Gå til innhold
Arkivverket

[#79156] Hvor kom Josefine fra


Gjest Jan Samuel Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Har fått i oppdrag og finne ut hvor Josefine Jørgensen kom fra,men jeg finner henne ikke.Hun ble født 1868.Hun og ektemannen Ole Anton Olsen Riise fikk datteren Olga Aaselie 12 Mars 1903 i Farsund.Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Farsund, Ministerialbok nr. A 6 (1887-1920), Fødte og døpte 1903, side 70. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=160&idx_id=160&uid=ny&idx_side=-71>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Olga ble konf.i Eidanger i 1917.Kildeinformasjon: Telemark fylke, Eidanger i Eidanger, Klokkerbok nr. 4 (1912-1927), Konfirmerte 1917, side 135. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Har du noen opplysninger om hvor Ole Anton og Josefine giftet seg? Jeg har søkt på en del Ole Anton i f.t. 1900, men er foreløpig ikke blitt noe klokere....Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Tusen takk Grethe!! Nei,jeg vet ikke hvor de giftet seg.Fikk høre igår at de muligens gifta seg i Kr.Sand,men jeg har ikke fått tid å lete ennå.Mvh.Jan S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Har nå fått høre at Ole Anton og Josefine drev et pensjonat i Farsund på den tiden Olga ble født.Har også fått høre at Ole Anton var jernbanemann,og at de flytta mye.Ole A ligger begravd i Eidanger,og det sies også at han giftet seg igjen med ei som het Betsy Christiansen i Porsgrunn?? Josefine døde visst,men det vites ikke hvor hun er begravd. Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Kontakt personalavdelingen til NSB/jernbaneverket. Eller Jernbanemusseet. Det finnes listr over ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Tusen takk Otto!! Ole Anton vet jeg hvor er,men den godeste Josefine er det værre med.Får bare lete videre. Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Javisst! her er jo begge to!Begravd i same grav tilogmed :-)Ole Anton Rise f.18.12.1875 d.14.12.1965 begr.08.06.1966 Felt:G09 rad nr.01 Gravnr.037 Eidanger gamle Porsgrunn Eidanger Josefine Rise f.22.10.1868 d.07.09.1936 begr.11.09.1936 Felt:G09 rad nr.: 01 Gravnr.038 Eidanger gamle Porsgrunn EidangerSå det at han gifta seg oppatt, må vera ein feil, elles hadde dei vel ikkje vore gravlagde saman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

No når du veit dødsdatoen, så kan du kontakta krk.kontoret og be om oppslag i krk.boka der dødsfallet er registrert(ikkje gravferdsprotollen hos krk.vergen, men den 'vanlege' boka på prestekontoret) der vil heilt sikkert stå kvar ho vart fødd.Lukke til :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Så dette først nå.TUSEN HJERTELIG TAKK SKAL DERE HA!!!!!!!!!!!!!!!! Er så takknemlig for den hjelpen jeg får her på forumet. Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Jeg aner ikke hvor noen av de kommer fra,men datter til Ole Anton og Josefine skarret veldig på r`n.Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Eidanger bygdehistorie, Gårds- og slektshistorien, bind III (1984), s. 216: Søndre Tveten, Gnr. 51, Bruksnr. 53: Løkka:”I 1924 ble ”Løkka” skilt ut fra bruksnummer 3, Ekeli, med en skyld på 30 øre. Det fraskilte bruket fikk bruksnummer 53 og ble overdratt til Anton Riise.Anton Riise hadde disse barna: 1. SolveigStedatter.2. OlgaGift med Lars Solberg fra Brunlanes. Bosatt på Ekeli (bruksnummer 3), flyttet senere til Brunlanes.3. JosefaAnton Riise var murer. Han bygde i 1928 nye hus på stedet. Året etter fikk han kjøpt bruksnummer 61, Solbakken, som samme år ble skilt ut fra Ekeli med en skyld på 3 øre.I 1936 ble eiendommen solgt til Oskar Grønbakken for 11 000 kroner. Den nye eieren bosatte seg på Løkka med familien sin.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Anmerkningen helt til høyre ved Josefas dåp, sier at de ble borgerlig viet i 26. juli 1902. Han var dissenter, hun tilhørte statskirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Ja,jeg så det,men går det an og finne på nettet? Da hadde det vel stått hvor Josefine ble født også. Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Ser ikke ut som de borgerlig viede er skrevet inn i de kirkebøkene som er scannet for Øyestad,bare dissentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Det er jo forunderlig at ikke det går an og finne dåpen hennes.Som tid.sagt,det sies at hun kanskje var Tysk,så det er kanskje grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Ole Anton Olsen Helle f 18-12-1875 flytter fra Øyestad til Farsund i 1902. Det stemmer jo med f.datoKildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Øyestad, Ministerialbok nr. A 18 (1897-1907), Utflyttede 1902, side 306. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3419&idx_id=3419&uid=ny&idx_side=-293>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Da er det en mulighet for at hun er og finne i Farsund som innflytter.Når Olga ble født i 1903 drev de jo et pensjonat,så det kan jo være at hun og fam.hadde det før Ole A kom inn i fam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Så at Ole Anton hadde en stedatter som het Solveig. Solveig er kanskje fra Josefine Jørgensens tidligere ekteskap og Josefine var enke da hun giftet seg med Ole Anton?? Eller kanskje Josefine hadde datteren Solveig fra før, uten å være gift fra før??Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.