Gå til innhold
Arkivverket

[#79204] Hyllestad i Sogn: Opplysninger om Johannes Eriksen Risnes død ca. 1697.


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Hei! Denne Johannes Eriksen Risnes skal det ha vært skifte etter i 1697 uten at jeg har kunnet finne det i det skanna skiftematerialet. Er det noen som har flere opplysninger om ham enn dette? All informasjon mottas med takk!:-) Gjerne hvem han var gift med.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Hei!Nå vet jeg ikke om dette er den rette person, men er den eneste som finnes under ''Risnes''.I ''Hyllestad bygdebok'' b. 1, under ''Risnes'' bruk 3, står det nävnt en ''Jon?? Erikson'' gbr. 1638-80, g. m. ''Karen Jonsdtr.''.Barn : ''Jon''?? f. 1631, ''Peder'' f. 1646, ''Siri'' ??, ''Rasmus'' f. 1654 og ''Lars'' f. 1658.Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Svehn! Tusen takk skal du ha for oppslaget i bygdeboka! Dette er nok gjerne den Johannes Eriksen som jeg leter etter, selv om det står Jon. Har også en sønn av ham, Jon f. på Risnes i 1631, død på Øvre Askvoll i Askvoll ca. 1689. Står det nevnt event. far på Jon?? Erikson?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Hei Kjell!Det står ikke nävnt noen far til ''jon Eriksen'', men att hans sönn ''Jon'' födt 1631 var gift med ''Gjertrud Halvorsdtr.'' enke på ''Övre Askvoll''.''Peder'' og ''Siri'' delte på bruk nr. 3, ''Rasmus'' vart stevna for legermål med ''Siri Andersdtr.'' i 1674, ektet hun og bosatte sig på ''Säsol/ Hyllestad''.Det står nävnt att ''lensmannssläkter'' vart lenka i hop ved giftemål i denne släkten.Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Svehn! Hjertelig takk skal du ha for alle opplysningene du har funnet for meg! Det var veldig interessant, spesielt at 'lensmannsslekter vart lenka i hop ved giftermål i denne slekten'. Så igjen, tusen takk skal du ha!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Desverre så finner jeg ikke skiftet etter Johannnes/Jon Eriksen Risnes i 1697. Lurer på om jeg er helt på bærtur, men finner et skifte leeeeeenge etter, etter en Ole Eriksen Risnes. Den 23. jan. 1770 står det at 'efftermeldende tilfalden arf efter sin sal: broder Olle Erichsøn: saaledes', og så står det navnene på hans arvinger som var: fullbrødrene Peder og Christen, samt halvbrødrene Knud (?) og Johannes. Dette er jo lenge etter at den Johannes jeg leter etter er død (ca. 1697), men kan det være noe som er tatt med i skifteprotokollen lenge etter at denne Ole Eriksen Risnes er død også, mon tro? Og at han allikevel er i nær slekt (les: halvbror) av 'min' Johannes?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.