Gå til innhold
Arkivverket

[#79208] Kjertel Tuberkolose.


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Jeg fant et dødsfall i en kirkebok her på Sørlandet fra 1901, et pikebarn var død. Presten hadde skrevet dødsårsak til Kjertel Tuberkolose. Jeg har undersøkt litt om dette, og det sies at uren melk på den tiden, med noen spesielle bakterier kunne gi dette. Det ser ut som at Hagavik Kysthospital ved Bergen hadde slike pasienter kring 1900. Er det noen som kjenner denne sykdomen, og hva den eventuellt kom av? den forekommer vistnok i dag også.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja jeg såg denne artikkelen du henviser til Bjørg,etter at jeg fant dette dødsfallet i en kirkebok, fekk jeg fortalt at min kone sin mormor hadde hatt denne sykdomen som 4-5 åring, alså ca 1903-04. Derav sies det at melk med noen spesielle bakterier skulle være årsaken den gang.Det kunne derfor vært morro å fått vite om dette var årsaken, eller om sykdomen kom av andre bakterier.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei. Jeg skal ikke utkonkurere Wikipedia, men jeg har noe mere eksakt kunnskap. Som tidligere overlege i patologi, (lege fra 1952), kan jeg opplyse følgende. Tuberkulose er en samlebetegnelse: Det finnes både human , bovin (kveg) og aviær (fugl) tuberkulose. Human, bovin og aviær form kan smitte mennesker. Skrofulose (tuberkuløs lymfeknutetuberkulose) er forårsaket av bovine tuberkelbaciller og smitteveien var oftest gjennom melk fra kuer med jurtuberkulose. Inngangsporten var oftest et lite slimhinnesår i svelget. En effektiv melkekontroll førte til at kvegtuberkulosen ble utryddet. I mine første år som patolog (på 1960-tallet) fikk vi på Ullevål tilsendt vevsprøver fra Tromsø. I vev fra personer fra indre Finnmark har jeg selv påvist skrofulose. I vår del av verden er kvegtuberkulosen utryddet takket være et effektivt veterinævesen, men der hvor slikt ikke finnes, kan man nok fortsatt risikere å få slik sykdom. Det må også nevnes at personer med svekket immunapparat (AIDS) er utsatt for infeksjoner med atypiske mycobakterier (tuberkuloseligende bakterier). Hilsen, Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Mange takk for ditt svar, da var det alså riktigt, at smitten kom via fjøset og kuen, slik det har blitt fortalt til meg.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

- for den som har sansen for mer tilbakeliggende fenomener: Den franske kongefamilie skulle ha evnen til å helbrede scrofula ved håndspåleggelse; det sies at sogar Ludvig XVI utførte 'det kongelige mirakel' før han til slutt måtte avlegge både Krone og Hode. Som en følge av de royale kretsers uransakelige veier skulle også den engelske kongefamilie i tidligere tider (ikke huset Windsor, men vel huset Stewart) besitte de samme evner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Til nr. 4: - dette er nok paa kanten av slektshistorie, men kan fortelle at jeg nesten omkom i 1950 pga. binyresvikt (cortison-mangel). - Mistanken gikk den gang mot svine-tuberkulsoe paa den gaarden hvor vi hentet (upasteurisert ?) melk, men denne teorien er visst blitt forkastet. Idag synes all vitenskapelig 'mistanke' å gå mot DNA problematikken og at jeg kanskje har (i noen grad) hatt slike problemer fra foedselen av. Vi får vel aldri vite.I mellomtiden lever jeg fremdeles ganske godt og fortsetter stadig mine slektshistoriske studier. Takk til digitalarkivet og dets mange iherdige bidragsytere ! Hilsen Helge R. Næss (snart 89)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja kansje det er på kanten Helge, men la gå med det, der er skrevet mange rare sykdommer inn i våre kirkebøker, og derav dukket Kjertel Tuberkolose opp. Svaret jeg fikk var helt topp, men tydeligvis, fantes det flere sykdommer som kunne skrive seg til upasteurisert melk. Mange takk.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.