Gå til innhold
Arkivverket

[#79252] Oline Sørensdatter Morstøl/Grytten M/R.


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Jeg har prøvd å finne det eksakte fødselsåret for denne kvinnen, gift med Nils Olsen Veblungnes, fødd 21 des. 1821. Jeg har hatt denne familien inne tidligere under tema 11453 og 15914. For en del år siden fekk jeg en privat mail om at Oline var fødd på Hen 31 mai 1831, men dette er nok feil, paret døpte sin første datter Ingeri i Grytten kirke 3 mai 1846, og folketellingen av 1865, forteller at Ingeri er 44 år. Jeg har ikke klart å finne paret sin vielsedato heller, samt hadde de en sønn Ole, som trolig er fødd 1859-60, og som trolig drog til Amerika omkring 1883,Ole sin fødselsdato finner jeg ikke i en svak kirkebok fra Grytten. Er takknemmelig for gode tips, spesiellt om Oline.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Ei Oline Sørensdatter ble døpt i Hen i Grytten den 22. juni 1823, høyre side nr. 7. Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Hen i Grytten, Ministerialbok nr. 545A01 (1818-1853), Fødte og døpte 1822-1824, side 18-19. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15685&idx_id=15685&uid=ny&idx_side=-12>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Mange takk Aud, ja det er rart, jeg har pløyd disse kirkebøkene, men flere øyne ser bedre, en to øyne påstås det, hadde håpet at farsnavnet hadde stått der også, men den gang ei.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Her er hunOline,født 31 mai 1831,Hen,Foreldre Søren Johnsen Grøvdal og Eli Pedersdatter: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=500220820108&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9MoRo&juris2=MoRo&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=More>Lenke Og Romsdal&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=Kirkeboken: LenkeKonfirmasjonen til Oline Sørensdatter Morstøl. Foreldre Søren Johnsen Morstøl og Eli Pedersdatter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Skal vi justere fødselsåret og dato til 31 mai 1823, du har også den samme dato, 1831, men med en datter fødd i 1846, ble hun vell ung. Fant dåpen hennes i kirkeboken for Grytten/ Hen til 31 mai 1831, og det passer med det som presten har notert ved konfirmasjonen også. Da har jeg fått hovedpersonen på plass, så får jeg lete etter sønnen Ole sin fødsel, er 6 år i 1865. Takk for hjelpen.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Ved oppslag i boka 'Raumadalsfolket' er det ikke oppgitt f.dato for Oline.Hun har en bror, Jon f 1821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja Bjørg, 'det strøymde på så eg knappt kunne anda'. Jeg såg på denne Ole i den svake kirkeboken, men klarte ikke helt å fastslå farsnavnet, men 23 okt 1859 er alså rett dato. Alt på plass, hjertelig alle sammen.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Til Bjørg.Her og nå husker jeg ikke hvem som sendte meg fødselåret til Oline til 1831, men det er noen år siden. Da jeg nå satt og skulle sy dette i sammen, syntes jeg faktisk at hun var vell ung til å få en datter i 1846. Men her datt jo fort inn noen raske, ja veldig raske svar. Så takk igjen,da kan alt ligges inn med rette datoer. ( meget viktigt)Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Søsken av Oline Sørensdatter.(KUN fra FS)Olave,22 okt 1814: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=500220801532&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9MoRo&juris2=MoRo&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=More>Lenke Og Romsdal&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=Marith,20 okt 1817: Lenke Og Romsdal&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=John,18 okt 1820: Lenke Og Romsdal&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=Dette er kanskje foreldrene's vielse 27 feb 1814?Lenke Og Romsdal&juris2friendly=& juris3friendly=&juris4friendly=Kirkeboken,øverst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg har forsøkt å finne dødsåret til Oline Sørensdatter i Grytten sine kirkebøker, uten hell. Hennes mann Ole Nilsen fant jeg død i 1881. Mange av barnene finner jeg hverken gift eller død i området.Ingrid Olsdatter f. 1846, hun nevnes som losjerene hjemme i 1865 Søren Olsen f. 1848. ikke nevnt i 1865. Eli Olsdatter f. 1851, ikke nevnt 1865 Oline Olsdatter f.1854 nevnt i 1865. Nils Olsen,f. 2/1 1857 var i området mellom Mandal og Åseral 1879-80 som veiarbeider, hvor han etterlot seg en pike som var gravid, han søkte senere attest i Kristiansund sammen med broren Ole Olsen f. 1859, for å dra over havet. Ole ser ut til å ha nådd Amerika i 1883, men Nils må ha fallt av lasset underveis. Ane Olsdatter f. 1862. Marie f. 1865, ble gift i GryttenTorleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.