Gå til innhold
Arkivverket

[#79162] Even Olsen og hans søsken på Biri


Gjest Hilde Roos
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Roos

Er det noen som har opplysninger om søsknene til Even Olsen? Even ble født 26/10 1857 på Biri og han giftet seg i Tune kirke 1884 og han døde 1924 i Tune.Har søkt i folketellingen i 1865 og har funnet hans foreldre:Ole Eriksen og Hellene Pedersdatter og de har jeg opplysninger om men Even,s søsken har jeg ingen opplysninger om bare ca når de er født.Andreas født ca 1846,Peter ?,Olaus født ca 1859,Gina født ca 1861.Er det noen som har opplysninger og kanskje noen har disse søsknene i sin slekt? Mvh Hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Marit Haakenstad

Hei! I 1875 bor de i Sigstadstuen: Bosted:Nummer Bosted navn Matrikkel nummer Kommentar 241 SIGSTADSTUEN 59 (SIGSTADEIE)Personer registrert på bosted: Fornavn Etternavn Stand Gift/Ugift/ Enke Stilling Født Bosted Fødested 1 OLE ERIKSEN HUSFADER GIFT HUSMAND M/JORD 1826 SIGSTADSTUEN (SIGSTADEIE) BIRI HELLENE PEDERSDATTER HANS KONE GIFT 1821 SIGSTADSTUEN (SIGSTADEIE) BIRI ELLINE OLSDATTER DERES DATTER UGIFT DAGARBEIDER 1849 SIGSTADSTUEN (SIGSTADEIE) BIRI EVEN OLSEN DERES SØNN UGIFT SKOMAGERLÆRLING 1857 SIGSTADSTUEN (SIGSTADEIE) BIRI OLAUS OLSEN DERES SØNN UGIFT 1859 SIGSTADSTUEN (SIGSTADEIE) BIRIKilde: [url="http://www.slektshistorielaget.no/kilder/gjovik/databaser2/1875Biri/index.html>LenkeHvor fant du fødselsdatoen? Kirkeboka for denne perioden i Biri har brent (juni 1854-1876). Konfirmasjonen i Biri finnes ikke.Her er familien i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Roos

Hei takk for svarene.Fødseldatoen har jeg fra da Even Olsen giftet seg i Tune kirke i 1885 så jeg går ut ifra at de er riktige.Even Olsen er min oldefar og det har ikke vært lett å finne noe om han da kirkebøkene har brent så jeg stoler på at hans fødselsdato stemmer.Tilbake til opplysningene over så var ikke Elline med i folketellingen 1865 og jeg for heller ikke de navnene i innlegget til Lars Ove Wangsteen til å stemme med folketellingen.Har erfaringer med at opplysninger hentet fra FS ikke alltid stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Roos

Rettelse av inlegg over.Even Olsen gift i Tune kirke 31/8 1884.Der står det også Granum bak etternavnet hans men det vet jeg ikke hva betyr,kanskje det er ett stedsnavn? Det står forøvrig at han ble konfirmert 1873 på Biri.I de skanna kirkebøkene står det ved hans død at han er født 26/10 1857 på Biri.Har forøvrig funnet Mathia Olsdatter født 22/9 1846 og Eline født 17/7 1849 så da er nok riktig det som er funnet på FS.Jeg har heller ikke funnet ut når han flyttet fra Biri og ikke når han innflyttet til Sarpsborg eller Tune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Roos

I innlegg over står det Even Olsen og bak hans navn står det Granum og det jeg lurer på om det er et stedsnavn på Biri? Tror kanskje jeg har funnet hans søsters død,Oline Olsdatter død 5/5 1882 og da står det at bosted er Granun men er noe usikker på hennes navn for i folketellingen står det Elline født 1849 og jeg har funnet henne født 17/7 1849 på Biri og det stemmer med det som står når hun blir begravet så kan det være skrivefeil av hennes navn eller er det en helt annen person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.