Gå til innhold
Arkivverket

[#79216] 'Ligbegjengelse'


Gjest Ove-Kjell Sakseid
 Del

Recommended Posts

Gjest Ove-Kjell Sakseid

Henning Junghans Bugge Stub var prest mellom anna i Strandebarm der han døydde. Me er vane med at det vert trykt gravferdssongar og halde gravferd nokre timar på fastsett dag. I presten sitt tilfelle vart det trykt opp salmer til bruk i gravferda, men for det første vart denne kalla 'ligbegjengelse' og for det andre vart det halde over to dagar, 12. og 13. april 1907. Kan nokon hjelpa meg med forklaring på fenomenet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove-Kjell Sakseid

Takkar så mykje. At det er meir høgtideleg enn ei vanleg gravferd forstår eg, men at det går over to dagar .........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Ved et tilfelle jeg kjenner til fra høsten 1936 gikk begravelsen over 2 dager.Den første dagen skulle kisten fraktes fra hjemmet til kirken. Før avreise holdt sognepresten en tale. Deretter ble det holdt en rekke kortere taler og kranspåleggelser. Kisten ble fraktet med hest og vogn, mens følget gikk til fots. Kisten ble plassert inne i kirken, hvor den skulle stå til neste dag.Dagen etter ble det holdt 'ordinær' begravelse fra kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Tja, det er jo forholdsvis vanlig at familien samles omkring kisten en dag eller to før begravelsen og legger på blomster o.l. I kristne familier leses det gjerne en andakt og synges noen salmer. Sånn sett så har man da begravelsen over flere dager. Ikke så uvanlig idag heller altså, men kanskje i litt mindre skala - folk har det jo så travelt idag.Minnemøte etter begravelsen er jo også noe som er ganske utdøende. I kristene sammenhenger samles man på bedehuset e.l. og har da kaffe og mat og synger enda flere salmer og har andakter. Dette minnemøte kan være etter begravelsen eller noen dager senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.