Gå til innhold
Arkivverket

[#79235] Svane i Ofoten/Lødingen og Hammerfest/Honningsvåg forbindelser?


Gjest Hans-Petter Falao
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans-Petter Falao

Er det noen som har forbindelser mellom Svane i Ofoten og Finnmark? I Ofoten har jeg Svane til første halvdel av 1800-tallet, i Finnmark i 1865, 1875 og 1900 folketellinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei Hans,Jeg har også sett etter om det kunne være en forbindelse, men har ikke funnet noen.Det jeg har funnet er at Skipper Abraham Olsen Svane, født 1835 i Hammerfest av foreldrene Ole Svan, som oppgies som død og moren Anna Gretha Hansd.Under dåpen er det en merknad: Ingen Attest foreviist. Fattig.Dette er den eneste døde jeg finner 1835 ved navn Ole: Ole Olsen omkom ved forlis utenfor Risfjorden sammen med flere, helt nederst på første side: LenkeDer står det hvilket sogn han kom fra, men jeg greier ikke å tyde det.På sønnen er oppgitt at Abrahams hustru er fra svensk Torneå,Elise Johanne Svane, født 1826. De har i 1865 - tellingen 6 barn, 3 døtre og tre sønner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Der var jeg nok litt for rufsete i gjennomlesingen av kirkeboka, og for rask med konklusjonen. Her er Ole, men jeg har fremdeles problemer med prestens handskrift.Døde 1834: Ole Pedersen Svan, Spitsbergenmatros? 31 år, fra Øvre ?????Finnmark fylke, Hammerfest, Ministerialbok nr. 3 (1821-1842), Døde og begravede 1835, side 224-225.Nr. 2 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Fant han under døde i Registreringsentralen. Han er spitsbergermatros, døde av nervefeber, og var fra Øvre Taarneaa Matarini Sogn. Han står ikke oppført som enkemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Erna Olavsen

Vet ikke dette er til noen hjelp, men har funnet en viss sammenheng mellom Ofoten og Finnmark. Min samboer er etterkommer etter Svane fra Ofoten. Den 1. av Svane-slekten vi har funnet er Israel Israelsen Svane f.1687 antagelig i Sverige. Død 1755 i Bakjord. Gravlagt på Ankenes. Han fungerte som lensmann. Gift m/Magdalena Abrahamsdatter Burmand. De hadde 10 barn. En av sønnene het Jonas Israelsen Svane, f. 1733 gift m/Karen Jonasdatter. Barn:AXEL SVANE f. 21.04.1765 gift m/Johanna Susanna Abrahamsdatter. Deres sønn:JONAS SVANE AXELSEN f. 04.03.1797 gift m/Elen Maria Larsd. fikk sønnen: AXEL SVAN JONASSEN f. 06.07.1824 gift m/Marie Elisabeth Olsdatter. De hadde 5 barn, hvorav den ene sønnen Edvard Johan Axelsen f. 24.09.1852 gift m/Elen Petrikke Olsdatter fikk 9 barn.Sønnen Olaf A. August Axelsen f. 1880 giftet seg med Sofie Kristine Johanna Øfeldt f. 1889 i Kjelvik. Vet ikke sikkert hvor Olaf ble født, men barna hans ble født i Finnmark (Lebesby kommune). Sofie Øfeldts familie var fra Hammerfest. De hadde 3 barn: Jacob, Dagmar og Signe. -Signe lever enda. Vet ikke om det er noen med etternavnet Svane i Finnmark, men Axelsen er det mange etterkommere av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erna Olavsen

Vet ikke dette er til noen hjelp, men har funnet en viss sammenheng mellom Ofoten og Finnmark. Min samboer er etterkommer etter Svane fra Ofoten. Den 1. av Svane-slekten vi har funnet er Israel Israelsen Svane f.1687 antagelig i Sverige. Død 1755 i Bakjord. Gravlagt på Ankenes. Han fungerte som lensmann. Gift m/Magdalena Abrahamsdatter Burmand. De hadde 10 barn. En av sønnene het Jonas Israelsen Svane, f. 1733 gift m/Karen Jonasdatter. Barn:AXEL SVANE f. 21.04.1765 gift m/Johanna Susanna Abrahamsdatter. Deres sønn:JONAS SVANE AXELSEN f. 04.03.1797 gift m/Elen Maria Larsd. fikk sønnen: AXEL SVAN JONASSEN f. 06.07.1824 gift m/Marie Elisabeth Olsdatter. De hadde 5 barn, hvorav den ene sønnen Edvard Johan Axelsen f. 24.09.1852 gift m/Elen Petrikke Olsdatter fikk 9 barn.Sønnen Olaf A. August Axelsen f. 1880 giftet seg med Sofie Kristine Johanna Øfeldt f. 1889 i Kjelvik. Vet ikke sikkert hvor Olaf ble født, men barna hans ble født i Finnmark (Lebesby kommune). Sofie Øfeldts familie var fra Hammerfest. De hadde 3 barn: Jacob, Dagmar og Signe. -Signe lever enda. Vet ikke om det er noen med etternavnet Svane i Finnmark, men Axelsen er det mange etterkommere av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Jeg kjenner en Svane fra Honningsvåg, men jeg er usikker på om slekten hennes er den samme som omtales her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei. Olaf Andreas August Axelsen er min oldefar, og ble født 10. 09. 1877 på Evenes. Jeg er ganske sikker på at noen av etterkommerne etter Edvard tok navnet Svane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

I innlegget over har jeg skrevet feil. Jeg er ganske sikker på at INGEN av Edvard sine etterkommere tok navnet Svane.Men det er en annen mulighet. Kenneth skriver at han kjenner en Svane i Honningsvåg. Her om dagen fikk jeg en hyggelig melding i Gjesteboka:Jeg jobber med slekten Torkild (Johnsen) Johansen og hustru Sofie Maria Eriksdatter. I den forbindelse ser jeg at deres datter Ellen Oline Torkildsdatter giftet seg med Kristen Kornelius Johansen og hans mor er Kristen Israelsdtr Svane og far er Tolløv Kåring. Ellen Oline Torkildsdatter bodde en tid i dengang Kjelvik Kommune, nå Nordkapp kommune. Vi ser fremdeles hustuftene etter dem. Ta gjerne kontakt om du vil vite noe og om det er av interesse for deg. Vennlig hilsen Elna.http://www.gryaxelsen.com/28159425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.