Gå til innhold
Arkivverket

[#79232] Bilde fra speiderleir


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

Er det noen som gi nærmere forklaring på dette bildet? Det ble antagelig tatt på en guttespeider-leir før krigen. På originalen kan man visstnok se at alle personene til høyre bærer hakekorsmerke. (Speider med hakekorsmerke virker jo usannsynlig, men...) Bildet er dessverre noe uklart, da det er en papirkopi. Bare navnet på person nr. 2 fra venstre er kjent.

bilete9640.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Veldig vanskelig å si. bildet er temmelig uklart.Dette er jo voksne menn. Det er ikke usansynligt at en del Hitler sympatisører ble tiltrukket av speiderbevegelsen og således har latt seg avbilde på en speiderleir de var med på.Jeg tror ikke vi kan trekke noen slutning om at speiderbevelgelsen har hatt noen Hitler-sympati.Jeg tror jeg ser en speiderlilje på mannen helt til venstre sin høyre arm. Så dette er speidere og ikke brunskjorter, men bildet er ikke så godt.Vet du om den personen du kjenner navnet til ble dømt etter krigen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

jeg har ingen tro på at speidere gikk med hakekors, tvert imot ble speiderbevegelsen forbudt i alle land med tysk herredømme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Dei to til venstre har speidardrakt. Dei to til høgre kan godt vere i sivil. Mannen i midten har distinksjonar over venstre brystlomma. Om t.d. speidarsjefen hadde slikt, veit eg ikkje - det var same mann frå 1920 til 1945 (og han vart ridder av St. Olavs Orden i 1947, så han hadde neppe vore observert med noko hakekors). Det kan vere ein militær - eller ein utanlandsk speidar-gjest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Speiderbevegelsen i Norge ble forbudt 11.9.1941. Mannen i midten ser ut som en militærperson. De to til høyre har ridebukser, den ene med båtlue i hånden, den andre med hatt. Kan det være utsendinger fra Tyskland/Østerrike. Har nr. 2 fra v. også ridebukser - og båtlue? (Han var troppsfører 1927-1940, men det er usikkert om han fortsatte etter krigen. En kilde sier at han selv hadde sagt etter krigen at han 'ikke kunne delta aktivt nå' - andre kilder sier allikevel at han fortsatte som troppsfører etter 1945. Han ble ikke dømt for landssvik).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det var verdensspeiderleir i Bismo, Skjåk i 1948. Jeg husker bare voksne deltakere. De som jeg så, minner om disse og var britiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg ser ikke noe hakekorsemblem. Mannen til venstre på bildet har Speiderliljen på overarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Vedkommende som eier originalen, sier det er tydelige hakekorsmerker på alle unntatt ytre venstre. (Alle har speidertørkler). Norsk Speidermuseum bør vel prøves. Takk for alle innspill hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

I det siste har denne nettleseren OE blitt utskjelt, men jeg forstørrer kraftig opp ved å klikke et par tre ganger på bildet, men ser ikke noe nazi-symbol. Prøv selv. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Fauske

Det er fullt mogleg at tysk Hitlerjungend var med på norske speidarleirar på 30-talet, men eg veit ikkje dette for sikkert. Å ta kontakt med Speidermuseet høyrest ut som ein god idee. Det er dessutan godt kjendt at engelske speidarar og Hitlerjugend hadde kontakt og tok del på kvarandre sine leirar i mellomkrigstida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg er gammel speiderDeltok i en Verdensjambore for Roverspeiderepå Ingarø utenfor Stockholm i 1935.Fra Speideguttboken siteres vedr. Svastikakorset:Kjennetegn:'Et likearmet latinsk kors i sølv med armene bøiet i rettvinkel samtNorskSpeiderguttforbunds emblem i medten.Det bæres i grønt vatret band.'Det er et erkjentlighetstegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(13) jadå... men forstørring hjelper ikkje om oppløysinga ikkje er god nok. Du kan stadfeste noko ved at du faktisk ser det, men du kan ikkje avkrefte noko ved at du ikkje ser det.(14) Når vart denne boka utgjeven? Svastikaen fanst i hundrevis av år før Hitler, og var neppe særleg problematisk før 1933/34.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Boken er utgitt på Norsk Speiderguttforbund i 1928 som7.utgave.Boken har et foto av stifteren general Sir RobertStephensen Smyth Baden Powell--- med hattt og ordensbåndMontro om ikke personen i midten er Robert Baden Powel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg har et album med en rekke fotos fra Ingarø 1935.Et har påskriften: 'Sir Baden Powel med stab'Han var født i 1857 og altså 78 år da han gjestet Ingarø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Hakekorset har vært benyttet som symbol i forskjellige sammenhenger opp gjennom tidene. Også av speidere. I Wikipedia (eng) forekommer et bilde fra en speiderleir i USA i 1937 som viser et tydelig omvendt hakekors på teltduken til en gruppe amerikanske speidere. Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Interessant! Så spørs det da om bildet kan være tatt før 1934 - eller om noen fortsatte å bruke svastika-merket i en kort tid også etter 1934, f.eks. i 1935. På Wikipedia finnes en rekke bilder av Baden Powell, og det kan vel slås fast at han ikke er med på bildet jeg har lagt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Enig, la oss holde B - P utenfor. Speidere har knebukser. På mitt foto hadde B - P knebukse.Tror vi har med en høyere militær i midten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg synes det ser ut som om de tre th har Gilwell-skjerf, et tegn på gjennomført høyeste ledertrening innen speiderbevegelsen. Det harmonerer ikke med tanken om høyere militær.(Jeg har en kompis som har gravet mye i denne tidens speiderhistorie. Skal få ham til å studere bildet. Men det tar tid, han er ikke på nett og jeg er på ferie....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

BP brukte nok knebukser, men han hadde også sin'parade-uniform' hvor han bar alle utmerkelsene fra sin militære fortid.På dette bildet fra 1911 er BP ved siden av Hans Møller-Gasmann som sammen med Christian Dons startet speiderbevegelsen i Norge (1. Kristiania speidertropp).Bildet (1) er så utydelig at det for meg er umulig å se at det er hakekors (Svastika). Det kan ikke tenkes at det faktisk er en liten speiderlilje de bærer lik den Møller-Gasmann har?

bilete9644.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Her er de samme herrer, sett forfra - forhåpentligvis bedre kvalitet. Hakekorsene vises tydelig, så Wikipedia (19) har antagelig rett.

bilete9646.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ola, det var andre boller. Jeg fikk faktisk forstørret opp hakekorsene, til tross for innsigelse om forstørrelser tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.