Gå til innhold
Arkivverket

[#79238] Hva betyr ordet 'Spraleren'


Gjest Tom Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Larsen

På en av fangene fra tukthuset, har vedkommende fått tilnavnet 'Spraleren' Jeg har ikke klart å finne det i ordboka, (regner med at det har opphav i å Sprale)?? Er det noen som kan si sikkert hva det betyr.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Sprelleren kanskje? Dvs. den sprellende - muligens et tilnavn på en som vanligvis motsatte seg arrestasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Jeg lurer på om ikke en 'spraler' er en som driver med selvskryt - på samme måte som en 'spradebasse' er en som liker å vise seg fram. Jfr. følgende setning sakset fra et dikt datert Myklebysetra 23.05.1922 T.T.Mykleby:3. Nyt daggryets timer, men spar din tale,Når dyret er skutt, kan Du tidsnok sprale-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Norsk Riksmålsordbok reknar 'sprale' (om folk) som synonym til 'sprade': '1 drive (B, 2), promenere for å vise sig, ta sig ut (særl. ved elegante klær, flotte manerer): 2 snobbe sig, lapse sig (med)' Det høver med sitatet i (4).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Terje, Tor og IvarTakk for forslag, jeg fant idag i en senere fangeprotokoll den samme fange men da er tilnavnet 'Spraderen' så det var nok en skrivefeil,Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.