Gå til innhold
Arkivverket

[#79161] Hvor ble det av Kristian Toresen f. i Moss 22.01.1872


Gjest Bjørn Dahler
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Dahler

Kristian var født i Moss 22.01.1872 og var sønn av Torer Christiansen og Johanne Sophie Kristiansdatter. Torer var født på Fløter i Svinndal, men reiste til Moss en gang mellom 1865 og 1868 for i 1868 giftet han seg med Johanne Sophie Kristiansdatter. Torer var min oldefars bror. Kristian ble konfirmert i Moss i 1886 og reiste antakelig til sjøs for i Folketellingen 1900 finner vi ham som maskinist på et seilskip i Aleksandria i Egypt. Kristian hadde en søster, Anna Marie, som døde bare halvannet år gammel. Hans far, Torer, døde i 1872, snaut 42 år gammel. Hans mor Johanne Sophie var fra Jonsrødplass i Våler og fikk i 1875 en datter sammen med Olaves Jensen. Datteren fikk navnet Anna Marie Olavesdatter. Johanne Sophie giftet seg så i 1882 med Jens Johannessen fra Råde. De fikk en sønn, Lorents Thorvald Jensen født i 1885, Så er spørsmålet.: Finnes det noen som kan hjelpe meg videre? Hvor ble det av Kristian Torersen? Kom han hjem til Moss? Giftet han seg og fikk han barn? Er det noen som kjenner noen av navnene?Hilsen Bjørn Dahler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Bjørn.Jeg lette litt raskt på fars fødselsår og jeg fant ham: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Landsoknet i Moss, Ministerialbok nr. Fc 0003 (1906-1914), Fødte og døpte 1914, side 51. Permanent sidelenke: LenkeSe under piker, nr. 10.Nå er det bare å se om de giftet seg her.. :-)Vennlig hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Her er Magnhild som ugift i Stokke og søstrene Betsy og Judith som er faddere, samt moren Marie Jacobsen: LenkeMvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Og her er vielsen i Stokke i Vestfold 3. juni 1903 (nr 11): Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Stokke i Stokke, Ministerialbok nr. I 10 (1884-1903), Ekteviede 1903, side 227. Permanent sidelenke: LenkeMvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Norges skibsførere 1935-1953:Thor Reidar Thoresen, Abijan, Ivory Coast, f.7-3-1909 i Moss. Til sjøs 1926 med m.s. 'Tortugas' (7200) av Tønsberg, tilh. Wilh.Wilhelmsen. Styrm.eks. 1930 i Oslo og skibsf.eks. 1935 i Tønsberg.Ble officer i Wilh.Wilhelmsen's rederi fra 1930 og seilte gradene oppover til 1940. Ble i 1950 fører av m.s. 'Høegh Mouette' (3000) av Oslo, tilh. Leif Høegh & Co. Sluttet sjøen 1950. - Har senere vært kystinspektør i Vest-Afrika for Leif Høegh & Co. - Gift.Ble i 1940 skutt i senk av tysk hjelpekrysser med m.s. 'Talleyrand', tilh. Wilh.Wilhelmsen, og torpedert med m.s. 'Tiranna' tilh. samme reder. Kom til Norge ved juletider og begynte i H.Schlanders Spedisjonsforretning i Moss. Var kontorsjef ved Landssvikavdelingen iMoss i ett år etter krigen. Drev også en tid egen forretning, men fortsatte til sjøs høsten 1947.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Dahler

Hei på dere, Anne-Lise og Carsten!Hva dere vet og kan. Jeg takker så mye for hjelpen. Jeg er rimelig sikker på dette er de rette personene. Dette har jeg slitt med i lengre tid og jeg har lagt det vekk for så å ta det igjen. Nå har jeg kommet minst ett skritt videre og har fått nye spor å jobbe med.Tusen takk!Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.