Gå til innhold
Arkivverket

[#79185] Sigrid Eriksdotter Torjul, f.1704, i Torjulvåg, g.m. Peder Størkerson Kamsvåg


Gjest Berit Carlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Carlsen

Sigrid ble iflg. Ottar Roaldsets: 'Gard og ættesoge for Straumsnes (Tingvoll)', Bind 1, s. 542 gift med min ane, Peder S.K. Prøver å finne anene til Sigrid, men kirkebøkene for Tingvoll mangler 2 år rundt 1704 når det gjelder fødsel. Iflg. Roaldsets bok døde hun i 1786 og Peder i 1759, men jeg har ikke kommet over noe skifte, men det er lett å se seg blind. Når jeg slår opp i 'Gards- og ættesoge for Tingvoll, Bind II, s. 246 under gården Torjul, av Hans Hyldbak, står der nevnt en Erik Nilsson som fikk byksel av faren i 1695.Forfatteren skriver at 'Av borna hans kjenner vi til disse: 1. Nils, gift 1739 m Guri Kristensdotter Koksvik 2. Arnt, gift 1744 med Maret Jonsdotter Holmeide 3. Elisabet, gift 1752 med Henrik Andersson Strupstad 4. Bård, truleg far til husmannen Erik Bårdson på Sponås, f. 1741 Det kan tyde på at der kan ha vært flere barn. Sigrid og Peders første sønn het for øvrig Nils. Denne Erik Nilsson mener jeg kan være en sannsynlig kandidat som far til Sigrid, men mangler opplysninger som kan bekrefte dette. Det var å håpe at noen av leserne har henne i sin slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Hei,Kirkebøkene i Tingvoll er det liten vits i her, fordi Torjulvågen hørte til Halsa sogn i Stangvik på denne tiden. Og kirkebøkene i Stangvik mangler som kjent før 1784 pga storbrannen i Stangvik 1783. Derfor er det ikke allverden med kilder fra tidlig 1700-tall fra området.Jeg har Nils Erikson Torjul (1703-1783) som min 4x tippoldefar. Det virker trolig at Sigrid Eriksdotter er søster til Nils, såpass trolig at jeg har ført henne opp i arkivet mitt, men jeg har heller ikke sikre bevis. Basis for oppføringen utover navnet er oppkallinga av barna, som tyder på dette.Hvis antagelsene er riktige, er det Erik Nilsson Torjul og kona Brit Ivarsdotter frå Vågbø som er foreldre til Sigrid. Derifra kommer du et stykke til bakover.mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Carlsen

Mange takk for opplysningene. Ja, jeg tror også at Sigrid må være søster til Nils Erikson. Fødselsårene stemmer også bra - Nils f. 1703 og Sigrid angivelig født 1704. Så vidt jeg kan se av nevnte bygdebok var der kun 2 bruk på Torjul på den tiden; det ene hadde da Erik Nilsson og det andre søskenbarnet Jakob Andersen. Ingen andre Erik'er er nevnt i boka, så det er med meget stor sannsynlighet at Sigrid er datter av Erik Nilsson. Siden kirkebøkene er brent, så lurer jeg på hvor forfatteren har kilden sin fra. Det kan jo være fra skifter som ikke er digitalisert, men da skulle en jo tro at Sigrid ville være nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Her tror jeg du har svaret på dine spørsmål http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24655/326Dette er et skifte etter innerst Lars Eriksen Kamsvåg og hans kone Sigrid Pedersdtr. den 5. april 1800 på s. 308b.De var barnlause og derfor var det søskena som skulle arve dem.Nils etterlater seg 8 søsken med barn og barnebarn, mens Sigrid også etterlater seg 8 søsken med barn og barnebarn for enkelte av dem.Sjøl om Ottar Roaldset henviser til dette skiftet på s. 541 i b. 1 tror jeg ikke at han har brukt disse opplysningene godt nok i boka.Du får skrive det skikkelig av så tror jeg at du finner masse nytt som angår både Tingvoll-, Straumsnes- og Halsabøkene.Her får du også et godt innblikk i skiftene som kilde for oss slektsforskere. Skifta er dessverre veldig lite brukt i de ulike bygdebøkene for hele indre del av Nordmøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Bare en liten hilsen til fjerne slektninger, Peder Størkersen og Sigri er mine aner på farssiden 9 generasjoner bakover - noe som det går frem av ett av mine to etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Hei, vil bare få rette en takk til Jonny Lyngstad i innlegg (4) for en meget nyttig skifte-link angående Torjul-slekta. Har gått igjennom dette, og fått både bekreftelse av tidligere antagelser og nye slektsopplysninger, og har også rettet flere bygdebøker utfra opplysningene. Har en link til som kan være nyttig i denne sammenhengen, se side 310a og utover:http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24657/325Skiftet angår Erik Arntson Strømsvåg, som er sønn til Arnt Erikson Torjul. Her framgår barna til Arnt Erikson og hvor disse var, ikke så lett å finne noe av dette fra bygdeboka i alle fall, som er sterkt mangelfull og tildels feil her. Sees skiftene i sammenheng, ser en det meste.mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Carlsen

Til Johnny Lyngstad: Jippi, dette var bare fantastisk! Har skummet gjennom skiftet, heldigvis ikke det verste å lese. Endelig har jeg fått bekreftet hvem Sigrid Eriksdatter er (var), og jeg kommer videre i den greina. Hvis jeg ikke tar mye feil, er Sigrid Pedersdatter datter til Sigrid Eriksdatters Torjuls mann, Peder Størkersen (Henden?) Kamsvåg fra 1. ekteskap, Da blir vel Sigrid Eriksdatter stemoren til Sigrid Pedersdatter, hvis jeg ikke surrer for mye. Der var mange nyttige navn å hente i skiftet, så det skal bli spennende å få det ned på papiret og se sammenhengen. Til Geir (5). Siden jeg også står fast med anene til Peder Størkersen, ville jeg gjerne høre om hva du har der. Du kan godt sende meg en mail, da det vel blir et nytt tema. Det har også har vært behandlet i DIS. Mailadr.: bcarlsen@online.no. Det er jo nesten så at Roaldsets bygdebok også burde vært supplert, men det må vel rette vedk. ta seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.