Gå til innhold
Arkivverket

[#79214] Feil


Gjest Gunvor Sæther Brække
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunvor Sæther Brække

Kommer ikke inn på søk i noen av folketellingene i dag? Globalt søk går. Er det feil igjen? Har tatt i bruk Opera. Hilsen Gunvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Informasjon finnes på forsiden av Digitalarkivet og videre i 2-3 tema på Arkivforum.For meg er status er slik var forrige lørdag - etterat jeg lastet ned Opera og senere Firefox.At vi er blitt holdt for narr, er en temmelig drøy påstand!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Hovedserveren til Digitalarkivet (digitalarkivet.no) begynte å svikte i begynnelsen av juni. Den stoppet tilsynelatende uten grunn 3-4 ganger i døgnet, og den måtte startes manuelt hver gang.Vi hentet inn ekspertise og fikk sjekket serveren, men det var ikke virus, og heller ikke andre diagnostiserte feil.Problemene fortsatte, og vi bestemte oss for å flytte innholdet på denne serveren til en av de andre. Det viste seg å være vanskelig å få med alle funksjonene. Vi fikk likevel overført det meste, og vi bestilte hjelp fra dem som i sin tid satte opp serverne. To mann kommer mandag morgen, og har satt av 2-3 dager til arbeidet med å ordne opp.Vi har rykket ut og startet opp igjen serveren natt, morgen, dag og kveld, sju dager i uken. Vi har hentet inn det som finnes av tilgjengelig ekspertise, og vi har skiftet server. Vi har informert på epost, i diverse innlegg og på forsiden.Har vi holdt noen for narr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Sæther Brække

Takk! Jeg pleier å si at 'jeg må ha det inn med teskje'! Beklager maset og lykke til! Hilsen Gunvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Å bli holdt for narr var kanskje en spissformulering. For vel en uke siden fikk jeg beskjed om at det ville gå uken ut, og det oppfattet jeg det til å være denne uken som har gått. Ellers har det vært en diskusjon om nettlesere. Til deg Lars Ove, så er jeg ikke innom digitalarkivet.no, men jeg logger direkte inn på WebDebatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Til Helge (8). Jeg lurer på hvordan du regner med å få informasjon dersom du ikke går via forsiden og leser der? Er du klar over at folk jobber seint og tidlig for å holde sidene oppe slik at du kan få alt dette gratis? At du kaller det 'å bli holdt for narr' var ikke bare en spissformulering, det var rett og slett spydig. Prøv med litt tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Man må være litt tålmodig innimellom. Feil på servere kan skje og det er som regel godt informert på forsida av DA hva som blir gjort. Vi skal være takknemmelige for alle de GRATIS kildene vi har her i Norge. Tellingene kan man jo også sjekke her http://www.rhd.uit.no/index.html. Jeg for min del gleder meg enormt til 1910 blir frigjort :-))Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Til Bjørg og Marit: Jeg driver i min lille andedam og ser ikke alltid til horisonten. Det er i mange samfunnsfunksjoner hvor mennesker jobber seint og tidlig. Har jeg satt noe spørsmålstegn ved det ? Jeg betaler opp mot 65 % i skatter og alle avgifter, så gratis er ikke det offentlige arkivverket, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Til Helge (innlegg #11): Alt er vel relativt når det gjeld prising av arkivtenester. Eg har vel ikkje noko ønskje om å verta minstepensjonist for at arkivarbeid skal verta lønnsamt... Men ser ein på naboen i aust, so betaler dei både skattar og avgifter I TILLEGG TIL å betala for bruk av kyrkjebøker på nett, og eg har opplevt at arkiv både i Sverige og i Tyskland forlanger inngangspenger for å kunna nytta kjeldene som der er varveitsla.Elles har eg vore frustrert i den seinare tid over at min søkemaskin Internet Explorer ikkje har fungert som han skal. Det har rett nok vore kunngjort på Digitalarkivet at ein bør veksla til andre søkemotorar, men eg har no likevel tidvis fått Internet Explorer til å fungera om enn med litt ''finurlege'' framgangsmåter, men dette er både tidkrevjande og irriterande. Eg er skeptisk til å skulle kjøpa inn og ta i bruk ein ukjend søkemotor. Er det ikkje so at bruken av Internet Explorer etter kvart vil ''normalisera'' seg att?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Lars, jeg lastet ned Opera og Firefox herfra:LenkeSøk med IE har for meg gått utrolig tregt i store databaser som f. eks. 1801-tellingen, og stadig med avbrudd. Slik var tilstanden også før serverproblemene oppstod her i DA.Søk med Firefox i 1801 går mye raskere enn det jeg har erfart med IE.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Sæther Brække

Hei alle sammen! Jeg lastet ned Opera og kommer ikke inn der jeg vil. Men- nå venter jeg på at alt skal bli som før og ønsker ikke å være med på denne debatten. Problemet er at jeg får inn så mange varsel på e- posten om at nå er det nytt svar på Digitalarkivet! Så vennligst lag et nytt tema så jeg slipper å få inn disse på min e-post!! Ikke sur, men lei!! Hilsen Gunvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det er ikke nettleserne det er noe feil med, men tydeligvis hardware-feil hos DA. hilsen Helge H., som aldri har opplevd OE som treg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Lars (12). Andre setningen om minstepensjon og arkivarbeid forstår jeg ikke. Dessuten hvis vi skulle betale til det statlige DA, så ville det være en ekstra skatt, akkurat som andre skatter og avgifter. Tilbake til minstepensjonister, som jeg nesten er : Jeg betaler vel 65 % av innkommet i skatter og avgifter fra før om jeg ikke skulle betale en brukeravgift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Flaten

Helge (18). Imponerende at du, som minstepensjonist, betaler 65% i skatter og avgifter. La oss si at du tjente 143.300 i 2008, og betalte 30.237 i skatt. Da ville du sitte igjen med 113.063. Dersom du brukte alle disse pengene på MVA-pliktige varer og tjenester ville du betalt 22.613 i MVA. La oss i tillegg si at du brukte 10.000 på offentlige avgifter slik at dine totale skatter og avgifter beløp seg til 62.850. Fortsatt ville det ikke bli mer enn 43,85% av bruttoinntekten din.Det er nok ingen her som ønsker at man skal betale ekstra for tjenestene til DA, men noen ønsker å gi uttrykk for at man er takknemlig for den flotte (og gratis) tjenesten vi har her i Norge i motsetning til i svært andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ja, det kan vel være slik. Vi håper at vi får den flotte tjenesten tilbake snart. Forresten er flere avgifter enn akkurat bare moms. Flere særavgifter betaler vi i tillegg mva på, men deette er vel ikke forumet for skattediskusjon. Unnskyld at jeg brakte det inn her. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Det er nok vanskelig å holde styr på alt av opplysninger, oppdateringer av sider og alle tekniske og administrative saker her, så all ros til dere som klarer å få det til å fungere !V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Støtter innlegg 22 her om røde roser til Digitalarkivet. Dere gjør en kjempejobb. Så ikke dette dette før nå, siden jeg selv på grunn av lyn og torden har vært uten internettforbindelse siden fredag. Det var mange her i byen som fikk skader på pce-en. Trodde det var feil med boksen og byttet ut denne, men feil var med nettverkskoret. Så nå er jeg endelig på nett igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.