Gå til innhold
Arkivverket

[#79259] Hjelp til tolking av opphav - Vestre Slidre og Hemsedal?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Flaten

Jeg trodde ikke det var noen gard ved navn Fosli i V. Slidre. De eneste jeg kjenner som ligner er Fossen og Fossheim.Det er en plass under Ølken som heter Granheim. Det er godt mulig at denne ble skrevet Granum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Lars E.Det ligger en gård Granheim halvveis mellom Ulnes og Røn på vestsiden av fjorden. Det er verken langt til Hippesbygda eller til Fossheim herfra. Dette gårdsnavnet har vært skrevet og uttalt på mange måter, både Granei, Granum og Granheim, som jeg har støtt på.Jeg fant forøvrig to Ragnhild Knutsdatter født i dette området - den ene fra Fossheim, den andre fra Kvale: Kildeinformasjon: Oppland fylke, Slidre, Lomen, Røn i Slidre, Ministerialbok nr. 3 (1831-1843), Fødte og døpte 1837, side 49. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9387&idx_id=9387&uid=ny&idx_side=-47>Lenke (nr. 40) og (nr. 67) Oppland fylke, Slidre, Lomen, Røn i Slidre, Ministerialbok nr. 3 (1831-1843), Fødte og døpte 1837, side 50. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Jeg tolker fødestedet til Ragnhild som Fossumeie. Hvis det er riktig at hun var født i Vestre Slidre, må hun ha vært født på en plass under Fossheim (Fossum) i Røn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Harald og Anne-Lise for nye spennande innlegg!Når eg ser litt nøyare på vigsli frå 1865, so kan det vel godt vera Fossum (=Fossheim)-eiget det står som fødestad på Ragnhild Knutsdotter, men kva for ein plass under denne garden var det foreldri hennar hadder? Bygdeboki gjev vel eit svar på det?So er problemet Ole Olson... Kan det vera alik at han er fødd i Hemsedal, men at han voks opp på Granum (=Granheim) i Vestre Slidre?Parfolket busette seg forresten som husmannsfolk på Hysæth under Svennes i Nord-Aurdal! Kanskje har bygdeboki for Nord-Aurdal fleire opplysningar om opphavi deira?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Ole kan ha bodd på Granumseie hos en bror kanskje? Her er det en i nesten samme alder som også er fra Hemsedal. LenkeFamiliene herfra jeg har sett på, har også deler av slekten fra Hemsedal. (Det er ikke langt over dit fra seterområdene.) Jeg har dessverre ikke bygdebok herfra, men har besøkt dette området flere ganger. Kanskje noen med disse bøkene kan slå opp?Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Her konfirmeres muligens en bror av Ragnhild. Foreldrene er i hvertfall Knut Evensen og Seborg Haagensdatter og de bor på Robøle. Oppland fylke, Vestre Slidre, Ministerialbok nr. 1 (1844-1855), Konfirmerte 1853, side 145. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8994&idx_id=8994&uid=ny&idx_side=-125>LenkeJeg fant ikke Ragnhild konfirmert her.Her er en Knut Evensen på Raabølle, enkemann i 1865-tellingen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Flaten

Den Ragnhild som Anne-Lise viser til i (3) på Fossheim Lenke synes jeg virker lovende. Hennes far, Knud Guttormsen, var sønn av Guttorm Knudsen (d. 1833). Han ryddet plassen Nørdre Reina under Fossheim ca. 1830. Knud Guttormsen ryddet plassen Søre Sørenga under Fossheim ca. 1845. Knud Guttormsen hadde en bror, Anders (1809-1872) som var husmann på Nørdre Reina etter sin far. Han var også en av fadderne da overnevnte Ragnhild ble døbt. Opplysningene i h h t Valdres Bygdebok, Vestre Slidre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Gunnar, Anne-Lise og Harald for nye spennande innlegg!Det ser for meg ut som om presten har nytta feile namn i kyrkjeboki då han oppgjev kven som var far både til brur (Knut Evenson) og til brudgom (Ole Olson), men uansett so må me vel tru at Ole var oppvaksen i Granumeiget i Nord-Aurdal, medan Ragnhild var frå Fossum(-heim-)eiget i Vestre Slidre. At Ragnhild var frå plassen Søre Sørenga under Fossheim synest òg vera klårt; verre er det vel med Ole Olson sitt opphav...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Flaten

