Gå til innhold
Arkivverket

[#79262] Svenske slektsforum


Gjest Andreas Rindal
 Del

Recommended Posts

Gjest Andreas Rindal

HalloI min søken etter min forsvunnede svenske tippoldemor Marie Johannesen, så tenkte jeg å prøve et slektsforskerforum i broderlandet.Finner egentlig ingen gode forum ved søk på internett. Noen her som har en link til en bra side eller to?mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Rindal

Takk Kari.Det finnes knapt dokumenter på henne. Fikk 2 uekte barn med en yngre mann. Den ene var min oldefar. Hun blir oppgitt å være født i 1840, 1846, og 1847. Finner ikke hennes død, innflytting, utflytting, eller giftemål. Det jeg stoler mest på er FT 1875. Født i Mo, sverige i 1847 står det. Får høre med Svenskene om noen har felles aner:-)mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Rindal

HeiJa det stemmer. Ser jeg husker et årstall feil der. I dåpen til Karl Martnius og hans søster er hun oppgitt født i 1846 og 1847. Mo i Sverige er vel kanskje den beste ledetråden jeg har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kjenner du til om Maria hadde søsken ?Det kan bli vanskelig. Maria Johannesson er ganske så vanlig navn i Sverige. Det er også flere Mo forsamlinger. Hadde man bare funnet innflyttingen hennes til Norge, eller et evt giftemål. Vet du forresten når hun døde ? Kan det stå noe da ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Rindal

HeiHun kommer inn i min aneliste uten spor, og forsvinner på samme måte. Ganske frustrerende ettersom det kun er snakk om en tippoldemor på slutten av 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Jeg kaster meg på å sender avgårde ett skikkelig skudd i blinde her, siden jeg trengte en pause fra mine egne aner og leting etter de. Dette kan muligens forvirre mer enn det hjelper, men jeg gjorde et søk på Family Search på de årstallene som er nevnt i forhold til fødsel til Marie Johannessen.I 1840 dukket disse opp: Maria Jonsson 11.januar, foreldre Johan Nilsson og Brita Andersdtr.Maria Katarina Jonsson 31.januar, f. Johannes Ifwarsson og Laurina.Maja Stina Johansdr. 10.juli, f. Sara Johansdtr.Disse tre fantes i Mo, Göteborg og Bohus.Fant ingen i 1846, mens følgende dukket opp i 1847:Maria Jonsson 7.september, f. Johan Pehrsson og Anna Brita Andersdr.Maria Jonsson 28.nobember, f. Johan Olof Olofsson og Lisa Olofsdr.Maja Stina Jonsson 16.november, f. Johannes Hansson og Inger Johansdr.Maja Stina Jonsson 23.november, f. Johan Nilsson og Britta Andersdr.De to første finnes i Mo, Västernorrland mens de to siste igjen er i Mo, Göteborg.Tok med de som var døpt Maja og, da det vel fort kunne bli til Marie her i Norge. Kanskje det går an å se om det er noen av disse som er utflyttet fra sine respektive sogn. Som sagt, ett skudd i blinde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Rindal

Hei og takk for innspill.Det er meget mulig at tippoldemor er en av disse. Men det eneste jeg har er sprikende fødselsår og ingen dato.FT i 1900 finner jeg ingen som passer. Det eneste jeg har er noen rykter om at hun ble fratatt barna sine. Eller at min oldefar ble 'satt bort'. Dette har min mor hørt fra min farmor. Men ikkeno mer enn det. Dette ble ikke snakket om overhode av min farmor.Kan det ligge noen formynderpapirer på riksarkivet? Noen må jo ha tatt avgjørelsen om å skille mor og barn, og det ble vel skrevet ned et eller annet sted.Noen tips om hvordan jeg kan løse denne gåten?mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Siden du ikke har noen holdepunkter bakover, så er vel det eneste du kan gjøre å etterspore henne framover for eventuelt å finne noen nye fakta, og kanskje korrekt alder? Har du sett i nabokommunene? Om hun heter Johansen eller Johannesdatter er vel også usikkert, hvis det er det siste så har hun vel kanskje beholdt etternavnet/patronymikonet Johannes/dr også etter evt ekteskap.Mari(..) Johan(...) finnes ikke i Nesodden i 1900, derimot finner du i Aas kommune i 1900 en Marie Johansen på Nygård, Husmor, enke, lever av vævning, f 1845 og svensk. Om Marie Johansen har patronymet som etternavn eller etternavn etter den avdøde mannen kan kanskje være verd å sjekke opp?Dessuten ville jeg ha sett om Folketellingen 1891 finnes for området. Desverre er FT1891 bare på registerkort og ikke digitalisert ennå... Dukker forøvrig Marie opp som fadder i noen sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.