Gå til innhold
Arkivverket

[#79226] Riktige Lars Gulbrandsen, Svenskerud på Nakkerud f. 1816 etterslekt


Gjest Kaare Fleten
 Del

Recommended Posts

Gjest Kaare Fleten

Jeg har jobbet med denne personen noen år for å være sikker på at jeg har funnet det riktige sporet. Jeg føler meg sikker på at han er sønn av Gulbrand Gulbrandsen Skamarka f.1788-89. Jeg finner han som fadder i 1838 sammen med broren Ole på Svenskerud. I folketellingen 1865 finner jeg en Lars Gulbrandsen i Norderhov på gården Elvigen gård 18c. Denne Lars er født i Hole og alderen passer med f. 1816. Han er gift med Olea Henriksdatter Dammen og de har 4 hjemmeværende barn som alle er født i Hole, Loreeije, Berte, Peter, Anton og Otte. Jeg har tidligere funnet to eldre barn Hans f.1841 og Maren f. 1844. Problemet er at jeg ikke finner giftermålet hverken i Norderhov eller Hole. Derimot finner jeg dåpen til Peter i 1850, hvor en av fadderne er Gulbrand Gulbrandsen. Dette kan være både hans bror gift 1841 eller hans far med samme navn. Er det noen i etterslekten som kan bekrefte at denne Lars er den som ble født på Svenskerud ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Gjest Kaare Fleten

Takk for svaret som bekrefter at dette var et blindspor. Jeg har tidligere gransket fra side 352, mens du fant svaret på 351. Her heter faren til Lars; Gulbrand Larsen, mens den riktige faren skal hete Gulbrand Gulbrandsen. Er det noen som har opplysninger om Lars Gulbrandsen,f.1816 Svenskerud etter 1838 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaare Fleten

Takk for lenkene. Den riktige Lars har foreldrene Guri og Gulbrand.Jeg finner mange henvisninger i Family Search uten at jeg forstår å nyttiggjøre meg disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaare Fleten

Til Astrid. Jeg tror nokså bestemt at dette også er et blindspor. Gulbrand Gulbrandsen, Skamarka f.1788-89 ? hadde 4 barn som jeg har funnet Gulbrand 1813,Lars 1816, Ole 1819 og Kari 1821. Gulbrand gifter seg i 1841 og får barna Lars 1842, Berte Marie 1844 og tvilligene Maren Gurine og Karen Helene 1856. De fadderne du har funnet er mest sannsynlig far og sønn Gulbrand 1813 og Lars 1842. I dåpen 10/11-1844 til Berte Marie finner jeg alle søsknene med unntak av Lars 1816. Spørsmålet blir om han kan være død eller flyttet ut av distriktet ?Jeg ser at du har funnet en fadder ved navn Karen Marie Gulbrandsen, Svenskerud. Dette er et nytt navn i slekten som jeg ennå ikke har klart å plassere. Det er nesten så jeg er fristet til tro at det kan være en skrivefeil for Berte Marie f. 1844 som vi vet bodde på Svenskerud på den tid. Hun hadde en søster Karen Helene f. 56, men hun er vel for ung til å være fadder i 67 ? Mvh Kaare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Karin Natvig

hei, ikke utenkelig at Lars er død, jfr. at Gulbrand døper sin første sønn Lars.... Du får saumfare flytte- og dødsmeldingene,mvh. Astrid. PS: du skriver at Kari var født i 1821, men det er vel samme Kari som jeg har dåpen til i innlegg 6?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaare Fleten

Til Astrid. Løsninen var å søke i dødsmeldinger etter at de scannede kirkebøkene kom på plass i dag. Lars døde 23 år gammel 24.04.1839. Dødsårsak Smaakopper. Han er oppgitt å være ungkarl og soldat. Er det noen som kan hjelpe meg med om han var utskreven soldat og hva/hvor han tjenestegjorde?.Mvh Kaare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.