Gå til innhold
Arkivverket

[#79209] DNA - Romanifolket


Gjest Kai-Samuel Vigardt
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai-Samuel Vigardt

Hei alle sammen. Jeg vil først benytte anledningen til å ønske dere alle en riktig god sommer, og jeg håper på mye fint vær.På relativt kort tid har mange i Norge fått øynene opp for DNA-forskningen og dens verdi med tanke på slektsgranskning.Jeg testet meg gjennom Familytree dna i 2004, og fikk interesante svar. Jeg fikk flere slektninger og familiemedlemmer til å avlegge en DNA-test. Det viste seg at vi hadde store innslag med jødiske gener i vårt dna.Det er nok mange her som ikke 'kjenner' meg. Jeg er 23 år gammel, og tilhører Romanifolket, på både min mors og farsside, en minoritetsgruppe i Norge. Slektsgranskning har vært min store lidenskap de siste 8-9 årene. Jeg har også sittet som leder for Landsorganisasjonen for Romanifolket i Oslo. Men nok om meg. Dette var bare en liten avsporing.På disse årene har 54 personer av Romanifolket latt seg DNA-teste, og 48% av mtdna-resultatene viser at man tilhører haplogruppe H. På Y-dna siden faller man inn under noen flere haplogrupper, men i hovedsak innen haplogruppe R.Selv er jeg i Haplogruppe R1a1 på Y-dna, og T2 på mtDNA. Er det noen av dere her inne som har noen nærmere kjennskap til disse to haplogruppene jeg hører til?Om noen ønsker å delta i prosjektet jeg fører an: 'Romanimanush Scandinavia' så er du hjertelig velkommen til å delta. Jeg har fått en rabattordning som gjør at bestilling gjennom meg er noe rimeligere enn ellers.Dna er ufattelig spennende. Vil oppfordre alle til å la seg DNA-teste, det er pengene verdt i aller høyeste grad!Jeg kan forøvrig kontaktes på e-post om noen ønsker mer info om det prosjektet jeg har startet opp. kasaglar@online.noMvh Kai-Samuel Vigardt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Vigardt

mtDNA resultater så langt i prosjektet. 48% av mtdna resultatene er inn under haplogruppe H.

bilete9637.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Vigardt

Y-dna resultatene så langt i prosjektet. 56% av resultatene faller inn under haplogruppe R, 33% i haplogruppe R1b1b2*.

bilete9638.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne M Berge

Dette er svært interessant, bra tiltak. Interessant å se at resultatene ikke skiller seg svært ut fra den typiske norske befolkning, så blir spennende om det er noen tendenser som kommer fram etter hvert.Det ser ut til at andelen mt-DNA U5 er høyere enn i resten av befolkningen?Stusser litt over haplogruppe 'U5' for Y-DNA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Pål Johnsen

Kai-Samuel,Dette er veldig interessant. Spesielt at det ikke ser ut til å være noen 'typiske' tegn på Roma-folket fra Øst-Europa. Som Anne nevner er Roma-folket i Norge nesten identisk med den norske befolknigen. Betyr dette at Roma-folket i Norge er først og fremst en kulturell gruppe snarere enn en 'genetisk' gruppe, eller kan det være andre forklaringer til dette?Videre; har du ytterligere informasjon som du er i posisjon til å offentliggjøre? Jeg tenker da på STR-profiler, Subclade-tester etc. mvhPål Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.