Gå til innhold
Arkivverket

[#79188] Eirik Pederson, f.ca.1633 Bjørkedalen,, Sunnmøre, gift til gården Løken i Nordfj


Gjest Berit Carlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Carlsen

Iflg. Jacob Aalands bok 'Nordfjord frå gamle dager til no',s. 235 om gården Løkjen, står det at 'Eirik Pederson, Møre-Eirik,f. kr. 1633 på Bjørkedalen, br.1660 gm. Ragnhild Ingebrigtsen d. 1697'. Dette er de eneste opplysningene jeg har om Eirik.' Eldste datteren hans heter Kristi, så det kan vel være at hun er oppkalt etter moren til Eirik. Har forsøkt å finne ham i de tre ættebøkene fra Bjørkedalen uten resultat. Er det noen som sitter på flere opplysninger om ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Kvar av dei tre ættebøkene gjeld vel ættene til dei som skreiv, ikkje heile dalen.I Busetnadssoga for Volda (Kjelland mfl. 2006) b. 2 s,440 (Helset) er Eirik nemnd: 'Erik (Erik Mør), f. ca. 1632, busett Løkja i Nordfjord, rydde Mørsætra'; foreldre: Marte Amundsd. Helset og Peder Kristofferss. Kile, f.ca. 1596, d.1682. Erik er nr. 2 av 4 born: Ole ca, 1626, til Ulvestadnakk. Erik. Daniel ca. 1638, til Pergarden, Helset, Brite, til Andersgarden, Helset.For ordens skuld: Helset ligg i Bjørkedalen, ved sør-enden av vatnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Hansen

Erik er bl.a. bror til Daniel Pederss. Helset f:ca 1638. Daniel er far til bl.a. Peder Danielss. Helset som var den som begynte å skrive ' Helset kalenderen' Har du hørt om den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Carlsen

Takker for innlegg. Vibeke (4): Nei, jeg har ikke hørt om den kalenderen. I det hele tatt vet jeg lite om Helset, da Erik Pedersen Helset er inngiftet i min Nordfjordeid-slekt. Leiv (5): Takk for ytterligere opplysninger om Eriks bror. Ivar (2): Denne Mørsætra - vet du om den er i Eid eller i Bjørkedalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(6) nei, eg veit ikkje noko meir om 'Mørsetra'. Formuleringa i 'Busetnadssoga' (2006) er henta frå Aarviknes: 'Voldasoga' (1973) og ingen av dei gjev noko nærare forklaring. Det ser ikkje ut til at det finst ein slik bustad i Bjørkedalen. Men i matrikkelen finst det ein gard Mørkesete® i Eid (Starheim sokn) - det kan tenkjast det er den same.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

På s. 235-236 i 1953-utgava av 'Eid og Hornindal', redigert av Edvard Os på grunnlag av Jacob Aaland sin 'Nordfjord frå gamle dagar til no', står det under omtalen av gården Løkja:'Br. nr. 5 Stykket, fråskilt nr. 4. ... Erik Pederson, Møre-Eirik, f. ikr. 1633 på Bjørkedalen, br. 1660, gm. Ragnhild Ingebrigtsd. d. 1697. E. var ein rådriken og drivande mann. Han rudde Mørsætra. Hadde to søner: Ingebrigt bs. i Bergen og Peder som for utanlands. Ei dotter Brite gm. Guttorm Lid, Kirsti gm. Birger Vedvik.'Dattersønnen Mons Birgerson Vedvik tok over bruket etter morfaren Erik. Det står noen flere slektsopplysninger om Mons på s. 236 i 'Eid og Hornindal'.I omtalen av gården Vedvik står det på s. 355 litt om ei av de førnevnte døtrene til Erik:'Birger Jonson, br. 1688, d. 69 å. g. 1729, gm. 1) ? 2) Kristi Eiriksd. Løkja, d. 72 å. g. 1742, ei dotter til Møre-Eirik. Søner: Jens Grøth. og Mons Løkja.''Jens Grøt.' = Jens Birgerson Grøthaug som bygslet Grøthaug/Grothaug i Hornindal i 1735 og som døde barnløs 48 år gammel i 1750. Det står litt mer om ham på s. 508 i 'Eid og Hornindal'.På s. 296 i 1989-utgava av ætteboka 'Hornindal Nordfjord' står arvingene opplistet arvingene (= søskena eller deres barn) etter Jens og kona Lokris, og det viser seg der at Kirsti Eriksdatter og Birger i Vedvik hadde flere barn enn Jens på Grøthaug og Mons på Løkja: nemlig Jon Birerson som tok over Vedvik, Ragnhild som ble gift med Didrik Løken ig Anne som bodde på Rafshol.Mørsætra er ei seter i Hjelmelandsdalen, det dalføret som går over til Bjørkedalen. Setra er også så vidt nevnt i 'Eid og Hornindal' under en kort omtale av Hjelmelandsdalen: 'Oppe i dalen er flerie gode brennetorvmyrer og sætrane: Løkjasætra, Mørsætra, Tippasætra, Naustdalsætra, Sevlandsætra eller Skitnestøylen.'Med tanke på innlegget til Ivar S. Ertesvåg har jeg også gått gjennom brukerlistene for Mørkeset (fra 1906 Sørland) og Mørkesethaug (fra 1906 Haugstad) på sørsida av Eidsfjorden. Der er ingen Erik Pederson i brukerlistene der, men det står rett nok om den sistnevnte gården Mørkesethaug/Haugstad mellom annet at 'I den tida då Møre-Eirik var på Løkja, vart ein strandteig av garden lagd under Løkja, og så er det enno.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Carlsen

Takk for svar fra Ivar og fyldig svar fra Gunnar. Jeg hadde de fleste opplysningene fra før, men det var greit å få de kontrollert. Akkurat det med Mørsætra og strandteigen var nytt. Spør kanskje litt dumt, men rudde -betyr det ryddet eller rådet (over)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

Rudde betyr nok her at han ryddet den, i den forstand at han var den første der - jf. begrepet nyrydningsmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.