Gå til innhold
Arkivverket

[#79225] Ørskog MR. Lovise Pedersdatter Welle f ca 1819. Hvem var hun?


Gjest Kirsti Rye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsti Rye

Lovise gifter seg i 1847 med Andreas Nielsen.Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Ørskog, Ministerialbok nr. 522A07 (1843-1851), Ekteviede 1847, side 137. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2254&idx_id=2254&uid=ny&idx_side=-127>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er alder oppgitt til 28 år og far Peder Pedersen Welle.Jeg finner ingen opplagte kandidater blant døpte i Ørskog 1817-1821.Her er en kandidat i 1817, men far er Peder Larsen Welle.Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Ørskog, Ministerialbok nr. 522A05 (1816-1832), Fødte og døpte 1817, side 6-7. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Kan det likevel være henne og at farsnavnet ved vigsel er feil?Så er det en i 1822 med far Peder Pedersen, men fra Fedt.Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Ørskog, Ministerialbok nr. 522A05 (1816-1832), Fødte og døpte 1822, side 62-63. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Dersom ho levde i 1865 skal det stå fødestad (prestegjeld) i folketeljinga. Har du sett etter?Det er Velle i Ørsta også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Takk for svar Ivar. I 65 tellingen bor hun på Lied i Ørskog, med oppgitt fødselsår 1826 i Ørskogs prestegjeld.Jeg får gå gjennom kirkebøkene på nytt og se om jeg finner dåp eller konfirmasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Løseth

I Sykkylvsboka, bd 2 side 729 står:Peder Pedersen Velle frå Åmundgarden (f. 1769, d. 1828) g. 1797 m. Marte Paulsdtr. Fet (f. 1781, d. 1863). Brukar av b.nr. 4 Fet 1796-1832. Dei hadde 8 born. Berre sonen Peder Martinus som tok over bruket er nemnd med namn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Tusen takk for oppslag Kai.Den Marte Lovise Nicoline f 1822 (innlegg 1) er datter av dette paret. Da har jeg noe konkret å jobbe ut ifra for å finne ut om det var henne som giftet seg med Andreas.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.