ham, men det kan skyldes at han er konfirmert etter 1801 og dermed kanskje etter at de forlot Fåberg; dersom de gjorde det. Kan alderen ved dødsfallet (107 år) være helt på jordet? Dersom det er Ole Christensen Knipen/Fagstad/Rise d.e. som havner på Møre så vil han ved bryllupet i 1811 være 26 år, men dersom han var født i 1767 vil han være 44 år. Fagstad og 26 år stemmer jo ypperlig med det du har funnet ut om bryllupet.Jeg har Maren født 1772 som eldste barn av Christen og Sidsel Rise på Knipen, men de ble gift allerede i 1770 så det er mulig det skal være et eldre barn her også. Dette har i så fall jeg ikke klart å identifisere.Så over til den utflyttingen du har funnet fra Grytten i 1825. Her står det at Ole Christensen er 48 år og Anne Ellingsdtr. 40 år. Alderen stemmer for hennes del ettersom du sier at hun er født i 1785. Dersom hans også er riktig så er han født ca. 1777, dvs. ti år etter det som er oppgitt ved dødsfallet. Det er en Ole Christensen Skrefsrud som er født i Fåberg i 1778. Ham er jeg ikke sikker på hvor ble av, men det mulig han ble gift i Fåberg (det er en som kan passe). Det er også en født i 1777, men har er helt sikkert bosatt i Fåberg.Ole Christensen Knipen/Fagstad d.e. ville i 1825 vært 40 år (det samme som Anne Ellingsdtr.). Kan alderen ved utflyttingen også være feil?Jeg vet ikke om du ble noe klokere av dette, men dersom du klarer å analysere rotet mitt og kanskje kan finne flere fakta om Ole Christensen i Vestnes så kan det hende vi klarer å finne ut hvem han var. Mitt beste tips foreløpig er Ole Christensen Knipen (Rise), født 1785, men dette er i stor grad en gjetning. Til slutt kan jeg nevne at denne Ole Christensens mor Sidsel Evensdtr. døde i Fåberg (på Fagstad-eie) i 1803, men jeg har ikke funnet noe dødsfall på faren foreløpig.HilsenRichard Fauskrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Dette ga meg mye å tygge på. Tusen takk for svar. Min svigerfar som var født i 1894, var sønn av Oles datterdatter, Ane Marta. Hennes mor igjen var Oles datter Karen Andrine. Han snakket mye om 'Halt-Ola' som blei 107 år. Han snakket også om Kristen og Sissel, men hvor hadde han det fra, tro? Karen Andrine levde jo helt til 1927, og det ville være rart kanskje om hun ikke visste hva besteforeldrene hette. Men kan aldri være sikker. Lurer på om vi noensinne blir sikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

I 1832 flytter Ole Eriksen f i 1814, til sin morbror i Romsdalen. Kan det være et spor? Eller bomskudd?Kildeinformasjon: Oppland fylke, Fåberg, Ministerialbok nr. 3 (1818-1833), Utflyttede 1832, side 568-569. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9279&idx_id=9279&uid=ny&idx_side=-285>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.