Gå til innhold
Arkivverket

[#79211] Globalt søk og feil kilde


Gjest Benedicte Hauge Kulø
 Del

Recommended Posts

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Hei Jeg bruker Firefox og søkte idag i Globalt søk etter etternavn er lik Pay. Fikk da opp 247 personer, men når jeg går inn på den enkelte så er dette riv ruskende galt. Det første svaret var FT 1900 for Hvaler, og når jeg klikker her får jeg opp Fredrikstad, noe som er riktig. Under Akershus, Kråkstad står P. Vogt Pay oppført som fadder og kilden er Konfirmerte i Kråkstad og Ski 1786-1814. Når jeg klikker på navnet får jeg opp digitalisert kilde fra Drammen, noe som er riktig. Det samme gjelder for de andre navnene her.Jeg har også søkt på andre navn, f.eks. Crowe, og får Adolf Henry Crowe under konfirmerte i Eidsvoll 1877-1881, men når jeg klikker får jeg opp Emigranter over Kristiania 1871-1930.Jeg har også sjekket andre navn fra Fredrikstad i FT 1865 og de får også 1865-telling for 0111 Hvaløerne.Jeg hoder selv på med kilderegistrering, og har brukt betegnelsene ö hvis skrevet av presten. Dette går ikke an å søke. Jeg får kun opp 0 funne. Det samme gjelder navn skrevet med ÿ.Kjempefint om alt dette kan gjennomgåes under vedlikeholdet til uken.Mvh. Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Digitalarkivet er oppe og går igjen, men akkurat dette problemet har vi ikke fått bukt med enda.Vi er usikre på når vi kan få løst det da det nok skyldes en feilkobling mellom registerinformasjon og databasene i Digitalarkivet.Merk, navnet på databasene er feil i det globale søket, men opplysningene er korrekte og de peker også til korrekt database.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Tusen takk for informasjonen! Da er det bare å klikke i vei, og være tålmodig så finnes rette vedkommende.Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Einar Aasprong

Nevner for ordensskyld at problemene ikke helt er begrenset til visning av feil kildenavn. Det er ikke alle globale søk som fører frem til korrekt person eller korrekt database.Søker man f.eks. på etternavn lik 'Galschiøtz' i perioden 1500 til 1700 så får man ett treff. Forsøker man å gå videre inn i kilden, får man feilmelding.I enkelte andre tilfeller kommer man til rett kilde, men til feil person, slik at man må foreta nytt søk i den aktuelle kilden, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Aasprong

PS.Feilen i det nevnte eksempelet skyldes at det i lenken for det ene treffet er oppgitt feil/manglende informasjon om filnavn:'filnamn=sk12011675solli'istedet for:'filnamn=sk12011675solliedskift'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.