Gå til innhold
Arkivverket

[#79230] Hvor kom Ole Olsen Lien, Ytre Rendalen frå?


Gjest Tore Øverby
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Øverby

Jeg søker foreldre til Ole Olsen Lien. Han ”skal ha kommet frå Løten” til Øvre Sundstua, Ytre Rendalen, som smed. Han giftet seg 1917 i Y.Rendalen kjerke med Berte Olsdatter Rusten. Hans bosted ved vielse var Otnes Y. Rendalen, og fødselsår 1858, fødested Y. Rendalen.Kan det ha blitt en feilregistrering på fødested? Jeg finner bare en Ole Olsen som var født i Y. Rendalen på denne tida, og han utvandret til Amerika, med attest av 1875.Finnes det noen med Løten Bygdebok og (ev. Vang Bygdebok) som kan gjøre oppslag for meg? Håper noen kan ”stampe fram” Ole Olsens foreldre! Da vet jeg om en person som blir glad!Men et spørsmål i samme slengen: Hvor har Ole Olsen fått namnet Lien frå?Her er ei liste med data, med bosted, over noen av personene Ole Olsen, født i Løten, og bosatt der ved FT 1865. De er født i eller ”i nærheten” av år 1858.Der ikke annet er nevnt, er Løten bostedskommune pr.1865, og fødselsår er hentet frå FT 1865 (RHD).Og videre bind nr. og sidetall i Bygdebøker for Løten_______________________________Karudstuen Jeg finner ikke Karudstuen i nett-registeret til Løten Bygdebok. men det er 3 Karud-garder i registeret, og jeg antar at ”vår” Ole Olsen må være å finne et sted der.Bind 1, side 325-337, født 1858_____________________________________Dammen, bind 3, side 665, født 1859________________________________Rom søndre, med rom vestre, bind 2, side 186 og 189, født 1861_______________________________Avjordet (Afjordet??), bind 3, side 783, født 1861_______________________________Sagaabakken n. (Sagåbakken ?), bind 2, side 344 ?, født 1857_________________________________________Bjerke nordre (Bjørke nordre ?), bind 3, side 235, født 1854________________________________________Marken, bind 2, side 350, født 1859______________________________________Fjøset, født 1854, Finnes ikke i nettregisteret______________________________________Rydningen (Gaukslettrydningen ??, bind 2, side 508, født 1853)__________________________________Torp Store, bind 1, side 801, født 1855______________________________________Dotterud eie, født 1862. Finnes ikke i nettregisteret. Ligger kanskje under Dotterud?___________________________________Sørli, bind 3, side 469, født 1857 i ROMSDALS PRESTEGJELDTore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

En Ole O. Lien på Otnes Søndre i 1900:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f00432&gardpostnr=74&personpostnr=545&merk=545#ovre>LenkeIfølge vielsen 11/2-1917 var Ole Olsen Lien Selveier på Otnes, og faren er Arb. Ole Olsen:Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ytre Rendal i Rendal, Ministerialbok nr. 11 (1901-1925), Ekteviede 1917, side 205. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.