Jeg ser at Ragnhilds far er oppgitt til å hete Knud Evensen [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6133&idx_id=6133&uid=ny&idx_side=-176>Lenke Da passer jo ikke den Ragnhild jeg nevner i (8) likevel.Den Knut Evensen som Anne-Lise nevner i (7) kom fra Nordre Høyme og makeskiftet seg til Robøle i 1830 (i h h t bygdeboka). Robøle ligger nesten på grensen mot Vang, mens Fossheim ligger i Røn, mye lenger syd i dalen. Ved ekteskapsinngåelse skal brudgommens føde- og oppholdssted og brudens fødested innføres i kirkeboken. Jeg begynner å tro at det denne gang er innført oppholdssted på begge to. For Ole Olson er kun oppgitt Granum, og siden vi i FT 1865 får oppgitt at han er født i Hemsedal, er altså Granum oppholdssted. Kanskje er det tilsvarende med Ragnhild at hun kun oppholder seg på Fossum-eie. At Ole faktisk bor på Granum ved ekteskapsinngåelse kan vi vel anse bevist i og med at forloverne er Aslak og Ole Tollefsen som bor på hovedbølet Granum i Nord-Aurdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei.Ja det overså jeg også til å begynne med. Jeg så bare blekkflekken på det stedet brudens fars navn skulle stå... Forøvrig så er han jeg tenkte kanskje kunne være bror til Ole Olsen, Jens Olsen Granumseie, nok ikke det likevel, for faren til Jens heter Ole Knudsen. (nr. 1 i 1856) Kildeinformasjon: Oppland fylke, Ulnes i Nord-Aurdal, Ministerialbok nr. 6 (1842-1863), Ekteviede 1854-1856, side 187. Permanent sidelenke: LenkeMvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Flaten

Anne-Lise (11)Hvorfor kan ikke Jens Olsen Granumseie være bror til Ole Olsen? Faren til Jens heter Ole Knudsen som du viser, og det kan vel godt faren til Ole Olsen også hete?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, igjen. Jeg har funnet to andre barn av Knut Evensen og Seborg Haagensdatter, (Haagen f. 1/11, døpt 1/1-1833 og Anbjørg f. 25/1, døpt 27/3-1833 - s.337), men ikke sett noe til Ragnhild. Jeg forstår ikke hvorfor.. [For å henfalle til spekulasjoner, tenker jeg at det kan være hun er den Ragnhild som kommer fra Fossheim med Knud Guttormsen som far. Såvidt jeg husker, var moren hennes en _Evensdatter_ og Raghild kan ha vokst opp/bodd hos onkelen Knut Evensen. Eller så kan de rett og slett ha skrevet feil, du Lars E. foreslår.]Nå fant jeg også giftermålet til den oppgitte faren Knud Evensen (i samme kirkebok) og kona Seborg Haagensdatter Haalienseie kom fra Hunrom (?) i Vang: Oppland fylke, Slidre, Lomen, Røn i Slidre, Klokkerbok nr. 1 (1814-1838), Ekteviede 1823, side 394-395. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9382&idx_id=9382&uid=ny&idx_side=-240>Lenke (nr.15)Harald (10) Jeg tror du har rett i at det er oppholdsstedet som er angitt ved vielsen til Ole og Ragnhild og ikke nødvendigvis fødestedet. De fleste var jo i tjeneste på andre gårder når de kom i gifteferdig alder, så hva som er vanlig praksis kan variere i de forskjellige kirkesognene. (Over ser vi jo at skriveren har ført inn begge i Seborgs tilfelle.)Jeg har funnet ett barn av Ole og Ragnhild: Ole Olsen døpt 10/3-1867- Kildeinformasjon: Oppland fylke, Ulnes i Nord-Aurdal, Klokkerbok nr. 4 (1842-1882), Fødte og døpte 1867, side 53. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Harald, Anne-Lise og Lars L. for fleire spennande innlegg!Som eg nemnde i innlegg #5, so hamna Ole og Ragnhild som husmannsfolk på Hysæth under Svennes i Nord-Aurdal, men diverre kjenner eg ikkje til andre born enn sonen Ole. Han utvandra i 1887 og var gift to gonger i Amerika. Han døydde i La Crosse, WI i 1945.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Flaten

Seborg Haagensdtr. født 1800 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9394&idx_id=9394&uid=ny&idx_side=-24>LenkeHun er datter av Haagen Pedersen (1752-1827) (ikke døbt i Vang) og Marit Pedersdtr. Berge (1768-1840)De bodde på plassen Moen eller Hålimoen under Hålien i Hurum aneks i Vang. Hålien er siste gard før V. Slidre.Seborg i FT 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Her er en Ragnhild Knudsdatter Svennes, som dør før den tellingen (17. juli 1870): Kildeinformasjon: Oppland fylke, Svennes i Nord-Aurdal, Klokkerbok nr. 3 (1842-1882), Døde og begravede 1870-1872, side 238. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 11)Alder er oppgitt til 30 år, men det kan jo hende det er omtrentlig angitt. Sannsynligheten for at det er henne er stor, for de skulle jo bo på Hysæth under Svennes.Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Flaten

Gunnar (24)Det var flott. Nå vet vi med sikkerhet at Ragnhild døde før 1872 siden Ole gifter seg om 16/6-1872. Da er det liten tvil om at den person Anne-Lise fant (20) som døde 27/6-1870 er 'vår' Ragnhild.At Ole i 1875 er oppført med fødested Ulnes var litt snodig. Kan det være riktig? i FT 1865 er det en Ole Olsen på Granum, f. 1839 i Hemsedal [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f60542&gardpostnr=527&personpostnr=3551&merk=3551#ovre>Lenke og 'vår' Ole Olsen på Hippeseie f. 1837 i Hemsedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.