Gå til innhold
Arkivverket

[#79217] Else Frønick, født i Nederland 1575 ?


Gjest Kai-Samuel Vigardt
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai-Samuel Vigardt

En av min farmors stammødre het Else Frønick, og skal visstnok ha blitt født i Nederland i 1575. Som ung må hun ha kommet til Bergen, der faren, 'Johan hollender' skal ha vært borger i 1604. Rundt 1610 skal faren ha vært borger i Tønsberg.Else hadde to brødre jeg kjenner til:1. borger i Tønsberg,Gjert Frønich.2. borger i Tønsberg, Johan Frøniche.Else giftet seg med Laurits Christophersen Falch? / Lars Marstrand?. Han levde visstnok fra 1560 til 1622. Else og Laurits/Lars skal ha blitt viet i Sandar kirke i 1601.Sammen hadde dette ekteparet flere barn, deriblant en av mine stammødre, Else Larsdatter Falck (1590-1669), gift med en av Vestfolds rikeste menn og lensmann i Andebu, Jakob Olsen Kjærås (1580-1644).Takknemlig om noen kan fortelle meg mer om denne familie/slekten. Er spesielt interessert i videre opphav for Else Frønick (1575-1625).Med vennlig hilsen Kai-Samuel Vigardt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Her har du noen sekundærkilder til nevnte problematikk - uten at det gir noen løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Søsken:Gjert Frønick g. Johanne Larsdatter. ' :Johan Frønick g. Maren Hansdatter. Tønsberg historie II s.99-102. Norske militærbiografier s.322. Brugge i Sveits Norske slektsvåpen s.99 Norske slegter 1912:Marcus Frølick død 1690. Kirurg og stadslege i Kristiania.Fra Sverige. Morten Hansen s.21,45,47,49,101,107-108. Svenska adelns ettetavlor II s.853. Personalhistorisk tidsskrift 1926. Norsk tidsskrift for genealogi 1926.Norsk slektshistorisk tidsskrift 1926 1954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er svært tvilsomt om Jakob Olsen Kjærås' kone, Else Larsdatter, var datter av Else Frønich og Laurits Marstrand (som for øvrig ikke var noen Kristoffersen). Den eldre litteraturen om denne slektskretsen er dessverre preget av en del lettvinte konklusjoner. Jeg holder på med en artikkel om Laurits Marstrands nærmeste etterslekt. Artikkelen vil korrigere nokså mye. Den vil trolig bli publisert i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift enten i år eller neste år.Så langt har jeg ikke funnet noe som tyder på at Else Larsdatter Kjærås var datter av Laurits (Lars) Marstrand og Else Frønich.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Vigardt

Hei Kristian og Jon Erik. Takk for innlegg fra dere begge to.Jeg har lest tidligere utgitte bøker, og lest en del på nettet om denne familien, og det meste jeg har lest tilsier at Else Larsdatter på Kjærås var datter til Laurits Falck og Else Frønick. Men som alt annet skal man ikke stole blindt på hva som tidligere er trykt og utgitt.Men jeg er uansett interessert i å finne videre opphav tilbake på Else Larsdatter, inngiftet på Kjærås. Jeg er direkte i avstamning fra Else og Jakob Kjærås.Takk for videre innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Du er ikke aleine om å vente på resultatet av Kristians arbeid. Det finnes vel tusenvis (eller titusenvis?) av etterkommere (også jeg) gjennom linja fra Jacob Kjærås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

All litteratur bygger her på Finne-Grønns artikler om denne slektskretsen, men når en går kildematerialet etter i sømmene, faller hans byggverk fra hverandre. Dermed faller grunnlaget for senere litteratur og nettsider bort. Noe av dette har jeg beskrevet i lenka i innlegg 5.Det er ikke utenkelig at Else Larsdatter på Kjærås var datter av Lars Kristoffersen på Sem i Sandeherred (Sandar), men at bonden Lars Kristoffersen var identisk med borgeren Lars Marstrand i Tønsberg, har jeg ingen tro på. Lars (Laurits) Marstrand var trolig identisk med den Lars Ambjørnsen som nevnes i Tønsberg i 1604.Jeg er nok redd at Else Larsdatter Kjærås' avstamning vil bli stående som et uløst spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.