Gå til innhold
Arkivverket

[#79183] Gruvedrift/bergverk nær Stavanger?


Gjest Kenneth Holter
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Holter

Jeg lurer på om noen kan fortelle meg om det fantes bergverk/gruvedrift i eller ved Stavanger før 1803. Har gjort søk på nett uten å finne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Der var vel et kobberverk på Vigsnes, nord på Karmøy hvis jeg ikke husker helt feil. Men om dette var før 1803 har jeg ikke sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Gruvene på Visnes på Karmøy er nok yngre. Dei vart opna seinare på 1800-talet. Det er frå dei koparen i Frihetsstatua i New York kjem.Men midt på 1700-talet var det ei kopargruve i Høgsfjorden som hadde smeltehytta si på Hjelmeland. Ho heitte Enigheds Kobberværk, men vart nedlagt etter kort tid - mellom anna på grunn av uenighet. Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Meiner skipperen på ferja i Lysefjorden sist mandag fortalte om kobbargruve der i fjorden,men fekk ikkje med meg detaljene. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Høsten 1699 dro to mann, Brostrup Tax og Jonas Kraus, på overberghauptmannens ordre fra Kongsberg til Stavanger for å befare et funnsted for en stavangerborger. Det lå nær Vatsvatnet i Skjold prestegjeld. Visebyfogd Godske Godsøn i Stavanger viste dem også et stykke kobbererts, men ville ikke si dem hvor det var fra. Det skulle visstnok ha kommet fra en viss Johan Kempfer. Tax rapporterte senere at han hadde hørt forlydender om funn ved Høgsfjorden og i Suldal. Analysen av prøven fra Godsøn viste at den var interessant, men ikke den fra Skjold.Det står en drøy halvside om denne stavangerreisen i Tax-boken s. 64 - 65.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.