Gå til innhold
Arkivverket

[#79222] Elias Knudsen Helset (Volda)? Oppslag i bygdebok for Volda, Bjørkedalen.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Kanskje er dette et skudd imørket, men jeg prøver likevel. Elias Knudsen ble trolovet i Davik 06.10.1776 med Daniele Danielsdtr. Nore. De giftet seg året etter den 01.04.1777 i Fjaler, og oppholdt seg trolig der i omtrådet resten av sin tid.Elias var trolig født mellom 1750 og 1760.Ved trolovelsen står Elias oppført med gårdsnavnet Holset/Helset. Jeg lurer derfor på om det kan være Helset i Bjørkedalen som er hans fødested. Se omlag midt på høyre side i kirkeboka.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8750&idx_id=8750&uid=ny&idx_side=-247>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

Ellers er vel gardsnamnet Helset både i Sunnylven og i Volda og.Etter ein _rask_ gjennomgang har eg ikkje funne Elias Knudsen døypt i Innvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

Ja no var eg vel litt for rak i mine konklusjonar - Helset i Volda er vel nettopp den du siktar til i Bjørkedalen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for responsen Harald.Ja jeg er klar over at det kan finnes andre alternativer. Som jeg skrev i mitt innlegg, så kan det være et skudd i mørket. Men stundom kan det jo også være greit å få luket bort noen alternativer.Forøvrig kan jeg heller ikke finne spor etter Daniele på Nore i Davik. Dette ekteparet fikk i alle fall 7 barn på ulike steder i Fjaler. Og datteren Kristine Eliasdtr. 1789-1878 ble gift andre gang med Daniel Danielsson Dørhella. Han var av Isak-folket (reisende) Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for svar Ivar. Kan det tenkes at det er Daniele som kommer fra Helset? Jeg registrerer jo at Daniel navnet har vært brukt der. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(9): Danielar var det mange av, men ingen Daniele så langt eg kan finne.(1): Namnet i kyrkjeboka er skrive 'Hølsæt' (eller 'Hølseet'), om det kan hjelpe dei lokalkjende.Har du sett etter om presten skriv namnet på prestegjeld eller sokn for utandbygds folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Ivar.Jeg skal sjekke vielsen i Fjaler igjen. Jeg mener det var der jeg fant en henvisning til trolovelsen i Davik.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(12): Det fortel iallfall at Daniele var frå Davik (eller prestegjeldet der Prost Krog var sokneprest). Ifl. lova skulle vigsl vere der bruda var frå, eller annan stad etter løyve frå soknepresten der ho kom frå. Og her er det referert nettopp eit slikt løyve.Her er vel etternamnet 'Ribenes' på begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Ivar for svar. Ja, Ribenes eller Rivenes i Fjaler var der de først slo seg ned. Deres første barn ble født der. Men jeg har altså ikke klart å finne noen av dem født i Davik området. Forresten har jeg heller ikke klart å registrere noen dødsdato/sted på dem heller.Jeg har registrert barn av dem frem til 1789, da datteren Kristine ble født på Selvik i Askvoll/Vefring.De flyttet altså en del rundt. Den ene datteren, Anne Berthe, finner jeg på Frods i Ytre Holmedal i 1801 som tjenestepike. Sønnen Jacob finner jeg ikke i 1801, men han dukker opp i Askvoll hvor han ble gift i 1806 med en jente fra Førde området.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.